”Metsissä kasvaa tulevaisuus, metsien käyttö pelastaa maailman, metsä – tärkein luonnonvaramme”, tässä muutamia iskulauseita viime ajoilta. Usko metsien mahdollisuuksiin ja tulevaisuuteen on viime vuosina ollut jälleen nousussa. Etenkin uusiutuvan energian ja puurakentamisen uskotaan nostavan metsäalan menestystä jo lähivuosina. Lähitulevaisuudessa puusta voidaan valmistaa melkein mitä vaan, jopa muovia voidaan tehdä puusta.
Käytännössä metsäalan menestys on mahdollista vain, jos metsänomistajat ovat innostuneita metsiensä hyödyntämisestä. Kovin vaikeaksi valtio on päätöksillään tekemässä metsäalan tulevaisuuden rakentamisen. Suomen hallitus haluaa tukea talouskasvua ja oikeudenmukaisuutta. Metsänomistajiin ja metsäsektoriin tämä linjaus ei kuitenkaan tunnu ulottuvan. Talousarvioesityksessä metsätalouden toimintaedellytyksiä nakerretaan pala palalta. En voi olla ihmettelemättä metsänomistajien kärsivällisyyttä tilanteessa, missä:
1) Metsätalousyrittäjien verotusta kiristetään samalla, kun muun yritystoiminnan verotusta huojennetaan. Metsätalouden pääomatulojen verotus noussee osittain jopa 32 prosenttiin. Oikeudenmukaisuuden näkökulmakaan ei toteudu sillä, metsänomistajia ei voi millään tapaa pitää suurituloisina. Pääomaverotuksen kiristämisessä ei näin ollen toteudu hallituksen tavoite, jonka mukaan veroja maksetaan maksukyvyn mukaan. On mielestäni päivänselvää, että verottajan viedessä lähes kolmanneksen puun myyntituloista, tulevat puun myyntihalut vähenemään. Tällöin heikkenevät myös valtion talouskasvu ja verotulot.
2)Eri ministeriössä tiedetään hyvin puutteellisen mahdollisuuden metsätilojen sukupolven vaihdoksiin olevan yksi metsäalan suurimmista ongelmista. Sen sijaan, että hallitus tekisi talouskasvua tukevan metsätilojen perintö- ja lahjaverohuojennuksen, lähdetään tätäkin verotusta kiristämään. Käytännössä metsätilat tulevat vaihtamaan omistajaa vasta perintöä jaettaessa. Ennen perinnönjakoa metsät ovat pahimmillaan vuosikymmeniä hyödyntämättä, kunnes ne pirstotaan pieniin palasiin eri perillisille. Toivoisi valtiovarainministeriönkin uskovan asiantuntijoita, sillä Metlan mukaan metsätalouden sukupolvenvaihdoshuojennus lisäisi hakkuita ja valtion verotuloja.
3)Metsäsektori on viime vuosina lisännyt metsäenergian tuotantoa valtion tavoitteiden mukaisesti. Metsänomistajat ovat myyneet energian raaka-ainetta, yrittäjät ovat investoineet koneisiin ja energiantuottajat laitoksiin. Tämä kehitys on ollut mahdollista valtion panostusten ansiosta. Nyt panostukset pienpuun energiatukeen ovat pienenemässä ja esimerkiksi vuonna 2012 ei metsäenergiaa saada millään markkinoille tavoitteiden mukaan. Lisäksi huolestuttaa, mitä tapahtuu metsäenergian korjuuseen panostaneille koneyrittäjille. Samaan aikaan myös KEMERA rahoitusta leikataan ja se muutetaan verolliseksi.
Listaa voisi jatkaa pitkään: yhteismetsien verotus kiristyy, panostukset yksityisteihin vähenevät, hankintatyön tekijää tai tilaajaa kurjistaa kallistuvat polttoaineet. Jos nämä kaikki linjaukset summataan metsänomistajaa kohden, niin puhutaan hurjista euromääristä.
On selvää, että talouden tasapainottamiseksi on tehtävä rajujakin ratkaisuja. Olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää onko metsätalous eniten kärsivä elinkeino. Leikataanko, jonkin muun alan edellytyksiä yhtä paljon?
Kaikki kiristykset ja leikkaukset tehdään juuri silloin, kun metsäsektorista pitäisi rakentaa tulevaisuuden ongelmat ratkaiseva toimiala. Kasvua saadakseen olisi uskallettava panostaa. Jos lähdetään pelkästään karsimaan, voi viimeinen sammuttaa valot sen jälkeen kun karsittavaa ei enää ole.
Mielellämme järjestämme budjettia valmisteleville henkilöille mahdollisuuden tutustua metsäsektorin toimintaa maakunnissa. Voimme näyttää vaikkapa miten hakkuukone pysähtyy energialinjausten poukkoilun takia. Olisi hyvä nähdä myös miten metsätila jää siirtämättä seuraavalle sukupolvelle siksi, ettei seuraavalla sukupolvella ole varaa maksaa perintö- ja lahjaveroa. Sokerina pohjalla voisi olla näyttää, miten kiinnostus metsien hyödyntämisen yksinkertaisesti loppuu, jos alaa pelkästään kuritetaan.
Kun näihin valtion politiikkalinjauksiin lisätään vaikkapa metsänomistajia askarruttava puukauppakartellikeskustelu ja jatkuvasti lisääntyvät paineet maankäytön rajoituksiin, en voi olla ihmettelemättä metsänomistajien kärsivällisyyttä.
Kauanko metsänomistaja on valmis ottamaan lunta tupaan? Nykypäivänä vaikkapa facebookin kautta kerätään isoja joukkoja koolle pienemmissäkin asioissa. Torilla tavataan aina, kun Suomi voittaa jotain suurta. Olisiko metsänomistajien aika tavata joukolla torilla tai internetissä? Jos sadat tuhannet metsänomistajat yhdessä nousevat kysymään elinkeinonsa tulevaisuudessa, kuuluu tämä ääni varmasti kaikkialla.
Jos lähdemme barrikadeille elinkeinon puolesta, oletko mukana?
Aika mukavaa mielipiteiden vaihtoa. Itse tarjoan suurisavotta projektin kautta yhden konkreettisen ja erittäin ajankohtaisen mahdollisuuden barrikadin suuntaan. Uskomattomattoman lujassa on metsäväki saada asian taakse. Kyllä minä tiedän, ettei tämä helppo homma ole - mutta suomen laki on takan. Kyllä siihen on turvallinen nojata. Ilman lainsuomaa suojaa ei barrikadeille saa lähteä. FB kutsuistakin on poliisille ilmoitettava.
Mikko - niinpä... Yleensä myyjä kertoo tuotteen hinnan. Ei ostaja. Iso asenne ja arvomaailma remontti vaaditaan. Minä teen siihen muutokseen hartiavoimin työtä keskimäärin 16 tuntia pivässä - reilu 6 kk jo - maali häämöttää jo :) saapa nähdä joutuuko loppukirissä vetämään parit jokerikortit hihasta?
Rohkeutta - sitä tarvitaan. Varmoja voittoja ei ole tarjolla missään - taisteluvoittoja on.
Tervetuloa samaan hiileen puhaltamaan - kaikkien tuki on tarpeen.
Reijo Lahtonen
suurisavotta.fi
[19.09.2011 23:03]
Ihan hyvä olisi lähteä porukalla oikeuksiamme peräämään kun vain porukka sitten lähtis. Muutamia tapahtumia järjestäneenä vain kokemus on ollut sellainen, että kyllä porukka on uhonnut, mutta sitten kun yritetään saada tosissaan porukkaa lähtemään niin väki on kun lehmä suossa ja saa maanitella ja suostutella ja ei tahdo saada millään porukkaa paikalle. Kyllä oli tällaista maanittelua viime syksynä kun julkistettiin vaaliohjelmaa puolueiden puheenjohtajille ja varsinkin kesällä porukka oli ihan velttona kun yritettiin saada hallitusneuvotteluihin vaikutettua. Se on niin helppo porukan ajatella, että se järjestö on joku muu, jonka pitäisi lähteä barrikaadeille...
[19.09.2011 16:02]
Jotain rotia nyt Jeskanen! Vilho Koskela oli HÄMÄLÄISEN pienviljelijä ja punapäällikkö Akseli Koskelan ja tämän vaimon Elinan vanhin poika, joka syntyi (kuvitteellisessa) Pentinkulman kylässä 1913 ja kuoli jatkosodassa 1944.
Melko vähän tosta löytyy viittauksia pohjalaisuuteen.
Muutenhan Karin ja muiden jutut on täyttä asiaa. Jos lähretään junalla, kannattaa ostaa liput ajoossa, notta saaraan halavemmalla.
[19.09.2011 11:22]
Mukana ollaan: ei näköjään riitä, että metsäteollisuus kuppasi kartellilla metsänomistajaa, nyt on valtio myös iskemässä raskaasti samasta suonesta.
Kiitokset Markolle nasevasta teksistä.
[19.09.2011 10:27]
Nyt on jotain meininkiä! Mistä bussit lähtee?
[19.09.2011 10:26]
Tätä ehdotusta on odotettu, valmiina lähtöön.
[19.09.2011 09:34]
Hyvä Marko
Esikuvasi on varmaankin ollut toinen pohjalainen suoraselkäinen mies nimittäin tuntemattoman sotilaan luutnantti Koskela.Joukkoja johdetaan aina edestä eikä huutelemalla takavasemmalta tai olemalla hiljaa. Meillä metsänhoitoyhdistysten toimi- ja luottamushenkilöillä on iso asia hoidettavana (yksityisen pienen metsänomistajan etujen ajaminen) vastassa on 3 suurta kansainvälisesti toimivaa metsäteollisuuskonsernia. yhteistoiminnasta on tuomittu kartellisakot jotka on maksettu , maksettu , maksettu jne.Näin totesi erän nimeltä mainitsematon vuorineuvos viime maanataina mot-ohjelmassa. Onko nykyinen toiminta metsänomistajien edun mukaista? Kuluvan syksyn puukaupat lienee menetetty koska konsernien mielenkiinto suun tautuu Venäjän kuitupuihin Putinin uhkailemien puutullien korotusten pelossa. Metsiemme kasvu on 100 miljoonaa kuutiota vuodessa , käyttö vaivaiset 50 % kasvusta .Puuta kyllä riittää kaikille ja jopa polttoonkin
[19.09.2011 09:33]
Hyvä Marko, kirjoitit taas asiaa !
Tuosta valtion tavasta kiristää aina vaan maaseutua ja maa-ja metsätaloutta. Tämä on ihan niinkuin koulukiusaamista, sitä härnätään ja kiusataan joka ei koskaan puolustaudu tai ei pääse karkuun. Teollisuus puolustautuu ja lähtee karkuun, vaan otappas pellot,karja ja metsät ja karkaa indokiinaan---ei onnistu. Keinoista jää jäljelle vain tuo puolustautuminen. Olkiukon polttaminen senaatintorilla ei mielestäni ole se oikea tapa, mutta toki tämä lisää vielä kyykkyyn painuminenkaan ei oikein kiinnosta. Etujärjestön toimia tässä kaivattaisiin...no toisaalta, onhan ne nähty.
Siis mukana parrikaadeilla ollaan.
[19.09.2011 08:53]
Markolta oikeaa asiaa selvästi sanottuna kuten usein ennenkin.
Hallitus on tosiaan kaventamassa peruselinkeinojen toiminta- ja kehittämisedellytyksiä raskaalla kädellä.
Olisi korkea aika lähteä joukolla kertomaan, että pieleen meneen. Helsingissä asuu useita tuhansia metsänomistajia ja maakunnista kyllä lähdetään innolla liikkeelle tärkeän asian puolesta. Kun hankitaan joku madonna laulullaan avaamaan tilaisuus, saadaan Senaatintorille helposti muutama kymmenentuhatta ihmista hallitusta ja virkamiehiä ojentamaan.
[18.09.2011 10:37]
metsä ja metsänomistajat ovat luoneet tärkeän pohjan Suomen takavuosien menestykselle. Tällä hetkellä olemme taitepisteessä. Voimme edistävällä metsä- ja talouspolitiikalla sekä metsien käytöllä rakentaa Suomesta tulevaisuuuden yhteiskunnan, joka entistä enemmän perustuu uusiutuviin luonnonvaroihin.
Tai sitten voimme tehdä näivettävillä linjauksillä metsätalouden kannattavuudesta niin heikkoa, ettei se enää ole taloudellisti järkevää.
Tulevaisuuden mahdollisuuksia linjataan lähivuosien päätöksillä. Saavutammeko energiavelvoitteet, lisääntyykö puurakentaminen vai jäävätkö metsien mahdollisuudet hyödyntämättä.
Kiitos mukaan lähdöstä, nyt meitä on jo pikkubussillinen :)
[18.09.2011 08:29]
Tulevaisuuden skenaario?
Tuloksia tuottava toimintamalli saattaisi olla kuitupuun myymättömyys näillä 30 vuoden takaisilla hinnoilla. Tämän jälkeen alkaisi tietenkin metsäteollisuuden näytösitkennätmutta, mutta tämän jälkeen estradi olisi valmis metsänomistajien mielenosoituksille. Media tulisi viimeinkin välittämään kustannus-, ja hintakehityksen todellisen laidan.
En tietenkään yllytä ketään mihinkään. Itse olen menettänyt uskon suomalaisen metsänomistajan selkärankaisuuteen puolustaa omia etujaan - seuraava omistajasukupolvi todennäköisesti on selkärankaisempi ainakin siinä mielessä, etteivät myy puuta, mikäli sen hinta ei ole oikea.
[18.09.2011 07:37]
Barrikaadilla tavataan!
[17.09.2011 23:30]
Samaa mieltä Markon kanssa. Pöljää tukea tuulivoimaa ja leikata Kemera-tukia. Tuommoinen energiapuuinnostus on helppo ja nopea tappaa ja niin hidas saada taas uudestaan liikkeelle... Raivostuttaa jo ajatuksin...
[17.09.2011 21:12]
Hyvä analyysi Marko. Kovasti mietityttää, mistä saisimme kavereita puolustamaan metsäelinkeinoa. Metsäteollisuuskin tiedotteessaan suorastaan hyrisi tyytyväisyyttä, kun yhteismetsien verokantaa nostettiin 28 % ja irroitettiin yhteisöverokannasta.
Olen Markon kanssa samaa mieltä siitäkin, että valtion talous on tulevaisuudessa tiukalla. Rahat olisi kuitenkin löydettävissä esimerkiksi ilmastopaketin tehottomimmasta osasta. Tuulienergiaa tuetaan jatkossa 200 miljoonan euron vuosittaisella panostuksella ja sillä saadaan vain 15 % ilmastopaketin tavotteesta. Jos vaikka puolet siitä ohjattaisiin metsätalouden kehittämiseen, saataisiin ilmasto tavoitteet moninkertaisina läpi eikä hallituksen leikkauksia tarvitsisi metsätalouteen kohdistaa ja valtiolle jäisi vielä säästöjä. Kysymys on valinnoista. Viherpiipertäjiä ja idealisteja taitaa olla kaikkien puolueiden johtopaikoilla tungokseen asti. Toinen toistemme paitojen pesulla tämä kansakunta ei elä. Nyt jos koskaan tarvittaisiin piristysruiskeita tuotannollisen toiminnan investointiedellytyksiin. Hallituksen politiikka metsätalouden suhteen on menossa pahasti pieleen. Töitä edunvalvonnassa tosiaan riittää. Ja jos tilanne näyttää siltä, että pohjalaisia pitää jo pidätellä Markon esittämien tempausten suhteen, voin sanoa, että ei se MTK:n metsäjohtoon kaadu.
[17.09.2011 20:43]
"Jos vuosikausia ovat metsänomistajat sallineet ostajan hinnoitella puut"
Jaaha,kerropas Reijo miten metsänomistajien olisi pitänyt määritellä puun hinta ,siis kun rajat asettaa nykyinen,metsäteollisuuden lobbauksen tuloksena syntynyt kilpailulainsäädäntö?
[17.09.2011 19:01]
Puukartellin myötähän on paljastunut kuinka haluttomia ihmiset ovat omia puoliaan pitämään. Jos vuosikausia ovat metsänomistajat sallineet ostajan hinnoitella puut - miksi veroteknisiä kikkailuka tekevät tahot eivät hyödyntäisi myös tuota asiaa?
Lammaskin keritään uudelleen ja uudelleen.
Ei ole tästä kansakunnasta barrikadeille. Pelottaa kun nolottaa, jos naapuri näkee.
Mutta. Jos saat yhdenkin liikkeelle, täältä saat toisen :)
[17.09.2011 01:44]
Nasevaa tekstiä. Kiitos Marko! Tämän homman puolesta löytyy kyllä minunkin kalenterissani tilaa.
[16.09.2011 23:23]
Barrikaadeille, TOTTAKAI ! Mutta se vaan ei auta nyky-Suomessa. Ajellaan ihan rauhassa alkutuotanto (=metsä ja maatalous) alas, niin nähdään, mikä merkitys sillä on ja kuinka moneen eri asiaan, "KANTAPÄÄN KAUTTA" ;))
[16.09.2011 22:35]
totta kai
[16.09.2011 20:05]
Tottakai! Koska lähdetään?
[16.09.2011 18:21]
Mukava saada barrikaadille seuraa! Täyttä asiaa.
[16.09.2011 17:24]
Jees! Mukana ollaan!
[16.09.2011 16:33]
Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.


