Takaisin Ajankohtaista viikolle 27

Uutinen

Ajankohtaista viikolle 27

29.06.2020

Ajankohtaiset tilaisuudet, tapahtumat ja koulutukset

1.7.2020 klo 14-15
Maaseutunuorten keskiviikkokahvit
Kahveilla lyhyt alustus viikoittain vaihtuvasta aiheesta ja keskustelua asiasta. Eteläisten liittojen nuorten valiokunnan vastaus yksinoloon ja erakoitumisen estämiseen

Somekampanjat

#Marjatalkoot ja Marjakaveri
Nyt nostetaan Marjakaveri-kampanja uudelle tasolle! Tänä vuonna poimitaan enemmän kuin koskaan, yhdessä, omin voimin ja pelastetaan marjasato!
Käynnistetään #marjatalkoot marjojen hätähuudolla ja haastamalla kaikki mukaan! Lue lisää, seuraa ja jaa somessa!

Löydä oma tapasi osallistua #marjatalkoisiin!

Arktiset Aromit ry:n Marjakaveri-kampanjan #marjatalkoot haastaa mukaan koko yhteiskunnan: yksilöt, yhteisöt, yritykset sekä median, kaikki kynnelle kykenevät.

Syö hyvää Suomesta -lihakampanjan päätavoitteena on parantaa suomalaisen naudan-, sian-, broilerin- ja lampaanlihan mainetta, vähentää ilmasto- ja ekologisuusahdistusta ja hälventää kohtuullisesta lihansyönnistä koituvaa huonoa omatuntoa. Tämä tehdään tarjoamalla asiallista tietoa ja totuudenmukaisia faktoja. Kampanjan somekasvo on bloggaaja Natalia Salmela. Myös tilavideot ovat tärkeässä roolissa. Kohderyhmänä ovat naiset alle 35 v. Hashtag #syöhyvääsuomesta 

TöitäSuomesta -kampanjan tavoitteena on antaa tietoa maaseudun töistä ja samalla edistää töitäsuomesta.fi-palvelun näkyvyyttä ratkaisuna maatalouden kausityövoiman kohtaanto-ongelmaan. Kampanjalla halutaan antaa houkutteleva, mutta realistinen kuva maaseudun töistä. Pääkohderyhminä ovat nuoret, maahanmuuttajat, lomautetut, työttömät ja alanvaihtajat sekä maaseudun yritykset. Kampanjan somekasvoina ovat Roni Back ja Janne Kataja. Myös tilavideoilla on merkittävä rooli. Kampanjan rahoittaa Maaseuturahasto. Hashtag #töitäsuomesta.

Kotimaisten kasvisten some-kampanja ilahduttaa kasvisten ystäviä alkusyksyyn saakka. Kampanja nostaa esiin sesongin kasvikset, niiden puhtauden ja tuotannon läpinäkyvyyden. Kerromme myös kasvisten tarinat istutuksesta kaupan hyllylle ja lopulta ruokapöytään kasvisreseptejä unohtamatta. Hashtag #voimaakasviksista #kotimaisetkasvikset. 

100 syytä -kampanja innostaa suomalaisia matkailemaan kotimaassa heti kun se on turvallista. Kampanja-aika 1.5.-31.10.2020. Lomalaidun, Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry, MTK ja matkamaalle.fi mainostavat kampanjaa vahvasti ja näkyvästi omilla nettisivuillaan ja somekanavissa. Mainonnan kärkenä on  maaseutumatkailu. Hashtag #100syytä #maaseutumatkailu

Maaseutunuorten kesävalokuvauskampanja – Taskurahaa Tilalta 16.8 asti
MTK:n maaseutunuoret ovat käynnistäneet nuorille suunnatun kesävalokuvauskampanjan, johon toivotaan kuvia erilaisista maatilan töistä ja tilanteista, tavallisesta arjesta. Upeimpia otoksia saadaan, kun kuvissa esiintyy ihmisiä töissään, eläimiä päiväpuuhissaan, koneita pelloilla tai metsureita metsissä. Parhaista kuvista annetaan palkkio, joten lähetäthän meille kaikkien otosten sijaan parhaimmat palat.  Lisätiedot ja ohjeet MTK:n kotisivuilla: www.mtk.fi/-/kesavalokuvaus

#viljelijäeipysähdy ja Copa Cocegan Euroopan laajuinen #farmersdontstop kampanja haastaa koko kentän ja jäsenistön viestimään omasta arjesta kuvien ja videoiden avulla. Kampanja lähti käyntiin heti koronan iskettyä vahvasti suomalaisten arkeen.  Haaste jatkuu vielä, eli käytäthän tunnistetta myös jatkossa. Kuvien lisäksi voit jakaa videoita suoraan MTK viestinnälle, joita käytetään somessa jaettavissa imagovideoissa. Kampanjan yhteydessä julkaistiin myös suurkuva -mainonta Valtatie 25/Hangonväylä Kirvunkylän kohdalla, kiitokset yhteistyöstä leditaulu.fi:lle. 

#tuottajallekiitos 
#viljelijäeipysähdy tunnuksen lisäksi halusimme myös kiittää tuottajaa somessa sekä herättää kuluttajissa ajatusta siitä, mitä lautaselleen valitsee ja mitä kaupasta ostaa. Tuottajalle kiitos tunnistetta on käytetty MTK:n omissa somejulkaisuissa ja sitä tullaan käyttämään jatkossa ruuan arvostuskampanjan yhteydessä somessa. Tunniste on K-ketjun käyttämä, mutta päätimme hyödyntää sitä ja sen tunnettavuutta. Tunniste sai myös näkyvyyttä suurkuva mainonnan avulla Valtatie 25/Hangonväylä Kirvunkylän kohdalla. 

Luonnon monimuotoisuus
MTK julkaisi keväällä luonnon monimuotoisuusohjelman. Ohjelmassa linjataan maa- ja metsätalouden toimintaa ja sen kehittämistä luonnon monimuotoisuuteen liittyvien haasteiden ratkaisemiseksi. Tavoitteena on turvata ja edistää luonnon monimuotoisuutta. Haastamme sinut mukaan kertomaan, mitä luonto merkitsee sinulle ja mitä teet luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi. Hashtag #kumppaninaluonto

Pörriäisbingo
Maa- ja metsätalouden parissa työskentelevät ottavat mehiläiset ja muut pörriäiset huomioon monella tapaa toiminnassaan. Olemme koonneet mtk.fi/pörriäiset-sivulle juttusarjaa aiheesta. Kuinka sinä otat pörriäiset huomioon? Osallistu keskusteluun ja jaa kuvia somessa hashtagilla #pörriäisbingo

Metsien Suomi on metsäalan yhteinen viestintähanke. Sen kampanjat herättävät huomaamaan ja keskustelemaan, kuinka metsät ovat meillä Suomessa kaikessa mukana. Metsien Suomi kertoo metsien käytön kestävyydestä ja käytön tarjoamista ratkaisuista. Sen ensimmäinen kampanja pyörii toukokuussa, jolloin metsä näkyy ja kuuluu muun muassa televisiossa, radiossa, ulkomainoksissa ja sosiaalisessa mediassa. #metsiensuomi www.metsiensuomi.fi 

#Laitumella
Laiduntaminen edistää luonnon monimuotoisuutta, tule mukaan jakamaan laiduntamisen positiivista sanomaa! Laiduntavat eläimet ja laidunmaisemat ovat parhaita viestinviejiä, joten jaa someen kuvia ja videoita laiduntamisen arjesta. Käytä hashtageja #laitumella, #kumppaninaluonto sekä #luonnonmonimuotoisuus ja kerro meille sinun tarinasi laitumelta. Ei muuta kun laitumelle kuvaamaan



Henrietta Dahlman

viestinnän asiantuntija

MTK Hankinnat

+358 20 413 2367

+358 40 920 9877

aiheet: ajankohtaista, tapahtuma, tapahtumat