Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin
Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin
Tiedote
Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin
20.04.2018
Suomalaisessa ruokaketjussa tarvitaan paljon nykyistä rohkeampaa otetta tuoda esille kotimaisen ruuan ja sen tuotannon vahvuuksia. Tämä koskee sekä kotimarkkinoita että vientiä. Tutkitut vahvuudet ovat tiedossa, mutta niitä ei käytetä. Kotimaisten tuotteiden kysyntä on korkealla tasolla, mutta kysyntää ohjataan hintamielikuvilla.
Suomalaisen elintarviketeollisuuden ja kaupan ääni kotimaisten tuotteiden vahvuuksien esilletuonnista on jäänyt hiljaiseksi hyminäksi, jolla kuluttajien sieluja ei voiteta. Tuottajat eivät koskaan pysty tavoittamaan samanlaista määrä kuluttajia kuin kauppa. Kuitenkin markkinoilta löytyy asiakasryhmä, jolla ihan oikeasti on halua maksaa tuotteiden laadusta.
Suomalaisen maatalouden kannattavuus on ennätysalhaisella tasolla ja keinoja tilanteen parantamiseksi on pakko löytää, jotta maataloustuotannon jatkuvuus voidaan turvata. Maatalouden tukipolitiikka ei pysty ratkaisemaan kannattamattomuuden perusongelmaa. Ratkaisu on löydyttävä markkinoiden paremmasta toimivuudesta, josta viljelijäkin saa oikeudenmukaisen osuutensa. Muutosta tuskin tapahtuu ellei ruokaketjun rakenteita muuteta merkittävästi.
Muutoksen elementit löytyvät viljelijöiden ja yritysten rohkeudesta muuttaa vakiintuneita toimintamalleja, viljelijöiden lisääntyvästä yhteistyöstä ja uuden teknologian hyödyntämisestä sekä maatilan kaikkien tuotteiden mahdollisimman laajasta hyödyntämisestä.
Ruokamarkkinoilla on lainsäädännössä tapahtunut paljon myönteistä kehitystä esimerkiksi julkisten hankintojen ohjeistuksessa, ruuan alkuperän ilmoittamisvaatimuksissa ja elintarvikemarkkinalain valmistelussa.
Lisätietoja:
toiminnanjohtaja Antti Sahi, MTK, puh. 0400 804 496