null 11. Vientipolku: Apuja asiakassuhteen luomiseen

Artikkeli – Yrittäminen

11. Vientipolku: Apuja asiakassuhteen luomiseen

8.6.2020

Asiakassuhteen luominen voi alkaa missä kohdassa polkua tahansa. Tärkeintä on aloittaa suhteen luominen ajoissa ja ymmärtää, että sen muodostumiseksi tarvitaan aikaa, kärsivällisyyttä ja paikallista läsnäoloa. Asiakassuhde on tärkein yksittäinen tekijä onnistuneen vientiprosessin loppuunsaattamiseksi.

Suomalaiset yritykset eivät useinkaan panosta sosiaaliseen suhteeseen ollenkaan tai ne panostavat siihen liian myöhään. Tällä tavalla ne menettävät valtavasti tilaisuuksia, sillä ulkomaalainen partneri lähes poikkeuksetta valitsee lopulta kansainvälisen yhteistyökumppanin sen perusteella, miten hyvin tuntee potentiaalisen partnerin ja kuinka mukavaa tämän kanssa on viettää aikaa, akatemiatutkija Tanja Leppäaho kirjoittaa.

Lue lisää akatemiatutkija Tanja Leppäahon tiivistelmästä: Sosiaalisten suhteiden osaaminen Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn tärkeänä osatekijänä, Valtionvarainministeriön sivuilta.

Apuja asiakaskontaktin löytämiseksi tai syntymiseksi voit saada julkisten palveluiden tuella, mutta itse asiakassuhde sinun täytyy luoda itse.  
 

Apuja asiakasrajapinnan tavoittamiseksi
  • Food from Finland -ohjelma
    • Auttaa tavoittamaan potentiaalisia asiakkaita ostajatapaamisten, messujen ja muiden tapahtumien ja palveluiden kautta.
    • FFF ruokatiimi palvelee kotimaassa ja tärkeimmillä kohdemarkkinoilla.
    • Oma aktiivisuus on kaiken A ja O. Ole rohkea ja ota yhteyttä!
  • Team Finland:
  • Finnpartnership matchmaking
    • KV-kumppaneiden etsiminen kehitysmaista
  • Enterprise Europe Network
    • Kansainväliset kumppanuudet ja verkostot
  • Oma aktiivisuus tässäkin on valttia. Hyödynnä verkostot, internet ja lähesty potentiaalista asiakasta rohkeasti.


aiheet: vientipolku, operatiivinen suunnittelu

Suositellut artikkelit

Logistiikka (Logistics) tarkoittaa viennissä tuotteiden ja palvelujen ostamista, varastoimista ja kuljettamista siten, että tuote on käytettävissä oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja siten, että...

Tässä vaiheessa viimeistellään tuote, brändi ja tarina, sekä markkinointisuunnitelma, valittua kohdemarkkinaa ja aiemmin selvitettyjä tarpeita vastaamaan. Syvempi, tuote ja markkinakohtainen selvitys vaatii...