Takaisin MTK:n kampanjat kevät-kesä 2020

Uutinen – Maaseudun edunvalvonta

MTK:n kampanjat kevät-kesä 2020

28.05.2020

Korona antoi positiivisen sysäyksen järjestön somekampanjoille. Kampanjoita nousi pystyyn kuin sieniä sateella muistuttamaan kuluttajaa siitä, että  ruuantuottajat, metsänomistajat ja maaseutuyrittäjät tekevät töitä ammattitaidolla, satoi tai paistoi.  Korkea omavaraisuus on välttämätöntä kriisien varalle.

#MaitoYhdistää -kampanjaa vietetään Maailman maitopäivänä 1.6.2020. Kampanja toteutetaan sosiaalisen median kanavissa, jolloin kymmenet maitotilat kertovat maitotilan päivittäisistä töistä ja toiminnoista. Kuluttajat puolestaan pääsevät mukaan seuraamaan, miten suomalaista maitoa tuotetaan. Virallinen maidonjuontihetki ja livelähetykset klo 17.00, jolloin viuhuvat kuvat ja videot kunkin omasta maidonjuontihetkestään. Kampanjan ovat ideoineet yhteistyössä MTK, Maitoyrittäjät ja Ruokatieto. 

Syö hyvää Suomesta -lihakampanjan päätavoitteena on parantaa suomalaisen naudan-, sian-, broilerin- ja lampaanlihan mainetta, vähentää ilmasto- ja ekologisuusahdistusta ja hälventää kohtuullisesta lihansyönnistä koituvaa huonoa omatuntoa. Tämä tehdään tarjoamalla asiallista tietoa ja totuudenmukaisia faktoja. Kampanjan somekasvo on bloggaaja Natalia Salmela. Myös tilavideot ovat tärkeässä roolissa. Kohderyhmänä ovat naiset alle 35 v. Hashtag #syöhyvääsuomesta 

TöitäSuomesta -kampanjan tavoitteena on antaa tietoa maaseudun töistä ja samalla edistää töitäsuomesta.fi-palvelun näkyvyyttä ratkaisuna maatalouden kausityövoiman kohtaanto-ongelmaan. Kampanjalla halutaan antaa houkutteleva, mutta realistinen kuva maaseudun töistä. Pääkohderyhminä ovat nuoret, maahanmuuttajat, lomautetut, työttömät ja alanvaihtajat sekä maaseudun yritykset. Kampanjan somekasvoina ovat Roni Back ja Janne Kataja. Myös tilavideoilla on merkittävä rooli. Kampanjan rahoittaa Maaseuturahasto. Hashtag #töitäsuomesta.

Kotimaisten kasvisten some-kampanja ilahduttaa kasvisten ystäviä alkusyksyyn saakka. Kampanja nostaa esiin sesongin kasvikset, niiden puhtauden ja tuotannon läpinäkyvyyden. Kerromme myös kasvisten tarinat istutuksesta kaupan hyllylle ja lopulta ruokapöytään kasvisreseptejä unohtamatta. Hashtag #voimaakasviksista #kotimaisetkasvikset. 

VALITSE #HYVÄÄSUOMESTA -kampanja opastaa kuluttajia siihen, että kotimaisen valinnan tekeminen on helppoa, kun tunnistaa Hyvää Suomesta -merkin. Kampanja tehdään yhteistyössä Ruokatiedon ja elintarvikealan toimijoiden kanssa. Kampanja toimii siltana alkusyksyyn ja päivään 4.9., jolloin vietetään suomalaisen ruuan päivää. Hashtag #HyvääSuomesta ja #ValitseHyvääSuomesta. 

100 syytä -kampanja innostaa suomalaisia matkailemaan kotimaassa heti kun se on turvallista. Kampanja-aika 1.5.-31.10.2020. Lomalaidun, Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry, MTK ja matkamaalle.fi mainostavat kampanjaa vahvasti ja näkyvästi omilla nettisivuillaan ja somekanavissa. Mainonnan kärkenä on  maaseutumatkailu. Hashtag #100syytä #maaseutumatkailu

Maaseutunuorten kesävalokuvauskampanja – Taskurahaa Tilalta 16.8 asti
MTK:n maaseutunuoret ovat käynnistäneet nuorille suunnatun kesävalokuvauskampanjan, johon toivotaan kuvia erilaisista maatilan töistä ja tilanteista, tavallisesta arjesta. Upeimpia otoksia saadaan, kun kuvissa esiintyy ihmisiä töissään, eläimiä päiväpuuhissaan, koneita pelloilla tai metsureita metsissä. Parhaista kuvista annetaan palkkio, joten lähetäthän meille kaikkien otosten sijaan parhaimmat palat.  Lisätiedot ja ohjeet MTK:n kotisivuilla: www.mtk.fi/-/kesavalokuvaus

#viljelijäeipysähdy ja Copa Cocegan Euroopan laajuinen #farmersdontstop kampanja haastaa koko kentän ja jäsenistön viestimään omasta arjesta kuvien ja videoiden avulla. Kampanja lähti käyntiin heti koronan iskettyä vahvasti suomalaisten arkeen.  Haaste jatkuu vielä, eli käytäthän tunnistetta myös jatkossa. Kuvien lisäksi voit jakaa videoita suoraan MTK viestinnälle, joita käytetään somessa jaettavissa imagovideoissa. Kampanjan yhteydessä julkaistiin myös suurkuva -mainonta Valtatie 25/Hangonväylä Kirvunkylän kohdalla, kiitokset yhteistyöstä leditaulu.fi:lle. 

#tuottajallekiitos 
#viljelijäeipysähdy tunnuksen lisäksi halusimme myös kiittää tuottajaa somessa sekä herättää kuluttajissa ajatusta siitä, mitä lautaselleen valitsee ja mitä kaupasta ostaa. Tuottajalle kiitos tunnistetta on käytetty MTK:n omissa somejulkaisuissa ja sitä tullaan käyttämään jatkossa ruuan arvostuskampanjan yhteydessä somessa. Tunniste on K-ketjun käyttämä, mutta päätimme hyödyntää sitä ja sen tunnettavuutta. Tunniste sai myös näkyvyyttä suurkuva mainonnan avulla Valtatie 25/Hangonväylä Kirvunkylän kohdalla. 

#Kotonakotimaista
Kotonakotimaista -päivää vietettiin 27.3 ja MTK oli kampanjassa mukana viestimässä, että jokainen päivä on kotona kotimaista, mutta haastoimme kaikki mukaan suosimaan kotimaista ja miettimään mitä lautaselleen hankkii. Kampanja sai hyvin näkyvyyttä somessa ja mukana oli julkisuuden henkilöitä kuten Jaana Pelkonen, Janni Hussi, Hp Parviainen ja Vappu Pimiä. Kampanjatunniste jatkuu edelleen, käytä sitä, kun suosit suomalaista! Kampanja nivoi hyvin yhteen jo meneillään olevat kampanjat kuten #tuottajallekiitos ja #viljelijäeipysähdy 

#talliarkipyörii 
Arki jatkui myös hevostalleilla, ja hevosalan somekampanja #talliarkipyörii haastoi, ja haastaa alan toimijoita kertomaan arjestaan somessa. Suomen Hippoksen kannustamana haastettiin somessa lajaasti hevostallit ja alan ihmiset mukaan näyttämään miltä arki näyttää koronatilanteesta huolimatta. 

#kausitöitä 
Töitäsuomesta.fi ja kausitöitä.fi sivustoja markkinointiin yhteistyössä Työ- ja elinkeinoministeriön, maa- ja metsätalousministeriön sekä Ely-keskusten kanssa. Somessa tunnisteella #kausitöitä, postauksilla viestimme ja innoitimme nuoria, työttömiä, lomautettuja ja opiskelijoita tarttumaan mukaan haasteeseen ja tekemään työtä, jolla on merkitystä. Kampanja on näkynyt monilla eri tavoin somessa, monien eri tahojen kautta, mutta ajatus on sama- kausityövoimaa tarvitaan tiloille heti. Kampanjointi jatkuu koko kevään.

Luonnon monimuotoisuus
MTK julkaisi keväällä luonnon monimuotoisuusohjelman. Ohjelmassa linjataan maa- ja metsätalouden toimintaa ja sen kehittämistä luonnon monimuotoisuuteen liittyvien haasteiden ratkaisemiseksi. Tavoitteena on turvata ja edistää luonnon monimuotoisuutta. Haastamme sinut mukaan kertomaan, mitä luonto merkitsee sinulle ja mitä teet luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi. Hashtag #kumppaninaluonto

Pörriäisbingo
Maa- ja metsätalouden parissa työskentelevät ottavat mehiläiset ja muut pörriäiset huomioon monella tapaa toiminnassaan. Olemme koonneet mtk.fi/pörriäiset-sivulle juttusarjaa aiheesta. Kuinka sinä otat pörriäiset huomioon? Osallistu keskusteluun ja jaa kuvia somessa hashtagilla #pörriäisbingo

Metsien Suomi on metsäalan yhteinen viestintähanke. Sen kampanjat herättävät huomaamaan ja keskustelemaan, kuinka metsät ovat meillä Suomessa kaikessa mukana. Metsien Suomi kertoo metsien käytön kestävyydestä ja käytön tarjoamista ratkaisuista. Sen ensimmäinen kampanja pyörii toukokuussa, jolloin metsä näkyy ja kuuluu muun muassa televisiossa, radiossa, ulkomainoksissa ja sosiaalisessa mediassa. #metsiensuomi www.metsiensuomi.fi 



aiheet: kampanja, korona, kampanjat