Takaisin MTK:n vientijohtaja patistaa vientinälkäisiä elintarvikeyrityksiä: Toimi nyt ja selviydy!

Artikkeli – Kansainvälinen toiminta

MTK:n vientijohtaja patistaa vientinälkäisiä elintarvikeyrityksiä: Toimi nyt ja selviydy!

06.08.2020

Kansainvälinen elintarvikekauppa on käynyt koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilasta huolimatta. Paljon on keskusteltu huoltovarmuudesta ja ruoan riittävyydestä, mutta kiitos suomalaisen ruokaketjun pahempia häiriöitä ei ole ollut ja suomalaiset ovat toistaiseksi saaneet pitää kiinni elintasostaan.

Suomalainen ruoka-alan osaaminen oli näyttävästi esillä kun Suomi oli kumppanimaa maailman suurimmilla ruokamessuilla Berliinissä 2019
Suomalainen ruoka-alan osaaminen oli näyttävästi esillä kun Suomi oli kumppanimaa maailman suurimmilla ruokamessuilla Berliinissä 2019

Tuottajan toimintaan saattaa kuitenkin pian vaikuttaa se, että elintarvikeyritykset eivät ole enää voineet käydä kauppaa totuttuun tapaan jo yli puoli vuotta, eivätkä näkymät ole vielä sellaisia, että oltaisiin palaamassa normaaliin. Kauppa käy pääsääntöisesti olemassa olevien sopimusten perusteella, joita on tarvittaessa voitu myös uusia. Tämä johtuu yleensä siitä, että perinteisesti sopimukset uusista tuotteista tai uusien asiakkaiden kanssa on hoidettu henkilökohtaisilla tapaamisilla, joita nyt ei voi järjestää.

Joitain elintarvikeyrityksiä alkaa jo ahdistaa se, että matkustamista ja tilaisuuksien järjestämistä koskevat rajoitukset supistavat mahdollisuuksia neuvotella uusista sopimuksista. Toisia yrityksiä häiritsee se, että uusia tuotteita ei pääse esittelemään asiakkaille tai kuluttajille eri maissa.

Maailman markkinat ovat sekaisin ja yhtä helposti menetät markkinan, kun saat uuden. Markkinoiden pitäminen, kuten uusien markkinoiden tai asiakkaiden saaminen edellyttää kuitenkin nopeaa toimintaa juuri nyt. Yritykset eivät enää saa odottaa milloin tilanne palaa normaaliksi, vaan on ryhdyttävä sopeutumaan tilanteeseen.

Sopeutuminen tarkoittaa mm. voimakasta paikallisen läsnäolon järjestämistä kohdemaissa ja aktivoitumista verkkokauppakanavilla. Ilmaista se ei ole, mutta mikä tänä päivänä ilmaista onkaan. Isompien yritysten tuotevalikoimaan ja toiminnan ylläpitämiseksi sopii erityisesti se, että järjestetään osaavaa henkilöstöä keskeisiin kohdemaihin niin, että kaupantekoa voi toteuttaa paikan päällä ja riippumatta matkustusrajoituksista. Suomalaisten yritysten perinteinen osaaminen ei useimmiten riitä verkkokauppamyyntiin, joten investointi uuteen osaamiseen on verkkokaupan osalta välttämätöntä.

On usein vaikeaa myöntää, että oma osaaminen ei riitä, joten on meidän jokaisen vastuulla rohkaista yrityksiä ja jalostajia tarkastelemaan ovatko osaaminen ja resurssit mitoitettu oikein.

Aika toimia on kuitenkin heti nyt, sillä maailmalla nopeat syövät hitaat!


Thimjos Ninios

johtaja, kansainvälinen kauppa

+358 45 264 7131