Takaisin Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan eräiden tietojenluovutussäännösten muuttamisesta (HE 133/2020 vp)

02.10.2020

Maa- ja metsätalousvaliokunta

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry kiittää mahdollisuudesta antaa asiassa lausunto ja toteaa asiasta seuraavaa:

Esityksen tavoitteena on selkeyttää yhteismetsälain tietojenluovutussäännöksiä henkilötietojen luovutuksen osalta. Samoin tavoitteena on päivittää ympäristöraportointiasetuksen mukaiseksi laittomia hakkuita koskevan kansallisen lainsäädännön säännökset, jotka koskevat EU-lainsäädännön toimeenpanon raportointia. Lisäksi tavoitteena on saattaa ajan tasalle Suomen metsäkeskuksen metsätietojärjestelmästä annettua lakia, metsästyslakia sekä riistanhoitomaksusta ja pyyntilupamaksusta annettua lakia koskevat säännökset siltä osin kuin ne liittyvät tiedonhallintalain teknisiä rajapintoja ja katseluyhteyksien avaamista koskeviin säännöksiin.

Yleisenä näkemyksenään MTK tuo esiin, että tietojenluovutuksissa on sekä lainsäädännön että sen toimeenpanon osalta aina varmistettava yksityisten metsänomistajien EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen pohjautuva henkilötietojen suoja.

Yhteismetsärekisteriä koskevaa säännöstä ehdotetaan muutettavaksi siltä osin kuin kyse on tietojen luovuttamisesta. Yhteismetsärekisteristä olisi jatkossa mahdollisuus luovuttaa tietoja tietopalveluna avoimessa tietoverkossa. Poikkeuksena olisivat henkilöiden osoitetiedot, joiden luovutukseen sovellettaisiin julkisuuslain sääntelyä ja siten henkilötietojen suojaa koskevat säännökset rajoittaisivat osoitetietojen luovutusta kopiona, tulosteena ja sähköisesti.

MTK viittaa edellä todettuun yleiseen henkilötietojen suojaan korostavaan näkemykseensä ja toteaa muutoin, että MTK:lla ei ole ehdotettuihin muutoksiin liittyen erityistä lausuttavaa.

Puutavaran ja puutuotteiden markkinoille saattamisesta annettuun lakiin ja FLEGT-lupajärjestelmästä annettuun lakiin tehtäisiin ympäristöraportointiasetuksesta johtuvat tekniset muutokset. Muutokset liittyvät puutavara-asetuksen ja FLEGT-lupa-asetuksen toimeenpanosta raportointiin komissiolle. Ympäristöraportointiasetuksessa edellytetään, että tiedot ovat avoimessa tietoverkossa saatavilla. Samassa yhteydessä tarkistettaisiin toimivaltaista viranomaista koskevat viittaukset laissa. Maaseutuviraston sijaan laissa viitattaisiin Ruokavirastoon.

MTK toteaa ehdotettujen muutosten olevan teknisluonteisia eikä sillä ole niihin liittyen erityistä lausuttavaa.

Metsätietolakia ehdotetaan muutettavaksi tietojen luovutukseen liittyvän terminologian osalta. Teknisen käyttöyhteyden sijaan laissa säädettäisiin tietojen luovuttamisesta teknisen rajapinnan avulla ja katseluyhteyden avaamisesta. Laissa ehdotetaan poikettavaksi tiedonhallintalain vaatimuksista, kun kyse on tietojen luovuttamisesta teknisen rajapinnan avulla metsätalouteen liittyvää kaupallista tai muuta hyväksyttävää yksityistä käyttötarkoitusta varten. Samoin laissa säädettäisiin katseluyhteyden avaamisesta kyseisiin käyttötarkoituksiin. Lisäksi lakiin sisällytettäisiin säännös, joka koskee tietojen luovuttamista teknisen rajapinnan avulla ja katseluyhteyden avaamista viranomaiselle ja julkista hallintotehtävää hoitavalle. Viimeksi mainitussa säännöksessä viitattaisiin tiedonhallintalain säännösten soveltamiseen. Luovutuksensaaja olisi jatkossakin velvollinen ilmoittamaan metsäkeskukselle sellaisesta toimintaansa koskevasta muutoksesta, jolla on merkitystä arvioitaessa luovutuksensaajan oikeutta käsitellä henkilötietoja. Lisäksi metsätietolakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös yhteismetsärekisterin tietojen luovuttamisesta suoramarkkinointia ja eräitä muita tarkoituksia varten.

MTK viittaa edellä todettuun yleiseen henkilötietojen suojaan korostavaan näkemykseensä ja toteaa siihen liittyen pitävänsä erittäin tärkeänä lakiehdotuksen 13 a §:ään sisältyvää säännöstä, jonka mukaan pääsy maanomistajan tietoihin tulee estää, jos metsäkeskuksella on peruste epäillä henkilötietojen käsittelyn perusteen olemassaoloa maanomistajan ilmoituksen perusteella. MTK kannattaa hallituksen esityksessä mainittua suunnitelmaa siitä, että metsäkeskus tiedottaa asiasta yleisesti ja kertoo siitä myös maanomistajille lähettämissään tiedotteissa.

MTK yhtyy esityksestä ilmeneviin perusteluihin, joiden mukaan tarkoituksena on, että pääsy maanomistajan tietoihin olisi aina viime kädessä riippuvainen maanomistajan omasta toiminnasta ja tahtotilasta.

MTK kannattaa metsätietolakiin sisältyvän terminologian tarkistamista tiedonhallintalakia vastaavaksi.

Riistanhoitomaksusta ja pyyntilupamaksusta annettua lakia ja metsästyslakia muutettaisiin siten, että laista poistettaisiin teknistä käyttöyhteyttä koskevat säännökset. Sääntely ei ole tarpeen, koska tiedonhallintalaissa säädetään tietojen luovuttamisesta teknisen rajapinnan avulla ja katseluyhteyden avaamisesta.

Anna-Rosa Asikainen

juristi, luonnonsuojelu