Takaisin Lausunto hallituksen esitysluonnoksesta väliaikaisesta poikkeamisesta yhteisölainsäädännön kokousmenettelyä koskevis-ta säännöksistä koronavirusepidemian leviämisen rajoittamiseksi

02.04.2020

Oikeusministeriölle

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry kiittää mahdollisuudesta saada kommentoida oikeusministeriön laatimaa hallituksen esitysluonnosta ja esittää kunnioittaen alla näkyvät kommentit yhdistyslakiin ehdotetuista muutoksista. Muiden kuin yhdistyslain muutosten osalta emme nyt kommentoi esitysluonnosta.

Yhdistyslain muutosesityksestä yleensä

Esitys on kannatettava ja järjestöllemme hyvin tarpeellinen. Järjestöön kuuluu 14 alueellista MTK-liittoa, 323 MTK-yhdistystä ja 62 metsänhoitoyhdistystä. Henkilöjäseniä näissä yhdistyksissä on noin 316 000. Ehdottamanne poikkeusmenet-tely koskee kaikkia yhdistyksiämme ja perusjäseniämme. Lähes jokaisen järjestöön kuuluvan yhdistyksen ja liiton olisi sääntö-jensä mukaisesti pidettävä yhdistyksen/valtuuston/valtuuskunnan kokous viimeistään huhtikuun aikana. Järjestössä on myös meneillään laaja uudistustyö, joka edellyttää sääntöjen muuttamisesta päättämistä yhdistysten kokouksissa. Etäosallistumi-sen mahdollistavia sääntömääräyksiä ei yleisesti yhdistystemme säännöissä ole.

MTK-keskusliiton johtokunta on suositellut liitoille ja yhdistyksille sääntömääräisten kokousten siirtämistä siihen saakka, kunnes kokoontumisrajoitukset poistetaan. Kokousten siirtäminen yli sääntöjen määräämän ajan on yleisesti nähty henkilö-jäsenten jäsenoikeuksien toteutumisen kannalta pienemmäksi haitaksi kuin kokousten pitäminen etäyhteyksien avulla ilman sääntöjen antamaa tukea. Ehdottamanne poikkeuslaki antaa yhdistyksille mahdollisuuden järjestää kokoukset lainmukai-sesti. Myös jo päätetyt kokousten siirtämiset myöhemmäksi ovat nyt säädettävän poikkeuslain ansiosta varmistumassa lainmukaiseksi menettelyksi. Näiden syiden vuoksi pidämme hallituksen esitystä kannatettavana ja perusteltuna.

Yksityiskohtaiset kommentit yhdistyslain muutosesityksestä

Etäosallistumisen salliminen edellyttää yleensä sekä sääntömääräystä että yhdistyksen hyväksymää äänestys- ja vaalijärjes-tystä. Sen vuoksi pyydämme oikeusministeriötä harkitsemaan, että tulisiko ehdotetun lain 5 §:n 3 mom. täydentää esimer-kiksi seuraavasti: Yhdistyslain 17 §:n 2 momentin ensimmäisestä virkkeestä ja 21 §:stä poiketen yhdistyksen hallitus voi sallia 17 §:n 2 momentissa tarkoitetun etäosallistumisen, vaikka tällaista menettelyä ei ole sallittu säännöissä, eikä yhdistys ole hyväksynyt tarkempia määräyksiä asiasta sisältävää äänestys- ja vaalijärjestystä.

Käsityksemme mukaan ehdotetussa poikkeuslaissa olisi syytä todeta, että etäosallistumisen sallimalla yhdistys voi korvata kokonaan perinteisen kokouksen, jos kokouksen koolle kutsumisesta päättävä yhdistyksen hallitus/johtokunta niin päättää. Ellei laissa sitä nimenomaisesti todeta, niin yhdistykset ovat edelleenkin velvollisia etäosallistumisen lisäksi tarjoamaan jäse-nille mahdollisuuden osallistua myös perinteiseen kokoukseen.

Metsänhoitoyhdistysten valtuustojen jäsenet on valittu vaaleilla, joista säädetään metsänhoitoyhdistyksistä annetussa laissa (10.7.1998/534). Vaaleilla valitun valtuutetun tehtävä on sillä tavoin henkilökohtainen, että asiamiehen käyttöä ei käsityk-semme mukaan pitäisi sallia. Valtuuston jäsenen ollessa estynyt osallistumasta kokoukseen hänen sijaansa voi tulla vaaleilla valittu varajäsen. Kun valtuuston kokoukseen olisi mahdollista – säädettävän poikkeuslain mukaisesti – osallistua myös etäyh-teyden avulla, niin asiamiehen käyttämisen sallimista ei voitane pitää välttämättömänä.

Hallituksen esitysluonnoksessa jää avoimeksi, että edellytetäänkö asiamiehen esittävän jäsenen antaman valtakirjan il-moittautuessaan asiamiehenä kokoukseen. Koska yhdistyksissä ei ole aikaisempaa kokemusta asiamiesten osallistumisesta sääntömääräisiin kokouksiin, niin asian voinee selventää vähintäänkin lain perusteluissa.

Vesa Malila

juristi, järjestötoiminta

järjestön sääntöasiat, järjestölliseen toimintaan ja yhdistysten jäsenyyksiin liittyvä juridinen tuki