Takaisin Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi ympäristöministeriön hallinnonalan eräiden julkisia kuulutuksia koskevien säännösten muuttamisesta

Lausunto

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi ympäristöministeriön hallinnonalan eräiden julkisia kuulutuksia koskevien säännösten muuttamisesta

03.10.2019

Ympäristöministeriö

MTK kiittää mahdollisuudesta esittää näkemyksensä luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi ympäristöministeriön hallinnonalan eräiden julkisia kuulutuksia koskevien säännösten muuttamisesta. MTK toteaa asiasta seuraavaa: 

Esityksessä ehdotetaan uudistettavaksi julkisia kuulutuksia koskevat säännökset vastaamaan hallintolain julkisia kuulutuksia koskevia yleissäännöksiä. Lakien nykyiset menettelysäännökset eivät kaikilta osin kannusta ja tue sähköiseen asiointiin viranomaisessa ja siirtymistä asian sähköiseen käsittelyyn viranomaisessa.  

Hallintolain uudessa kuulutussääntelyssä julkiset kuulutukset siirretään ilmoitustaululta yleiseen tietoverkkoon viranomaisen verkkosivuille. Eli velvollisuus fyysisten ilmoitustaulujen ylläpitämiseen esitettyjen lakien osalta poistuisi. Viranomaisilla säilyisi mahdollisuus tiedottaa asioista edelleen myös sanomalehdessä sekä muilla tarpeelliseksi katsomillaan tavoilla. Muutoksenhaulle säädetty aika alkaisi kulua vasta viikon kuluttua päätöksen antamisesta, mikä pidentäisi muutoksenhaulle varattua aikaa nykyisestä.  

Hallintolain 2 luvussa säädettyihin hyvän hallinnon perusteisiin kuuluu viranomaisen velvollisuus kohdella hallinnossa asioivia tasapuolisesti. Viranomaisen on pyrittävä turvaamaan hallinnon asiakkaiden yhdenvertaiset mahdollisuudet asioidensa hoitamiseen. Asioinnin järjestämisen keinoja ja laajuutta on arvioitava erityisesti palvelujen käyttäjinä olevien henkilöiden ja yhteisöjen tarpeiden kannalta. Kaikille palveluja tarvitseville on pyrittävä turvaamaan yhtäläinen mahdollisuus asiansa hoitamiseen palvelun laadusta riippumatta. Hallintolain hyvän hallinnon perusteisiin kuuluu myös palveluperiaate ja palvelun asianmukaisuuden vaatimus. Säännös korostaa asiakasnäkökulmaa. Palveluja järjestettäessä on kiinnitettävä huomiota muun ohella palvelujen saatavuuteen ja hallinnossa asioivien valinnanvapauteen. Asiointi on järjestettävä myös alueellisesti yhtäläisellä tavalla. 

MTK:n näkemyksen mukaan on hyvä, että siirrymme laadukkaampaan tiedonvälitykseen silloin, kun toteutuu myös laadukkaampi tiedon tavoittavuus. Käytännössä järjestelmämme ei ole vielä niin kehittynyt, että jokainen saisi sähköisistä kanavista tilaamalla aina ajankohtaiset tiedot esimerkiksi suoraan sähköpostiin. Tiedon etsintä sähköisestä verkosta helpottaa tiedon saamista ajasta ja paikasta riippumatta, mutta ei vähennä tarvetta hakeutua oikea-aikaisesti tiedon lähteelle.  

MTK:n havaintojen mukaan viranomaisten kynnys soveltaa laajempaa tiedottamista, kuin mitä laki edellyttää, on korkealla. Mikäli sanomalehtikuulutus muutetaan harkinnanvaraiseksi, on oletettavaa, että sanomalehtikuulutuksen käyttö huomattavasti vähenee. Sen sijaan MTK:n kansalaisilta saadun palautteen perusteella sanomalehtikuulutus on usein ollut se, joka parhaiten ihmisiä tavoittaa ja siihenkin ollaan oltu varsin tyytymättömiä, erityisesti etämaanomistajien keskuudessa. Nyt esitetään YVA-lain osalta, että arviointiohjelmasta tulisi kuitenkin tiedottaa ainakin yhdessä hankkeen vaikutusalueella yleisesti leviävässä sanomalehdessä. MTK huomauttaa, että tämä rajaus saattaa asettaa alueen asukkaat hyvinkin eriarvoiseen asemaan, etenkin jos hanke ulottuu laajalle alueelle. MTK esittää, että asioista tiedottamista ei kokonaisuudessaan siirrettäisi tietoverkkoon, vaan tämä tiedotuskanava korvaisi vain fyysisen ilmoitustaulun. Tiedottamista ei ole tarkoituksenmukaista vähentää, vaan ainoastaan saattaa se sellaiseen muotoon, että tieto on mahdollisimman hyvin saavutettavissa. Hallituksen esityksessä tulisi laajemmin ohjeistaa viranomaisia asiakasnäkökulman tehostamiseen ja hallinnossa asioivien valinnanvapauden käytännön toteutukseen. 

Ehdotettuihin muutoksiin sisältyy henkilötietojen suojan osalta perustuslakivaliokunnan esittämä kanta siitä, että yksityiselämän ja henkilötietojen suojan piiriin kuuluvat tiedot saatetaan julkisiksi yleisessä tietoverkossa vain, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu. Lisäksi esitetään, että lakeihin lisätään vaatimukset henkilötietojen poistamisesta tietoverkosta määräajan kuluttua. MTK pitää puutteellisena sitä, että hallituksen esityksen luonnoksesta puuttuvat kirjaukset siitä, mitä toimenpiteitä seuraa siitä, jos tällaiset tiedot ovat perusteetta julkisessa verkossa tai jos niitä ei määräaikaan mennessä poisteta.  


Leena Kristeri

elinvoimajohtaja

+358 40 507 4088