Takaisin Lausunto luonnoksesta maa- ja metsätalousministeriön asetuksesta maanmittauslaitoksen maksuista sekä kaupanvahvistuksesta perittävistä maksuista ja korvauksista vuosina 2020 ja 2021

Lausunto

Lausunto luonnoksesta maa- ja metsätalousministeriön asetuksesta maanmittauslaitoksen maksuista sekä kaupanvahvistuksesta perittävistä maksuista ja korvauksista vuosina 2020 ja 2021

12.11.2019

Maa- ja metsätalousministeriö

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry lausuu otsikon asiassa seuraavaa:  

Nyt lausunnolla olevassa asetusluonnoksessa on kyse vuosina 2020-2021 veloitettavien toimitusmaksujen asettamisesta. Maa- ja metsätalousministeriö esittää maksuihin korotuksia, joiden myötä maksut nousisivat keskimäärin noin 6,2 %. Lohkomisten kiinteistötoimitusmaksut nousisivat ehdotuksen perusteella keskimäärin 6,9 %. Aikaveloitteisten toimitusten kiinteistötoimitusmaksujen tuntihinnat nousisivat noin 6,8 %. Merkittävin syy maksujen korotusperusteeseen ovat kasvaneet tietohallintokustannukset, etenkin Valtion viestintä- ja tietotekniikkakeskuksen (Valtori) kustannukset.  

MTK pitää sähköisten palveluiden kehittämistä hyvänä asiana. MTK kuitenkin muistuttaa sähköisten palveluiden ratkaisevan vain osan Maanmittauslaitoksen palveluista, eivätkä ne voi korvata asiantuntijoiden tarvetta. MTK on jo vuonna 2016 lausunut sähköisten palvelujen tehostamisen tuomasta lisäkustannuksesta toimitushintoihin.  Jossain vaiheessa palvelujen kehittämisellä pitäisi kuitenkin olla päinvastainen vaikutus ja kustannushyötyjen tulisi näkyä myös asiakkaalle päin. Toistaiseksi Valtorin kustannukset ovat näyttäytyneet toimitushintojen korotuksina. MTK:n käsityksen mukaan maksukorotukset ovat omiaan vähentämään maanmittauslaitoksen palveluiden käyttämistä, mikä ei ole toivottavaa kiinteistötietojärjestelmän luotettavuudelle eikä myöskään omistajan oikeusturvalle eikä kiinteistöjen tarkoituksenmukaiselle käytölle. MTK katsookin, että maanomistajiin kohdistuvien maksujen korottamisesta tulisi pidättyä.  

Asetuksessa ehdotetaan kiinteähintaisten toimituslajien lisäämistä, yleisimpinä halkominen ja yksityistietoimitus. Muutoksen jälkeen asiakas tietäisi kiinteistötoimitusmaksun suuruuden jo toimitusta hakiessaan, mikä on asiakaspalvelun ja oikeusturvan näkökulmasta toivottavaa. Kiinteät toimitusmaksut ovat saaneet kiitosta maanomistajilta. Lisäksi rajankäynnin kiinteistötoimitusmaksuun ehdotetaan alentamista jo toisen kerran peräkkäin, maksun alentuessa noin 11,1 % nykyisestä, mikä on erinomainen asia. Rajankäynnin kiinteähintaisuus kuitenkin perustuu rajapisteiden määrään, rekisteriyksikköjen määrään sekä rajan pituuteen. MTK:n näkemyksen mukaan kiinteähintaisuus on osittainen harha, koska asiakkaan on vaikea hahmottaa, mikä toimitusmaksuksi lopulta tulee. Rajan pituus esimerkiksi määräytyy vasta toimituksessa.  

Kunnan tielautakuntien lakattua olemasta yksityistietoimitusten voidaan ennakoida lisääntyvän maanmittauslaitoksessa. Asetusluonnoksessa esitetään, että sopimukseen perustuviin toimituksiin tulee 50 % alennus. Tämä linjaus on omiaan vähentämään osittain tarpeettomiakin tieriitoja ja MTK kannattaa sitä lämpimästi. 50 % alennus toimitusmaksusta on riittävän suuri porkkana, jotta tahtotila sovintoratkaisuun pyrkimiseksi syntyy.  

Muun muassa kiinteistöjen yhdistämistä ja tilusvaihtoja koskevat maksut säilyisivät ehdotetun asetusluonnoksen mukaan ennallaan. Asetuksen seuraavaa kaksivuotiskautta ajatellen MTK näkee tarvetta tulevaisuudessa tarkastella toimitusten houkuttelevuutta myös toimitusten tavoitteiden näkökannalta. Esimerkiksi tilusvaihtoja tehdään todella vähän vuosittain, vaikka tarkoituksenmukaisen maankäytön näkökulmasta tilusvaihdot olisivat todella järkeviä ja kustannustehokkaita toimenpiteitä esimerkiksi vähentämään maatalouden päästöjä ja muodostamaan tarkoituksenmukaisia kokonaisuuksia. Sama koskee kiinteistöjen yhdistämisen tuomia hyötyjä operatiivisten toimintojen kustannusten pienentämisessä. Kiinteistöjä yhdistämällä saadaan työmäärää vähennettyä moninkertaisesti esimerkiksi puukaupassa, metsävakuutuksissa, metsään.fi palvelujen ylläpidossa jne. Eräiden toimitusten kustannuksia tulisikin verrata niiden tuomiin hyötyihin, jolloin toimituksia olisi myös helpompi markkinoida jatkossa.   

Kaupanvahvistuksesta perittävistä maksuista ja korvauksista MTK esittää, että sähköistä kiinteistökauppaa tuotaisiin vaihtoehtoisena kiinteistökaupan keinona vahvemmin esille. Sähköisessä kiinteistökaupassa ei kaupanvahvistajaa tarvita, mikä säästää osapuolten kustannuksia. MTK:n näkemyksen mukaan sähköistä kiinteistökauppaa ei tunneta.  

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Antti Sahi
toiminnanjohtaja

Leena Kristeri 
lakimies