Takaisin Lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi nestemäisten polttoaineiden jakeluasemien ympäristönsuojeluvaatimuksista

Lausunto

Lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi nestemäisten polttoaineiden jakeluasemien ympäristönsuojeluvaatimuksista

11.11.2019

Ympäristöministeriö

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry kiittää mahdollisuudesta lausua asiassa ja toteaa seuraavaa:

Nestemäisten polttoaineiden jakeluasemien ympäristönsuojeluvaatimuksista ehdotetaan annettavaksi uusi valtioneuvoston asetus. Uusi asetus korvaisi vuonna 2010 annetun valtioneuvoston asetuksen 444/2010 nestemäisten polttoaineiden jakeluasemien ympäristönsuojeluvaatimuksista (ns. JANO-asetus). Voimassa oleva
asetus ehdotetaan kumottavaksi.

Uudella, nyt lausunnon kohteena olevalla JANO-asetuksella laajennettaisiin vanhan asetuksen soveltamisalaa sellaisiin jakeluasemiin, jotka siirrettiin rekisteröintimenettelyyn ympäristönsuojelulain (527/2014) muutoksella (437/2017). Asetuksen soveltamisalaa täsmennettäisiin mm. siten, että maatilat suljettaisiin uuden asetuksen soveltamisalan ulkopuolelle. Lisäksi asetukseen tehtäisiin muita muutoksia.

MTK kannattaa ympäristöministeriön ehdotusta uudeksi JANO-asetukseksi.
Ympäristönsuojelulain muutos 437/2017 on aiheuttanut epäselvän tilan vakiintuneisiin käytäntöihin eläinsuojien ympäristölupaharkinnassa. JANO-asetuksen uudistaminen tulkintakäytännön korjaamiseksi on välttämätöntä.

Ehdotus maatilojen rajaamisesta asetuksen soveltamisalan ulkopuolelle on erittäin kannatettava.
Kuten perustelumuistion sivulla 4 todetaan, maatiloilla polttoainetta käytetään pääosin vain tilan omaan käyttöön, joko työkoneiden tankkaukseen tai esimerkiksi viljan kuivaamiseen. Tyypillisesti kyse on pienimuotoisesta toiminnasta, jakelukäytössä olevien polttoainesäiliöiden kokonaistilavuuden jäädessä alle 10 m3.

Eläinsuojien ympäristöluvat ovat yksi suurimmista ympäristöluparyhmistä. Polttoainesäiliöiden aiheuttama ympäristön pilaantumisen vaara otetaan säännönmukaisesti huomioon esimerkiksi määräyksellä, jossa tankkausja täyttöalueiden vaaditaan olevan tiiviitä ja muotoiltuja siten, että mahdolliset polttoainevuodot eivät voi valua maaperään. Lisäksi edellytetään sijoitettavan riittävästi imeytysainetta mahdollisen vuodon imeyttämistä varten.  Polttoainesäiliöihin on kohdistunut lupamääräyksiä niiden yhteistilavuuden suuruusluokasta riippumatta.

Jatkossa tietyn kokoiset eläinsuojat ovat ympäristölupamenettelyn sijaan ilmoitusmenettelyssä. Ilmoitusmenettelyssä ei ole ollut tarkoitus heikentää ympäristönsuojelun tasoa, ainoastaan nopeuttaa hallinnollista prosessia. Ilmoitusmenettelyyn hakeuduttaessa maatalousyrittäjän tulee ympäristölupamenettelyn tavoin ilmoittaa eläinsuojan toimintakokonaisuuteen liittyvät polttoainesäiliöt tarkempine ominaisuuksineen. Ilmoitusmenettelyssä voidaan antaa asiaan liittyviä täydentäviä määräyksiä. On perusteltua arvioida, että ympäristölupa- ja ilmoitusmenettelyn kautta saatetaan nyt ja tulevaisuudessa merkittävä määrä maatilakokoluokan polttoainesäiliöitä ympäristövalvonnan piiriin.

Edellä mainittujen lisäksi maatilan yhteydessä olevia polttoainesäiliöitä säädellään kemikaaliturvallisuuslainsäädännöllä, jonka valvontaviranomaisena toimii pelastusviranomainen. Maatiloilla tulee tehdä kirjallinen ilmoitus
kemikaalien vähäisestä teollisesta käsittelystä ja varastoinnista pelastusviranomaiselle, kun tilalla varastoidaan yhteensä 10 tonnia (n. 12 000 litraa) tai enemmän diesel-, poltto- tai lämmitysöljyjä. Pelastusviranomainen tekee ilmoituksesta päätöksen ja voi antaa siinä yhteydessä tarpeellisia toimintaehtoja. Myös lukuiset kunnat ovat sisällyttäneet määräyksiä polttoaineiden säilyttämisestä kunnallisiin ympäristönsuojelumääräyksiin.

MTK korostaa, että maatilojen polttoainesäiliöiden ympäristönsuojeluvaatimuksiin kohdistuu jo nykyisellään merkittävä määrä sääntelyä. Ehdotus soveltamisalan rajaamiseksi uudessa JANO-asetuksessa osoittaa erinomaista ymmärrystä vallitsevasta tilanteesta ja maatiloihin kohdistuvasta hallinnollisen taakan ristipaineesta. Erillinen rekisteröintimenettely JANO-asetuksen nojalla tarkoittaisi lisääntyvän maatilakohtaisen hallinnollisen taakan lisäksi merkittäviä lisäresurssien tarpeita kuntien ympäristövalvonnalle. Maatilakohtaisten polttoainesäiliöiden ympäristönsuojelutaso tulee jatkossakin turvata – se on paitsi ympäristön, myös maatalousyrittäjän edun mukaista. Tämä voidaan kuitenkin toteuttaa jo olemassa olevilla ohjauskeinoilla.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Antti Sahi
toiminnanjohtaja

Minna Ojanperä
lakimies