Takaisin Maantieverkon nopeusrajoitusohjeen päivittäminen, lausunto kriteerien vaikutuksista

Lausunto

Maantieverkon nopeusrajoitusohjeen päivittäminen, lausunto kriteerien vaikutuksista

26.06.2024

Väylävirasto

1. Millaisia vaikutuksia arvioitte suunnitelluilla maanteiden nopeusrajoitusten muutoksilla olevan toimintaanne (aikataulut, matka-ajat, koettu turvallisuus ja saavutettavuus, kävelyn ja pyöräliikenteen turvallisuus jne.)? 

 

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry:n mielestä nyt esitetyt nopeusrajoitusten alennukset eivät toimenpiteenä saa korvata teiden rakenteellisen kunnon korjaamista. 

Ajonopeuden vaikutus onnettomuuden seurauksiin on merkittävä tekijä ja nopeusrajoituksia arvioitaessa on punnittava kunkin tien liikennemääriä ja -laatua sekä tieosan olosuhteita, kuten tien leveyttä, liittymien tiheyttä, liikenne- ja onnettomuusmääriä. 

Nyt arvioitavana olevan ohjeen päivityksen toteuttaminen vaikuttaa kuitenkin merkittävästi matka-aikoihin ja alueelliseen saavutettavuuteen koko maassa. Matka-aikojen piteneminen vaikuttaa mm. raskaan liikenteen sujuvuuteen, ajoaikoihin ja tauotuksiin. Ohjeessa ei ole huomioitu alueellisten liikennemäärien vaihtelua, vähäliikenteisten teiden raskaanliikenteen osuutta tai keskimääräisten kulkumatkojen pituutta. 

Vaikutukset jakaantuvat alueellisesti epätasaisesti heijastaen maanteiden uus- ja korjausinvestointien epätasaista jakautumista maan eri osiin. Esittelyaineistoissa olevan kartan perusteella yhtenäisimmät ja pisimmät nopeusrajoitusten alentamiset koskisivat heikkokuntoisimpia teitä.  

Kevyen liikenteen turvallisuuteen nopeusrajoitusten alentamisella on suuri merkitys, mutta pientareella tapahtuva kevyt liikenne keskittyy taajamien läheisyyteen. Kevyen liikenteen turvallisuuteen voidaan vaikuttaa eniten pientareiden leventämisellä ja päällystämisellä. 

 

2. Mitä mieltä olette liikenneturvallisuuden parantamisesta nopeusrajoituksia muuttamalla? Millaisia muita keinoja ehdottaisitte ajatellen myös rajallisia rahallisia resursseja väyläverkon kehittämiseen? 

 

MTK ry:n mielestä maantieverkon liikenneturvallisuutta tulee parantaa ja lähtökohdat nopeusrajoituksen tarkastelulle osana sitä on perusteltua. Alempi nopeus antaa liikenteen osapuolille enemmän aikaa havainnoida ja reagoida liikennetilanteeseen sekä onnettomuustilanteissa alempi nopeus vähentää tehokkaimmin onnettomuuden seurausten vakavuutta. 

Liikenneturvallisuuspuutteisiin on kuitenkin ensisijaisesti vastattava parantamalla tieosan kuntoa, ei heikentämällä palvelutasoa. Tieverkon pitäisi olla paremmassa kunnossa ja tasoltaan nykypäivän tarpeita vastaavalla tasolla. Liian kapeita ja kohtaamisonnettomuusalttiita maanteitä tulee nopeusrajoitusten alentamisen sijasta ensisijaisesti parantaa liikenneturvallisiksi.  

Vastapainoksi tulee tutkia mahdollisuutta korottaa nopeusrajoitusta 90 km/h:ssa tieosuuksilla, joilla se arvioidaan turvalliseksi huomioiden liikennemäärät ja tietekniset seikat.  

Yksittäisillä tieosuuksilla on kohteita, joissa esimerkiksi tiegeometrian vuoksi nopeusrajoitusten alentaminen on liikenneturvallisuuden kannalta perusteltua ja näin toimien saadaan merkittäviä liikenneturvallisuusvaikutuksia. Näiden kohtien osalta tulee samalla selvittää toimenpiteet, joita nopeusrajoitusten säilyttäminen ennallaan edellyttäisi ja mikäli sellainen ratkaisu on löydettävissä, tulee tehdä suunnitelma toimenpiteiden toteuttamiseksi. 

 

3. Miten maanteiden nopeusrajoitukset tukevat valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman asettamia tavoitteita ja alueenne liikennejärjestelmän kehittämisen suunnitelmia? 

 

Ohje asettaisi maan eri osissa liikkuvat ihmiset ja elinkeinoelämän kuljetukset eri asemaan. Ohjeessa ei riittävästi oteta huomioon alueellisia erityisolosuhteita, kuten vähäistä liikennettä ja pitkiä etäisyyksiä. Koko valtakunnan tulee olla toimivien ja riittävän nopeiden liikenneyhteyksien piirissä.  

Näin ollen laajasti ja kategorisesti alennetut nopeusrajoitukset vaikuttaisivat huomattavasti siellä asuvien, työskentelevien ja alueen yritysten kuljetusten matka-aikoihin.  

 

4. Muita huomioitasi, mitä? 


MTK ry esittää huolenaan, että nykyisellä teiden kunnostusrahoituksella arvokas tieinfra rapistuu ja edessä on pian uusi nopeus- ja painorajoitusten päivitystyö. 

MTK ry esittää myös, että 90 km/h -rajoituksen kokeilemista niin, että erikseen valittavilla nyt 80 km/h -rajoituksen piirissä olevilla tieosilla kokeillaan 90 km/h nopeusrajoitusta. 

Suomessa on paljon teitä, jotka ovat olleet aiemmin 100 km/h -rajoitettuja ja nyt ne on pudotettu 80 km/h -rajoitetuiksi, koska tien leveyden ja muiden olosuhteiden on katsottu olevan riittämättömät. Osa näistä tieosuuksista voisi tulla 90 km/h -teiksi. 
 

Helsingissä 26.6.2024 

Seppo Miettunen
Kenttäpäällikkö

Marko Mäki-Hakola 
Metsäjohtaja