null 4.Vientipolku: Minne tuotettani kannattaa viedä? Aika siirtyä Food from Finlandin palveluihin.

Artikkeli – Yrittäminen

4.Vientipolku: Minne tuotettani kannattaa viedä? Aika siirtyä Food from Finlandin palveluihin.

20.3.2020

Suunta-vaiheessa lähdetään tekemään alustavaa kohdemaakartoitusta markkina-analyysin avulla. Tässä vaiheessa on päätetty lähteä rakentamaan vientistrategiaa tosissaan. Nyt on hyvä aika siirtyä Business Finlandin Food from Finland-ohjelman jäseneksi.

HUOM! Suunta-vaiheessa pyritään haarukoimaan maat, jotka voisivat olla potentiaalisia kauppakumppaneita. Varsinaiset tuote- ja maakohtaiset syvemmät markkina- ja kuluttajatutkimukset tehdään polun myöhemmässä vaiheessa (8. Riskienhallinta.)
 


Kuva: Sanastoa selvityksiin.


Kun mietit minne tuotetta kannattaa viedä, tutustu ainakin seuraaviin palveluihin:



Perustietoa kohdemarkkinoiden valitsemisesta voit katsoa Suomi.fi sivustolta

 


Food from Finlandin jäsenenä saat

  1. Kohdemarkkinadataa valituista markkinoista (Global Data- tietokanta, kattaa 110 maata), esimerkiksi:
    • Eri markkinoiden tuoteryhmä- tai tuotekohtaiset volyymit ja arvo (€)
    • Markkinoiden kehitys edellisten osalta (vuositason tarkastelu)
    • Kilpailijat (brand owners) eri markkinoilla ja heidän tuotteidensa myynti
    • Keskeiset jakelukanavat kyseisen tuoteryhmän tai tuotteen osalta
    • HUOM! Nämä raportit eivät korvaa yritysten itsensä teettämiä, juuri omiin tuotteisiinsa kohdistettuja markkinatutkimuksia, vaan ovat suuntaa antavia
  2. Olemassa olevat raportit ja selvitykset
  3. Henkilökohtaista sparrausta vientiin liittyvissä kysymyksissä
  4. Koulutusta vaihteleviin teemoihin ja kohdemarkkinoihin
     

Team Finland -verkosto auttaa

  1. Team Finland kotimaan ja ulkomaan verkostojen olemassa olevat selvitykset, tieto ja verkostot ovat käytössäsi
  2. Team Finlandin Markkinoiden mahdollisuudet –palvelun (Market opportunities)  kautta löydät maksutonta markkinatieto- ja myyntiliidejä
     

Maakohtaista tietoa Ruokaviraston kontista

Kontista löydät vientitietoa Suomen ja eri maiden välisistä vientisopimuksista, -vaatimuksista ja käytössä olevista todistuksista. Kontin maasivut yhdistävät maakohtaiset tietomme eri vientituotteista. Löydät Kontista myös yleistä tietoa kohdemaasta ja verkostosta, joka auttaa sinua vientiin liittyvissä kysymyksissä.
 


Vinkki!
 

HUOM! Vientivaatimukset eroavat tuotteittain ja kohdemaittain. Polun seuraava kohta 5.”vientivaatimukset” kannattaakin käydä läpi yhdessä tämän kohdan kanssa. Vienti on mahdollista vain niihin EU:n ulkopuolisiin maihin, joihin tuotteellasi on vientiluvat.
 


Tulli:

Tulli auttaa sinua selvittämään mahdollisia viennin etuuskohteluita.
Hyödynnä myös tullin ulkomaankauppatilastot, eli mihin Suomesta ja muista EU-maista jo viedään?


EU:n vienti-/tuontiassistentti – Access2Markets

Euroopan komission Access2Markets-verkkotyökalu tuo yhteen EU:n viennin ja tuonnin faktat – Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää -teemalla. Tiedot kattavat kaikki EU-maat ja yli 120 vientimarkkinaa eri puolilla maailmaa. Sivuilla on tietoa myös kauppasopimuksista ja esimerkiksi yritysten kokemuksia viennistä.

Verkkotyökalun avulla löydät tuotekohtaiset tiedot:

  • tulleista ja & veroista
  • tullimenettelyistä
  • alkuperäsäännöistä
  • kaupan esteistä
  • tuotevaatimuksista
  • ja tilastoista

Sivustolla on myös oma osio Euroopan PK yrityksille suunnattavista palveluista.

Suuntaa selvitettäessä hyödynnä myös:

 

Lisää resursseja tähän vaiheeseen?

Varsinaisia valmiita, juuri sinun tuotteellesi ja yrityksellesi sopivia markkina-analyysejä löytyy harvoin valmiina ja selvitys jääkin yleensä yrityksen tehtäväksi. Tätä varten on oltava osaavat ihmiset, aikaa ja resursseja. Voit hakea näihin apua esim.

Konsulttiapua

Rahoitusta

  • Tutustu Business Finlandin rahoitusinstrumentteihin. Erityisesti Explorer-tuoteperhe on rakennettu uusien markkinoiden ja suunnan kartoittamiseen.
  • Yhteistyö on valttia myös tässä – kts. Group-explorer.

Hankkeet

  • Kansainvälistymistä tuetaan useissa eri paikallisissa ja valtakunnallisissa hankkeissa. Näistä saat lisää tietoa Aitoja makuja -sivuston kautta.

Yhteistyö

  • Muista hyödyntää omat olemassa olevat verkostosi ja rakentaa niitä lisää koko vientipolun ajan
  • Kysy rohkeasti  vinkkejä ja apua muilta jo vientiä tehneiltä yrityksiltä
  • Monet hankkeet ja koulutukset palvelevat nimenomaan yhteistyöalustana. Hyödynnä ne.

 

Lue lisää:


aiheet: vientipolku, strateginen suunnittelu

Suositellut artikkelit

Vientipolun Vientirooli ja Segmentit -vaiheissa rakennetaan vientistrategiaa edelleen. Oleellisia kysymyksiä tässä vaiheessa ovat: Mitä viedään ja kenelle? Aiempien kohtien...

Joka maassa on omat lainalaisuutensa ja vaatimuksia on suuntaan jos toiseen. Vientivaatimukset vaiheessa selvitetään kohdemaan tuotettasi koskevia rajoituksia ja vaatimuksia. Näissä auttaa <a...