Takaisin MTK:n kommentti aluekehittämispäätöksen luonnokseen.

Lausunto

MTK:n kommentti aluekehittämispäätöksen luonnokseen.

10.01.2020

Kommentti jätetty www.otakantaa.fi sivujen kautta 10.1 

Kommenttikysymykset 

Ovatko päätökseen valitut painopisteet aluekehittämisen kannalta olennaisia? 

MTK:n näkökulmasta painopisteet ovat olennaisia ja niiden alla voidaan toteuttaa Suomen aluekehittämistä 

Päätöksen sisällön arviointi 

Arvioi päätöksen painopisteen 1. "Ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen ja varautuminen sekä luonnon monimuotoisuuden turvaaminen" sisältöä 

Ilmastonmuutos on aiheellisesti nostettu esille keskeisenä painopisteenä. Ilmastonmuutos on suuri uhka, mutta Suomella on mahdollisuudet toimia ilmastonmuutoksen hillitsemisen mallimaana ja samalla luoda alueille ilmastoystävällisiä liiketoimintamalleja.  

MTK pitää hyvänä esityksiä vähähiiliseen talouteen siirtymisessä. MTK kuitenkin huomauttaa, että Suomen maa- ja metsätalous on maailman mittakaavassa ainutlaatuisen ilmastoystävällistä. Maa- ja metsätalouden sekä elintarvike- ja metsäteollisuuden sijaitessa alueilla ympäri Suomea, kannattaa strategisiin nostoihin lisätä: ”Vähähiiliseen talouteen siirtymisen vauhdittamiseksi tarvitaan maa- ja metsätalouden toimintaedellytysten kehittämistä kaikkialla Suomessa. Ilmastonmuutokseen sopeutumistyö tehdään alueiden toimenpiteillä, jolloin tarvittava alueellinen ja paikallinen osaaminen tulee huomioida osana aluekehittämistä.” 

Tekstissä todetaan myös, että ilmastoystävällisiin ruokavalioihin siirtyminen vaikuttaa merkittävästi maa- ja elintarviketalouteen. MTK huomauttaa, että tekstistä ei kuitenkaan selviä, että vaikutukset voivat olla erittäin positiivisia esimerkiksi viennin kautta. 

Tekstissä myös todetaan: ”Materiaalien sivuvirtojen monipuolinen hyödyntäminen luo uusia, jalostusarvoa kasvattavia arvoverkkoja. Niissä sivuvirrasta jalostetun uuden tuotteen vientiarvo suhteessa lähtömateriaalinyksikköön saattaa olla alkuperäisen jalostusketjun lopputuotetta korkeampi.” Tämän saavuttamiseksi MTK esittää, että strategisiin nostoihin lisätään: ”Kiertotalouden edistämiseksi tarvitaan sivuvirtojen markkinoiden kehittymistä edistäviä toimenpiteitä kaikilla alueilla.”  

Luonnoksen mukaan luonnon monimuotoisuuden köyhtymisen pysäyttämiseen tarvitaan yhteistä tahtotilaa, toimia ja resursseja valtion panostuksen rinnalla myös alueellisella tasolla. 

MTK näkökulmasta kirjaus on kunnossa. Alueellisilla toimilla viitattaneen yleisesti mm. siihen, että vastuu jakautuisi tasaisesti eri osissa maata ja että kuntien ja alueilla toimivien ELY-keskusten edistämis- ja viranomaistehtävät osaltaan veisivät kohti tavoiteltua päämäärää.  MTK kuitenkin huomauttaa, että kirjaus ei saa tarkoittaa sitä, että luonnon monimuotoisuus tulisi huomioida vahvemmin kaavoituksessa. Kaavoituksella tulee olla eri tavoitteet.  

Luonnoksessa todetaan, että Suomi on noussut kiertotalouden edelläkävijäksi ja saavuttaa YK:n biodiversiteettisopimuksen tavoitteet. Vuoteen 2030 ulottuvalla elinympäristöjen tilan parantamiseen tähtäävällä toimintaohjelmalla pysäytetään luonnon monimuotoisuuden heikentyminen. MTK muistuttaa, että meillä lisäksi käytössä mm METSO-ohjelma.  

MTK:n kiittää siitä, että luonnoksessa on korostettu tasapainoisesti ilmastonmuutoksen ja biodiversiteetin yhteyttä toteamalla: ”Suomi on sitoutunut YK:n biodiversiteettisopimuksen tavoitteisiin, joiden saavuttaminen edellyttää lajien ja luontotyyppien uhanalaistumiskehityksen pysäyttämistä. Ilmastonmuutos on kasvava uhka luonnon monimuotoisuudelle. Luonnonsuojelualueet ja muut luonnontilaiset alueet lieventävät ilmastonmuutoksen negatiivisia vaikutuksia luontotyyppeihin ja lajistoon. Luonnonsuojelualueverkostontilaa ja suojelun vaikuttavuutta parannetaan ennallistamisella ja hoidolla. ” 

Arvioi päätöksen painopisteen 2. "Kestävä yhdyskuntakehitys ja toimivat yhteydet " sisältöä 

MTK pitää hyvänä, että digi-infran merkitys on luonnoksessa tunnistettu: ”Toimivien tieliikenneyhteyksien saatavuus kaikkialla maassa on alueiden kilpailukyvyn kannalta olennaisen tärkeää. Toimivat viestintäyhteydet ja tietojärjestelmät mahdollistavat laajasti paikkariippumattoman työskentelyn ja monipuolisen yritystoiminnan sekä vähentävät liikkumistarvetta ja päästöjä. Toimivilla ja turvallisilla viestintäyhteyksillä päästään kiinni datatalouteen, tekoälyyn, virtuaalitodellisuuteen ja esineiden internetiin.”  

Strategisissa nostoissa digitalisaation vauhdittamiseen tulee kirjoittaa selkeämmin, että käytettävissä olevilla välineillä tuodaan nopeat, kiinteät yhteydet Suomen joka kolkkaan. MTK huomauttaa myös, että lisäInfraverkon yhteisrakentamisessa alueellisilla toimijoilla voisi olla nykyistä suurempi merkitys, mutta siitä ei ole mainintaa. 

Kohdassa ”Kestävä yhdyskuntakehitys ja toimivat yhteydet on todettu: ”Yhdyskuntarakennetta tulee kehittää niin, että asuminen, palvelut, työpaikat ja vapaa-ajanviettopaikat ovat hyvin saavutettavissa ja siten, että liikennetarve vähenee ja ohjautuu kestäville kulkumuodoille. Maankäytön suunnittelulla luodaan edellytyksiä joukkoliikenteelle, kävelylle ja pyöräilylle sekä uusien liikennepalvelujen käytölle.”  MTK Huomauttaa, että suuressa osassa maata kävely ja pyöräily eivät etäisyyksien johdosta ole todellinen vaihtoehto. Maaseudulla myöskään joukkoliikenne ei voi ratkaista kulkemista vaan liikenteen palvelut tulee järjestää uudella tavalla kuten esimerkiksi eri toimijoiden www.kaikkikyytiin.fi kampanjassa on esitetty. 

Liikenneverkon merkitys on luonnoksessa tiedostettu. MTK korostaa kuitenkin sen tärkeyttä, että alueiden lisäksi myös paikallinen saavutettavuus tulee taata.  

Arvioi päätöksen painopisteen 3. "Elinkeinoelämän uudistuminen sekä innovaatiokeskittymien ja ekosysteemien vahvistaminen" sisältöä 

MTK:n näkökulmasta elinkeinoelämän uudistumista koskeva painopiste on hyvä. MTK kuitenkin korostaa, että elinkeinojen uudistumisen lisäksi myös olemassa olevien elinkeinojen toimintaedellytykset ja kehittyminen tulee turvata. Tämä tulee lisätä strategisiin nostoihin. 

Alueiden voimavaroja koskevaan kappaleeseen MTK toivoo lisäystä, jossa kertoo maaseudun resurssien ja voimavarojen olevan myös kaupunkien elinkeinoille välttämättömiä. Tässä maaseudun ja kaupungin symbioosissa liikkuvat esimerkiksi energia, ruoka ja rakennusmateriaalit. On myös kaupunkien etu, että maaseudun elinkeinojen kehittämiseen panostetaan.  

Arvioi päätöksen painopisteen 4. "Osaamisesta ja sivistyksestä turvaa työn muutokseen – jatkuva oppiminen ja osaava työvoima aluekehityksen voimavarana" sisältöä 

Osiossa on nostettu esille keskeisiä asioita. MTK kuitenkin esittää, että päätöksessä korostetaan myös pienten alojen turvaamista eri tasoilla ammatillisesta opetuksesta korkeakouluopetukseen. Juuri niiden alojen olemassaolon päätökset tehdään alueilla ja ne ovat välttämättömiä alueiden tulevaisuuden menestymiselle.  

Arvioi päätöksen painopisteen 5. "Osallisuuden ja hyvinvoinnin lisääminen sekä eriarvoistumisen ehkäisy" sisältöä 

Luonnoksessa esitettyjen näkökulmien lisäksi MTK nostaa esille alueiden eriarvoistumisen erityisesti perheiden näkökulmasta. Alueiden kehittymisen kannalta on välttämätöntä, että perheet eivät ole täysin eriarvoisessa asemassa eri alueilla, kaupungeissa ja maaseudulla. Etenkin maaseudulla tarvitaan perheystävällisyyttä lisääviä toimenpiteitä. Strategisiin nostoihin tulisi lisätä: ”Osallisuuden ja hyvinvoinnin edistämiseksi sekä eriarvoistumisen ehkäisemiseksi poistetaan eri alueilta perheiden hyvinvointia haittaavia tekijöitä, kuten palveluiden puutetta ja opiskelumahdollisuuksien heikkenemistä.” 

Onko luonnoksessa esitelty aluekehittämisen toimintamalli mielestänne toimiva? 

MTK:n mielestä kumppanuuteen ja vuorovaikutukseen perustuva toimintamalli on oikea. Sopimuksellisuuteen perustuvassa toimintamallissa tulee kuitenkin varmistaa alueiden kokonaiskehittäminen eikä esimerkiksi vain keskuskaupunkien ehdoilla tapahtuva kehittäminen.  

Mitä muita evästyksiä haluatte antaa aluekehittämispäätöksen valmisteluun? 

MTK kiittää tähänastisesta, osallistavasta valmistelusta. Eri tahoilla on ollut hyvin mahdollisuuksia esittää näkökulmia. MTK korostaa aluekehittämisen mahdollisuutta muuttaa ennakoitavaa tulevaisuuden kuvaa. Esimerkiksi kaupungistumien otetaan luonnoksessa lähes annettuna, mutta yhteisillä toimenpiteillä voidaan edistää esimerkiksi maaseutualueiden vastaavaa kehittymistä.