Takaisin MTK:n Marttila Berliinin ruokamessuilla: Suomella on paljon tarjottavaa laatua vaativalle kuluttajalle

Tiedote

MTK:n Marttila Berliinin ruokamessuilla: Suomella on paljon tarjottavaa laatua vaativalle kuluttajalle

19.01.2018

Suomi esittäytyy ruoka- ja matkailumaana tänään Berliinissä avautuneilla, maailman suurimmilla ruoka-alan kansainvälisillä kuluttajamessuilla, Grϋne Wochella . Suomen puhdas luonto ja maukkaat elintarvikkeet ovat valttikortteja, jotka puhuttelevat maailmalla juuri nyt, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila Suomen osaston avajaistilaisuudessa.

– Suomalainen ruoka-ala on vauhdilla kansainvälistymässä. Vientinäkymät ovat hyvät erityisesti Aasiassa, mutta Suomella on paljon tarjottavaa laatua vaativille, tiedostavimmille saksalaiskuluttajille. Arktinen ruoka on kasvava trendi ja kohtapuolin ilmiö, Marttila totesi.

Suomen ruokastrategiassa korostuvat laatu ja turvallisuus sekä eettisyys ja ekologisuus. Eläimistä ja ympäristöstä pidetään hyvää huolta. Väitteet eivät perustu mielikuviin, vaan kaikki on todennettavissa Luonnonvarakeskuksen Ruokafakta-sivustolta.

– Esimerkkinä suomalaisesta turvallisesta tuotannosta voi mainita täysin antibioottivapaan broilerin- tai sianlihan. Koska eläinten hyvinvointiin on investoitu valtavasti, pysyvät eläimet terveinä, eikä antibiootteja tarvita, Marttila kertoi.

juomatiskiteamblue.jpg

Ihmiset kaikkialta maailmasta ovat löytäneet Suomen matkailumaana. Luonto, hiljaisuus, eksotiikka, laadukkaat palvelut, revontulet luovat vetovoimaa, joka näkyy turismin kasvuna. Suomen luonnossa matkailijaa ihmetyttävät myös laajat jokamiehen oikeudet. Marjoja ja sieniä saa poimia vapaasti metsistämme. Luonnon antimet, villiruoka, tuo huikean lisänsä suomalaiseen ruokatarjontaan.

– Suomalainen puhdas ruoka on se sinetti, joka yllättää positiivisesti ja saa matkailijan rakastumaan ja tulemaan meille kylään yhä uudelleen.

Suomen osastolla on mukana reilu 20 elintarvike- ja matkailuyritystä . Saksassa ainoana suomalaisena kokkina Michelin tähden saanut, Suomen Hellls Kitchenistä tuttu, huippukokki Sauli Kemppainen valmistaa osastolla herkullisia maisteluannoksia paikalla olevien elintarvikeyritysten tuotteiden pohjalta. Sisäänheittäjänä osastolla toimii joulupukki.

yleiskuvaleppajoulupukki1.jpg

avajaisyleiso.jpg


Tilaisuuden avasi maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä, joka nostatti maljan suomalaiselle ruualle. Suomalaisen ruuan ja matkalilun valttikortit nousivat esille myös Business Finlandin Food from Finland -ruokavientiohjelman ohjelmajohtaja Esa Wrangin sekä Visit Finlandin kehityspäällikkö Terhi Hook.

Suomen Grüne Woche -maaosaston rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö ja sen organisoinnista vastaavat Finpron Visit Finland -yksikkö ja Finpron johtama Food from Finland -kasvuohjelma yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön ja Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n kanssa. Suomen yhteisesiintyminen Berllinissä oli kolmas peräkkäinen pidemmän tauon jälkeen.

Grüne Woche on ruokamessujen lisäksi Euroopan merkittävin maatalouspolitiikan päättäjien ja vaikuttajien kokoontumispaikka, jonka seminaareissa ja verkostoitumiskokouksissa pohjustettiin mm. seuraavaa maatalouspolitiikkauudistusta.
 
Lisätietoja
Juha Marttila, puheenjohtaja, 050 341 3167
Klaus Hartikainen, viestintäjohtaja, 040 169 2060