null 6. ja 7. Vientipolku: Onko vientituote selvillä? Mikä on tuotteeni kohderyhmät? Myyntikanavat?

Artikkeli – Yrittäminen

6. ja 7. Vientipolku: Onko vientituote selvillä? Mikä on tuotteeni kohderyhmät? Myyntikanavat?

20.3.2020

Vientipolun Vientirooli ja Segmentit -vaiheissa rakennetaan vientistrategiaa edelleen. Oleellisia kysymyksiä tässä vaiheessa ovat: Mitä viedään ja kenelle? Aiempien kohtien perusteella mahdolliset kohdemaat, johon tuotetta saa ja kannattaa viedä ollaan kartoitettu. Nyt lähdetään tarkastelemaan tarkemmin sopivaa markkinarakoa, kohderyhmää ja vientituotetta tarkentamalla. Tässä vaiheessa käydään läpi myös kaikki mahdolliset tuotteeseen kohdistuvat lisävaatimukset.

Vientiroolin ja segmenttien selkeyttämiseksi voit saada yrityskohtaista vientisparrausta Food from Finland ohjelmasta.  Lisäksi ohjelma tarjoaa monipuolisesti erilaisia täsmävalmennuksia polun eri kohtiin liittyen.

Syvempi tuote ja markkinakohtainen selvitys vaatii yrityksen omia resursseja. Julkiset palvelut tukevat tätä selvitystyötä rahoitusinstrumenteilla ja olemassa olevien resurssien mukaan.
 

Konsulttiapua

Yrityksen on mahdollista hakea  ulkopuolista konsulttiapua esim. Business Finlandin Expert Search palvelun kautta. Palveluntuottaja voi olla niin koti- kuin kohdemaassakin. VINKKI! Varmista, että yhteistyökumppanillasi kokemusta nimenomaan elintarvikkeiden viennistä.
Business Finlandin sivuilla apuja myös oikean palveluntuottajan valitsemiseen. Tutustu konsultinvalintaoppaaseen suomeksi tai englanniksi.
 

Rahoituksesta selvitysten tueksi voit hakea lisää tietoa


Food from Finlandin palveluiden kautta saat

  • Kohdemarkkinadataa valituista markkinoista (Global Data – tietokanta, joka kattaa 110 maata), tietoa esimerkiksi:
    • Kilpailijoista (brand owners) eri markkinoilla ja heidän tuotteidensa myynnit
    • Keskeiset jakelukanavat kyseisen tuoteryhmän tai tuotteen osalta
    • Eri markkinoiden tuoteryhmä- tai tuotekohtaiset volyymit ja arvo (€)
    • Markkinoiden kehitys edellisten osalta (vuositason tarkastelu)
  • Maahantuojalistaukset (Euromonitor) seuraavista maista:
    • Japani, Kiina, Etelä-Korea, Arabiemiraatit, Singapore, Saudi Arabia, Itävalta, Etelä-Afrikka, Ruotsi, Tanska, Norja, Saksa, Espanja, Liettua ja Latvia
  • Henkilökohtaista sparrausta vientiin liittyvissä kysymyksissä
  • Koulutusta
  • Verkostoja
     

Team Finland -verkosto auttaa Suomessa ja maailmalla

  • Team Finlandi -verkoston olemassa olevat selvitykset, tieto ja verkostot ovat käytössäsi.
  • Team Finlandin Markkinoiden mahdollisuudet –palvelun (Market opprtunities)  kautta saat maksutonta markkinatieto- ja myyntiliidejä.
     

Aitoja makuja

Mahdolliset käynnissä olevat hankkeet, vientiroolien ja segmenttien tukemiseksi, löydät Aitoja Makuja -sivustolta , tai ottamalla yhteyttä sivustolta löytyvään, oman alueesi hankeyhteyshenkilöön. Vinkki! Hankkeet palvelevat sinua alueestasi riippumatta. Suuremmat kansainvälistymishankkeet ovat valtakunnallisia. Näistä saat tietoa myös Team Finland verkoston kautta.
 


IPR-tietoa pk-yrityksille

Jos tarvitset kansainvälistä patentti-, tavaramerkki- tai mallioikeutta, hyödynnä Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) palveluita.
 


aiheet: vientipolku, strateginen suunnittelu

Suositellut artikkelit

Joka maassa on omat lainalaisuutensa ja vaatimuksia on suuntaan jos toiseen. Vientivaatimukset vaiheessa selvitetään kohdemaan tuotettasi koskevia rajoituksia ja vaatimuksia. Näissä auttaa <a...

Suunta-vaiheessa lähdetään tekemään alustavaa kohdemaakartoitusta markkina-analyysin avulla. Tässä vaiheessa on päätetty lähteä rakentamaan vientistrategiaa tosissaan. Nyt on hyvä aika siirtyä Business Finlandin...