Takaisin Tuore tutkimus: Ruuan kotimaisuus noussut entistä tärkeämmäksi asiaksi suomalaisille

Uutinen – Maatalous ja suomalainen ruoka

Tuore tutkimus: Ruuan kotimaisuus noussut entistä tärkeämmäksi asiaksi suomalaisille

29.05.2020

Tuore pohjoismainen selvitys kertoo, että ruuan kotimaisuuden merkitys on noussut Suomessa.  Neljälle kymmenestä suomalaisesta (40 %) on kyselytutkimuksen mukaan aiempaa tärkeämpää ostaa Suomessa tuotettua ruokaa, ja kolmannekselle (33 %) on entistä tärkeämpää tukea lähialueen ruoantuottajia. Asenteissa näitä asioita kohtaan ei ole merkittäviä eroja ikäluokkien, sukupuolen tai maantieteellisten alueiden välillä. Kysely tehtiin juuri ennen koronan rajoittamistoimien aloittamista.

Kuluttajien asenteiden muutos näkyy myös suomalaisten kulutuksessa. Kuluttajat kertoivat ostavansa erityisesti lisää suomalaisia tuotteita (37 %). Lähes kolmannes suosii myös entistä enemmän lähituotettua ruokaa (28 %), ja noin neljännes ostaa enemmän terveellisiä vaihtoehtoja (24 %). Viidennes (22 %) kertoi ostavansa enemmän edullisimpia tuotteita.

Tulokset ilmenivät Food & Health 2020 -kyselytutkimuksesta, joka tehtiin tietojen keräykseen ja analysointiin keskittyvän YouGovin toimesta. 

Haastattelut toteutettiin kansallisesti edustavina otoksina 16-64–vuotiaiden ikäryhmässä YouGovin kuluttajapaneeleissa Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Suomessa. Raportti perustuu 500 haastatteluun Tanskassa, Norjassa ja Suomessa sekä 1000 haastatteluun Ruotsissa.                   

Tutkimus toteutettiin välillä 27.2.-8.3.2020, eli ennen kuin WHO luokitteli 11.3. koronaviruksen ja COVID-19:n pandemiaksi.



Klaus Hartikainen

jäsenviestintäpäällikkö

jäsenviestinnän koordinointi ja toteutus

+358 20 413 2316

+358 40 169 2060

aiheet: suomalainen ruoka, korona