Takaisin Eviran alkutuotannon valvonnan ohjeluonnokset

Eviran alkutuotannon valvonnan ohjeluonnokset

08.04.2016

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto Eviran laatimista alkutuotannon valvonnan ohjeluonnoksista ja haluaa tuoda esiin seuraavat seikat:
Liite: Ohjeluonnokset, osa 1 Maidontuotannon erityisvaatimukset
Kohta 4.1.2 Eläinten terveydentila TE
–    Tässä kohdassa käytännöt sairaiden eläinten eristämiseen tulee arvioida erityisesti raakamaidon kautta ihmisiin leviävien tautien osalta ja siis elintarviketurvallisuuden vaarantumisen osalta. Ohjeistuksessa ei tule edellyttää esim aina sairaan eläimen siirtämistä sairaskarsinaan. Valvonnoissa tarkastajilla on ollut erilaisia tulkintoja.
–    ”hoitamaton vedinhaava” tulisi selventää, nyt antaa mahdollisuuden ylilyönteihin, jos valvojalla on vähäinen tuotantoeläinkokemus. Ohjeessa tarkoitettaneen esim märkiviä tai muuta tulehduseritettä erittäviä avoimia haavoja. Kun vedinhaava on peitetty siteellä tms, se ei ole hoitamaton.
–    D-kohdassa ”muuhun kuin poikimiseen liittyvään kohtuvuotoon” mielellään lisäys: ”..muuhun kuin poikimiseen tai muuhun eläimen fysiologiaan liittyvä tulehduksellinen kohtuerite”. Kyseisessä kohdassa arvioidaan raakamaidon elintarviketurvallisuutta jolloin voimakkaasti erittävä kohtutulehdus (vuoto) voisi olla tällainen tila esim bruselloosin aiheuttamana. Tätä tilannetta tässä kai etsitään, jotta voidaan sulkea pois.  Normaalia kiimavuotoa jne ei tule huomioida.

Kohta 4.1.3 Raakamaidon laatuvaatimukset TE
–    A- ja B-kohtien arviointi tulisi yhdistää, kumpikin on luonteeltaan ”toiminta on vaatimusten mukaista”. Perusteena, että sekä A- että B-kohdissa ohjeessa viitataan lainsäädännön vaatimuksiin ja kun lainsäädännön vaatimukset täyttyvät, ei tule arvioida kohteessa olevan epäkohtia tai laiminlyöntejä ollenkaan. Tämä kohta huomioidaan myös TE-valvonnassa, jolloin ylilyönnin vaara on, että sanktioidaan sen takia, että esim solunäyte on hetkellisesti korkealla, koska epäkohta havaittu.
–    D-kohdassa laitoksen ei pitäisi ottaa raakamaitoa enää vastaan, jolloin tilan maito menee eläimille tai omaan käyttöön. Näin ollen kuluttajan elintarviketurvallisuus ei ole vaarantunut. Tämäkin on TE-kohta, joten sanktiointi saattaa viedä viimeisenkin oljenkorren tuotannon parantamiseksi.

Kohta 4.2.1 Veden laatu TE
–    Veden laatuvaatimuksissa tulee huomioida lieventävästi sellaiset poikkeustilanteet, jolloin veden saannissa on ollut vaikeuksia esim pohjaveden vähyyden takia ja talousvesi joudutaan kuljettamaan kauempaa tilalle.

Kohta 4.2.4 Maidon kanssa kosketuksissa olevat pinnat TE
–    Kun ohjeessa puhutaan pinnoista, olisi selvyyden vuoksi mainittava joka kerta, että kyseessä on maidon kanssa kosketuksissa olevat pinnat.

Kohta 4.2.5. Maidon jäähdytyksen kirjanpito TE
–    Maitoauton kuljettajan maitoa noudettaessa jättämän dokumentin (sis.litrat ja lämpötilan) säilyttäminen tulisi riittää lämpötilakirjanpidoksi – tämä syytä kirjata ohjeisiin.

Liite: Ohjeluonnokset, osa 2 Munantuotannon erityisvaatimukset
Kohta 5.2. Veden laatu TE