Takaisin Eviran ohjeluonnos nautojen puhtauden valvonnasta teurastamossa

Eviran ohjeluonnos nautojen puhtauden valvonnasta teurastamossa

26.04.2016

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto Eviran laatimasta ohjeluonnoksesta koskien nautojen puhtauden valvontaa teurastamossa ja haluaa tuoda esiin seuraavat seikat:

Kohta 4. Alkutuotannon toimijan velvollisuudet
–    Ohjeessa on hyvin painotettu likaantumisen ennaltaehkäisyn merkitystä korostamalla riittävää kuivitusta, lannanpoiston toimivuutta, rakenteita, rehua sekä eläinten karvapeitteen pitämistä lyhyenä. Joskus kuitenkin kaikista näistä toimenpiteistä huolimatta, eläimet saattavat silti päästä likaantumaan. Tilanne tulee ottaa huomioon myös ohjeistuksessa: eläinsuojelusäädöksen osalta velvoitteesta tulisi katsoa huolehditun, kun likaantuneet eläimet on puhdistettu. Myös vuodenaikaan liittyvät poikkeustilanteet ulkokasvattamoissa esim. pakkasjaksot tulisi huomioida valvontaohjeessa: pakkasjaksojen aikana lannanpoistotiheyttä vähennetään eikä eläimiä voida pestä.
–    Eläin- ja työsuojelunäkökohtien huomioiminen ohjeessa on hyvä. Näkökohdat saattavat joskus olla kuitenkin ristiriidassa keskenään ja olisi suotavaa ohjeistaa tulkintaa sellaisessa tilanteessa. Eläinten puhtauden arvioinnissa tulisi huomioida tuotantovaihe ja valvonnan ajankohta: onko teuraat lähdössä pian teurastamolle tai onko kyseessä maidontuotantoeläin.
–    Naudan puhtauden arvioinnissa on eläinsuojelulain ja valvonta-asetuksen nojalla eri perusteet ja asteikonkin tulisi olla erilainen. Likaisuuden arviointia alkutuotantotilalla ja teurastamossa ei oikein voida tehdä yhteneväisesti, erilaiset olosuhteet tulee aina ottaa huomioon. Mm. vatsan ja rinnan alla oleva likaisuus ei välttämättä näy kasvattamossa lainkaan, varsinkaan kestokuivikepohjaisissa karsinoissa, ja eläimet vaikuttavan olevan hyvinkin puhtaita, kunnes lanta paljastuu vasta ruhoa linjalle nostettaessa, vaikka tuottaja on huolehtinut puhtaudesta hyvin.

Antti Sahi

Leena Suojala