Takaisin Lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi vuodelta 2016 maksettavien kansallisten kasvintuotannon tukien ja kotieläintukien valvonnasta

31.03.2016

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry esittää pyydettynä lausuntonaan asetusluonnoksesta seuraavaa:

Kansallisten kasvintuotannon tukien ja kotieläintukien valvonnasta annettuun valtioneuvoston asetukseen tehtäisiin kansallisten tukien muutosten edellyttämät tarkennukset ja muutokset sekä säädösviittausten muutoksista johtuvat päivitykset. Asetukseen ehdotetaan tämän lisäksi lisättäväksi säännökset kansallisesti rahoitetun maidon tuotantotuen valvonnasta sekä maa- ja puutarhatalouden kansallisen lisätuen valvonnasta.

Maidon tuotantotukea maksetaan sekä meijerin ilmoittamien kuukausittaisten tuotantotietojen perusteella että viljelijän ilmoittamien suoramyyntimaidon litramäärien perusteella. Maaseutuvirasto pitää maitorekisteriä maidontuotannon perusteella myönnettävää tuen suunnittelua, hallinnointia, myöntämistä ja valvontaa varten. Maitorekisteristä voidaan tarkistaa maidon tuotantotuen myöntämisen ja maksamisen perusteena olevia tuottajakohtaisia tietoja. Asetuksessa ehdotetaan, että maitorekisterin valvonta suoritetaan samalla tavalla kuin kiintiöjärjestelmän valvonta aikaisemmin.

MTK:n mielestä maitorekisterin valvontaa tulisi keventää hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti aikaisemmasta kiintiöjärjestelmän valvonnasta. Kyse on kansallisesti päätettävästä asiasta ja valvonnan keventäminen mahdollistaisi myös hallinnollisen taakan keventämisen.

Maa- ja puutarhatalouden väliaikaisen kansallisen lisätuen valvonnan esitetään kattavan vähintään 3 prosenttia tuenhakijoista. Pääasiassa tarkastukset tehtäisiin hallinnollisesti ilman tilakäyntiä. Valvonnassa tarkastettaisiin, että tukihakemuksella ja sen liitelomakkeella ilmoitetut tiedot vastaavat tuenhakijan verotustietoja, tilinpäätöstä, kirjanpitoa tai maatalouden muistiinpanoja.

Esityksen mukaan tuki maksettaisiin valvonnassa todetun mukaisena, jos tukihakemuksella ja sen liitelomakkeen tiedoissa todetaan virhe. Tukeen voidaan kohdentaa 20 tai 100 prosentin lisäleikkaus, jos virhe on tahallinen tai johtuu törkeästä huolimattomuudesta.

MTK:n huomauttaa, että kansallisen kriisituen hakuohjeen, liitelaskelmien ja Maaseutuviraston asiasta antamien tiedotteiden välillä on ristiriita.

Hakuohjeessa, -lomakkeessa tai liitelaskelmamalleissa ei mainita Maaseutuviraston 3.3.2016 tiedotteen mukaisesta mahdollisuudesta tuen hakemiseen tilanteessa, kun maatilalla on tehty koko tilan hallinnansiirto vuonna 2015 elokuun loppuun mennessä. Tällöin tuen hakijalla on mahdollisuus hyödyntää tilan entisen haltijan verotustietoja tukea varten.

MTK vaatii, että ohjeistukseltaan puutteellisesta hakuohjeesta, -lomakkeesta tai liitelaskelmasta johtuvia valvontaseuraamuksia tai tuen menetyksiä ei saa aiheutua viljelijöille.

MTK:lla ei ole muuta lausuttavaa kyseisestä valtioneuvoston asetuksesta.

Antti Sahi

Minna-Mari Kaila