10.05.2016

MTK kiittää mahdollisuudesta lausua koulutustoimikuntajärjestelmän uudistamisesta.

MTK kannattaa esitettyä koulutustoimikunnan uudistamista osaamisen ennakointifoorumiksi. Tehty uudistus on tarpeellinen, koska:
-    Ennakointifoorumin tehtäviin on lisätty laadullisen ennakoinnin lisäksi määrällisen ennakoinnin tarkastelu. Nämä liittyvät aina lopulta käytännössä toisiinsa.
-    Uudistus helpottaa korkeakouluasteen tiiviimpää kytkemistä ammatillisen koulutuksen ennakointiin ja mahdollistaa näiden yhteistyön.
-    Tutkimuksen ja arviointitahojen osallistuminen osaamisen ennakointityöhön edistää tiedonkulkua.

MTK kannattaa ohjausryhmää osaamisen ennakointifoorumille. Sen tehtävänä on erityisesti tukea osaamisen rajapintojen yhteensovittamista, järjestää ajankohtaisia seminaareja sekä varmistaa tarvittavat sähköiset työkalut osaamisen ennakointifoorumin jäsenten käyttöön.

MTK kannattaa entisten koulutustoimikuntien vähentämistä. Luonnoksessa ehdotetaan Maatalous- ja ympäristöalan ja Metsätalouden koulutustoimikuntien yhdistämistä Luonnonvarat ja ympäristö –nimiseksi osaamisen ennakointifoorumiksi. MTK ehdottaa vaihtoehtoiseksi nimeksi Ruokaketju, luonnonvarat ja ympäristö. Tällöin tulisi katetuksi koko ruokaketjun osaaminen ja jako toisi uuden tarkastelunäkökulman perinteiseen koulutusalojen jakoon. Vaihtoehtoisesti nykyiseen maatalous- ja ympäristöalan koulutustoimikuntaan voitaisiin liittää elintarvikeala, jolloin nimeksi voisi tulla esimerkiksi ruoka-alan osaamisen ennakointifoorumi.

Antti Sahi

Susanna Tauriainen