Takaisin Lausunto ihmiskaupan vastaisesta toimintaohjelmasta vuosille 2016-2017

Lausunto ihmiskaupan vastaisesta toimintaohjelmasta vuosille 2016-2017

23.02.2016

Pyydettynä lausuntonaan MTK esittää kunnioittavasti seuraavan:
Esityksen sisältö
Toimintaohjelmaluonnokseen sisältyy kahdeksan eri toimenpidettä viiden ministeriön toimialoihin kuuluvina. Toimenpiteet sisältävät seuraavia hankkeita;
-    Koordinaatio ja yhteensovittaminen
-    Uhrien tunnistamis- ja auttamisjärjestelmän kirjaaminen, etsivän ja auttavan työn kehittäminen
-    Kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain muutosten seuranta
-    Koulutuksen koordinointi, laadun ja kohdistamisen parantaminen
-    Tiedotuksen lisääminen erityisesti nuorille suunnaten
-    Viranomaisten koulutuksen, ympärivuorokautisen puhelinlinjan ja verkostoitumistilaisuuksien keinoin
-    Vaikutetaan kansainvälisesti ihmiskaupan vastaisiin suosituksiin ja käytänteisiin
-    Käytännön toimijoita aktivoidaan lähtemään mukaan kansainvälisiin hankkeisiin, Muuttoliikeverkoston ihmiskauppaan liittyvät tutkimusresurssit turvataan
-    Toiminnan yhteensovittamisen tilannekuva perustetaan monipuolisesti eri lähteistä saatavaan tietoon
-    Viranomaisten ja kansalaisjärjestöjen yhteistyötä tiivistetään
-    Kansalaisjärjestöjä tuetaan kansainvälisesti rahoitettujen hankkeisiin osallistumiseksi
-    Uhrien tunnistamisessa painopisteeksi otetaan lapsen aseman, edun ja oikeuksien huomioiminen

Luonnoksessa on todettu useammassa kohdin ihmiskaupan uhrien tunnistamisessa olevan vaikeuksia, minkä vuoksi on syytä lisätä tiedotusta, yhteisesti hyväksi havaittuja menetelmiä, kansainvälistä yhteistyötä yms.
Havaintoja
Esityksen mukaan tunnistamisen vaikeuden perusolettamana näyttää olevan käsitys, minkä mukaan uhri pysyy passiivisena ja osin ehkä pelkotilojensa vuoksi ei osaa kääntyä viranomaisten tai apua antavien kansalaisjärjestöjen puoleen.
Jo pelkästään viranomaisten harventunut toimipisteverkko kuin myös kansalaisjärjestöjen tunnistaminen katukuvasta voi estää avun pyytämisen tilanteissa, joissa uhri käyttäytyminen on jatkuvan tarkkailun alla. Tällaiset olosuhdetekijät estävät usein uhrien tunnistamisen.
Olisi syytä miettiä sellaisiakin keinoja ja niistä laajaa tiedottamista, joilla uhri voisi yleisesti tunnetun merkinannon keinoin ilmoittaa olevansa uhri tavalla, joka herättäisi yleisön huomion ja mitä kautta avun tarjoaminen tulisi mahdolliseksi (esim. Englannissa käytössä olevan ”teelusikka vaatetuksessa”         - kaltainen käytäntö) ja siten mahdollistaa ja tukea uhrin aktiivisempaa käyttäytymistä.
Uhrin sijoittaminen turvakotiin ei aina riitä poistamaan uhrin pelkotilaa varsinkaan, jos uhria on kiristetty uhkaamalla hänen kotimaassaan olevia lähiomaisia, johon ihmiskauppiailla on kontaktit. Viranomaisilla pitäisi olla siten myös keinot turvata uhrin lähiomaisia missä he ovatkin, jotta pelkotilat avun pyytämiseltä voitaisiin tehokkaasti poistaa. (Kansainvälinen virka-apua turvakotien suhteen)
MTK pitää ehdotusta toimenpide ohjelmaksi askeleena eteenpäin lisääntyvän ja vaikeasti havaittavissa olevan rikollisuuden torjumiseksi ja lisäksi näkisi toivottavana, että em. havaintoja voitaisiin hyödyntää jatkovalmistelussa.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto

Antti Sahi