Takaisin Lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi kestävän metsätalouden rahoituksesta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta

22.02.2016

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry esittää pyydettynä lausuntonaan asetuksen muutosesityksestä seuraavaa:

Uudistettu kestävän metsätalouden määräaikainen rahoituslaki astui voimaan 1.6.2015. Lakiuudistuksessa yksinkertaistettiin tukijärjestelmää ja siihen liittyvää hallinnollista työtä sekä kohdennettiin tuki vaikuttavimpiin työlajeihin. Hallitusohjelmassa metsätalouden tukiin kohdennettiin 15 milj. euron leikkaus, minkä seurauksena tukijärjestelmään esitetään uusia leikkauksia. Leikkaukset kohdistuvat niin rahoitettavien toimenpiteiden määrään, tukitasoihin kuin tukiehtoihinkin.

Luotettavaa arviota siitä, kuinka suuriksi eri työlajien toteutusmäärät uusilla tukiehdoilla olisivat muodostuneet, ei ole ja tukijärjestelmän sopeutustarve ja esitetyt muutokset tukiin ja niiden ehtoihin perustuvatkin hyvin epämääräisiin arvioihin määrärahatarpeesta. Tukijärjestelmän siirtymävaiheessa vuonna 2015 metsäkeskukseen on jätetty paljon normaalia vuotta enemmän ennakkohakemuksia, joten ko. vuoden perusteella määrärahatarpeesta ei voida tehdä johtopäätöksiä.

MTK pitää tärkeänä, että tukijärjestelmä edelleen kannustaa metsien hyvää ja oikea-aikaiseen hoitoon ja että taimikon varhaishoidon ja nuoren metsän hoidon perustukeen ei kohdisteta leikkauksia. Nuoren metsän hoidon tuen kohdentaminen nykyistä selkeämmin riukuuntuneiden metsien hoitoon tuettavien kohteiden ehtojen tarkemmalla määrittelyllä (9§) on perusteltua tämänhetkisessä määrärahatilanteessa.

MTK on tyytyväinen, että voimassa olevaan asetukseen jääneitä epäselviä ja turhaa byrokratiaa aiheuttavia kohtia on esityksessä selkeytetty. Tällaisia tarpeellisia muutoksia ovat tuen määräytymisessä huomioitavien tulojen rajaaminen toimenpiteen toteutuksessa syntyviin tuloihin (4§) ja suometsän hoitohankkeissa kuviokohtaisen vähimmäispinta-alavaatimuksen poistaminen sekä mahdollisuus ottaa huomioon ojitustekninen tarkoituksenmukaisuus (17§).

Lisäksi MTK katsoo, että asetuksen 10§:ään tulee lisätä säädös, jonka mukaan nuoren metsän hoitokohteilla korotetun tuen ehtona olevaksi pienpuuksi katsotaan kaikki kohteelta kerätty puu (riippumatta sen käyttötarkoituksesta).

MTK katsoo, että tukitasoihin tehdyt leikkaukset ovat pääosin kohtuullisia ja oikein kohdennettuja. Uuden metsätien tekemisen tukitasoa esitetään eteläisen ja keskisen Suomen alueilla alennettavaksi 5 prosenttiyksiköllä siitä huolimatta, että perustelumuistion mukaan ko. muutoksella ei katsota olevan merkitystä vuosittaiseen määrärahatarpeeseen.

Esityksen taustamuistiossa todetaan, että nuoren metsän hoitoalaa, jolta kerättäisiin myös pienpuuta, arvioidaan olevan vuosittain noin 45 000 hehtaaria. Voimassa olevan lain perusteluissa ko. suoritemääräksi arvioitiin 32 000 hehtaaria. Vuonna 2014 energiapuuta korjattiin 29 626 hehtaarin alalta. Asetusesityksen rajaus, joka kohdentaa nuoren metsän hoitotyön entistä pienipuustoisempiin kohteisiin, todennäköisesti tulee vielä supistamaan pienpuun keräilykohteiden pinta-alaa. Näin ollen asetusesityksen ja määrärahan leikkaustarpeen pohjalla oleva arvio mitä todennäköisimmin yliarvioi korotetun pinta-alatuen määrärahatarpeen.

Juha Hakkarainen
Metsäjohtaja