Takaisin Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle metsästyslain 34 §:n muuttamisesta

09.03.2016

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry esittää pyydettynä lausuntona seuraavaa:

MTK on erittäin huolestunut Suomen villisikakannan kehityksestä. Hyvin lyhyessä ajassa kanta on kohonnut muutamista yksilöistä noin 1500 yksilön tasoon.  Laji lisääntyy tehokkaasti ja pyrkii levittäytymään uusille asuinsijoille. Tihein kanta on Kaakkois-Suomessa ja Etelä-Suomen rannikkoalueella.

Muutos luonnossa on ollut nopea. Talvien lauhtuminen on entisestään vauhdittanut kannan kehitystä. Voi perustellusti kysyä, kuuluuko villisika suomalaiseen luontoon. Euroopasta olemme saaneet varoittavia esimerkkejä villisian muuttumisesta riistaeläimestä vahinkoeläimestä.

Jos emme hoida tehokkaasti kannan säätelyä, villisiasta voi tulla hyvin merkittävä maa-, metsä- ja riistatalouden vahinkojen aiheuttaja. Lisäksi on huomattava, että tässä vaiheessa kanta on mahdollista pitää kurissa, mutta jos populaatioiden annetaan edelleen lisääntyä kannan säätely voi jatkossa olla erittäin vaikeaa tai lähes mahdotonta.

Maatalousvahinkojen lisäksi villisikaan liittyy merkittävä afrikkalaisen sikaruton levittäjän riski. Jos sikarutto leviäisi Suomeen, olisi sillä erittäin tuhoisat vaikutukset Suomen sikatalouden kannattavuudelle. Kysymys voi olla kymmenien miljoonien eurojen tulon menetyksistä.

Afrikkalaisen sikaruton ennakkotorjuntaan liittyen on valtakunnallisesti asetettu tavoite puolittaa Suomen villisikakanta. Villisikakannan tiheys ja levinneisyys vaikuttavat suoraan siihen, miten afrikkalaisen sikaruton tartunta säilyisi populaatiossa  ja leviäsi edelleen. Nyt kannan puolittumisen sijaan ennakkotiedot kertovat selvästä villisikakannan lisääntymisestä viime keväästä tähän talveen. Nyt tarvitaan kipeästi uusia keinoja metsästyksen tehostamiseksi.

Lakiesityksessä metsästyslain 34 § ehdotetaan täydennettäväksi siten, että sen 1 momentin pyyntivälineluetteloon lisätään aitaus.

Muutos antaa uuden mahdollisuuden entistä tehokkaampaan pyyntiin. MTK kannattaa esitystä.

Lisäksi esitetään lisättäväksi metsästyslain 34 §:ään kiinteän keinovalon käyttö villisian ja supikoiran metsästyksessä villisian ruokintapaikalla.

Käytäntö on osoittanut, että villisika on erittäin haasteellinen metsästettävä. Jotta kannan säätely onnistuisi mahdollisimman tehokkaasti, tarvitaan metsästystä helpottavia muutoksia.  MTK kannattaa keinovalon sallimista villisian ja samalla myös supikoiran metsästyksessä villisian ruokintapaikoilla. Valon käytöllä vähennetään myös haavoittumisriskiä ja voidaan varmistaa, ettei ammuta naarasta, jota porsaat seuraavat.

MTK pitää myös erittäin perusteltuna ja tarkoituksenmukaisena, että valaistuille villisikojen ruokintapaikoille tulevat supikoirat voidaan poistaa myös samassa yhteydessä. Supikoira on vieraslaji, jonka kannansäätelyä tulee myös edistää.

Antti Sahi

Timo Leskinen