Takaisin Lausunto uusiutuvan energian tukijärjestelmien kehittämistyöryhmän loppuraportista

20.06.2016

Työ- ja elinkeinoministeriö

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry kiittää mahdollisuudesta lausua raportista ja esittää alla olevat näkökulmat.

MTK tukee työ- ja elinkeinoministeriön alaisuudessa työskennelleen työryhmän linjausta, että uusiutuvan sähkön tuotannon tukien ympärillä ollut toimintaympäristö pyritään vakauttamaan 2021 asti. Tämä kirkastaa investoijien näkymää lähivuosiksi. Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen jätetään työ- ja elinkeinoministeriön tukipoliittisissa linjauksissa huhtikuun 2021 jälkeen kuitenkin ensisijaisesti markkinoiden ratkaistavaksi ongelmaksi. Tämä perustuu oletukselle, että päästöoikeuden hinta nousee siihen mennessä sille tasolle, että se ohjaa investoinnit puhtaisiin teknologioihin. MTK muistuttaa, että korvaamalla fossiilisia polttoaineita uusiutuvilla biopolttoaineilla ja muilla uusiutuvilla energian lähteillä pystytään vähentämään hiilidioksidipäästöjä jo nopealla aikavälillä.

Työryhmä esittää periaatteita, miten uusiutuvan sähköntuotannon tarjouskilpailu tulee järjestää. MTK:n näkemyksen mukaan tarjouskilpailun järjestäminen vaatii vielä jatkovalmistelua, ettei päädytä tilanteeseen jossa tarjouskilpailuihin pystyy osallistumaan vain hyvin pieni määrä toimijoita, jolloin tarjouskilpailulla tavoiteltavat tehokkuushyödyt jäisivät saavuttamatta. MTK:n näkemyksen mukaan investoinnit metsäteollisuuteen vaikuttavatkin raportin valossa konkreettisimmilta toimilta lisätä uusiutuvan energian osuutta tällä hallituskaudella. Kotimaisen metsähakkeen lisäksi purun ja kuoren sisällyttäminen tukijärjestelmään edesauttaisi metsäteollisuuden kilpailukykyä – tuontipolttoaineille maksettavat tuet eivät paranna Suomen kauppatasetta.

Se miten uusiutuvan energian tuotantoa pystytään monipuolistamaan jää hämärän peittoon työryhmän linjauksissa. Työryhmän työ on selvitys erilaisten teollisen mittakaavan sähköntuotantotukimallien toiminnan periaatteista ja soveltuvuudesta tämän hetken toimintaympäristöön. MTK esittääkin, että pienemmän mittakaavan kuin teollisen mittakaavan edistämiskeinoja pohdittaisiin vielä erikseen. Esimerkiksi biokaasun monipuoliset mahdollisuudet jäävät työssä aliarvioiduiksi, jos tarkastellaan vain teollisen mittakaavan sähköntuotannon edistämistä.

Metsien käyttö on kestävällä pohjalla, mutta taloudellisessa kestävyydessä on kirimisen varaa

Metsiä hakataan Suomessa ja EU:ssa vähemmän kuin mitä ne kasvavat. Hakkuita olisi varaa kasvattaa nykyisestä. Taloudellisessa kestävyydessä on kuitenkin runsaasti kirimisen varaa. Kuitupuun maailmanmarkkinahinnat ovat alhaisimmalla tasolla 10 vuoteen sekä lehtipuukuidulla, että havukuidulla. Energiapuun hinnoittelu laahaa reippaasti kuitupuun hinnoittelun alapuolella. Uusiutuvan energian tukijärjestelmien kehittämistyöryhmän loppuraportti ei vastaa puumarkkinoiden tilan kuvauksen ja esitettyjen varotoimien osalta käytännön puumarkkinoiden kroonista ylitarjontatilannetta.

Juha Marttila

Anssi Kainulainen