Takaisin Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi ympäristövaikutusten arviointimenettelystä ja laeiksi siihen liittyvien lakien muuttamisesta

Lausunto

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi ympäristövaikutusten arviointimenettelystä ja laeiksi siihen liittyvien lakien muuttamisesta

02.06.2016

Ympäristöministeriö

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry esittää pyydettynä lausuntonaan luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi ympäristövaikutusten arviointimenettelystä ja laeiksi eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta seuraavaa: 

YLEISTÄ 

YVA-menettelyn perimmäinen tarkoitus on toimia lupamenettelyssä tausta-aineistona. Menettelyllä on merkittävä rooli osana ympäristövaikutuksiltaan merkittävien hankkeiden valmistelua ja ohjausta.  

YVA-menettelyn hanketyypit ovat hyvin erilaisia: suunnittelu- ja päätöksentekotilanteet vaihtelevat niissä suuresti, ja siksi YVA-menettelyn toimivuus vaihtelee. YVA ei kuitenkaan ratkaise lupaprosessia suuntaan eikä toiseen, vaan ainoastaan arvioi hankkeen ympäristövaikutukset. 

YVA-menettelyn toimivuuden kannalta on hyvä jos se tuo hankkeeseen liittyvät ongelmat esiin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Isoissa hankkeissa on myös ennakoitavuutta pystyttävä parantamaan ainakin siltä osin, ettei kielteinen viranomaiskanta selviä lopulta vasta raskaan YVA-menettelyn loppumetreillä. 


YVA-lain uudistus

YVA-lain uudistuksen tavoite oli sujuvoittaa prosesseja sekä saattaa laki YVA-direktiivin mukaiseksi. Sujuvoittamisen osalta ehdotetut muutokset eivät vaikuta kunnianhimoisilta. Esimerkiksi YVA-menettely oltaisi voitu yhdistää myös lupamenettelyyn ja toteuttaa näin yhden luukun periaatetta. Ehdotuksessa esitetään kaavoituksen ja YVA-menettelyn kuulemis- ja lausuntomenettelyjen yhdistämistä, mutta ei päällekkäisten menettelyjen tai arviointien poistamista. Ehdotetut muutokset eivät vähennä viranomaisten tehtäviä eivätkä hankevastaavan velvollisuuksia. MTK:n näkemyksen mukaan luonnoksessa hallituksen esitykseksi ei olla onnistuttu sujuvoittamaan YVA-menettelyä. Hallitusohjelmassa edellytetään muun muassa asetettavaksi viranomaisille sitovat määräajan myös YVA-menettelyyn. Tätä tavoitetta ei ole esityksessä täytetty. Esitetyillä muutoksilla ei olisi huomattavia vaikutuksia myöskään prosessien kestoon.

Hallitusohjelmassa edellytetään lisäksi, että EU-säännösten toimeenpanossa pidättäydytään kansallisesta lisäsääntelystä. Suomen EU-vaikuttamisen yhtenä painopisteenä on nykyistä vähäisempi, parempi ja kevyempi sääntely. Selvyyden vuoksi tätä näkökulmaa olisi hyvä tuoda luonnokseen esille. MTK:n näkemyksen mukaan ehdotetussa YVA-laissa on lukuisa määrä vastaavaa direktiiviä tiukempia vaatimuksia, joita ei ole tässä esityksessä pyritty poistamaan.


YVA-menettelyn ja hankekaavoituksen yhdistäminen

Kaavoituksessa keskeisin toimija on kunta tai maakunnan liitto. YVA-menettelyssä keskeinen toimija on hankkeesta vastaava. Kunta on YVA-menettelyssä lähinnä lausunnonantaja, ellei kyse ole hankkeesta, josta kunta vastaa. 

Kaavalla on laissa säädetyt oikeusvaikutukset rakentamiseen, muuhun alueidenkäyttöön ja viranomaistoimintaan. YVA taas on luonteeltaan selvitys- ja arviointimenettely, jolla ei ole välittömiä oikeusvaikutuksia päätöksentekoon. Menettelyjen yhteensovittamisessa on toimittava siten, että molempien menettelyjen tavoitteet turvataan jatkossakin. 

Luonnoksessa hallituksen esitykseksi ehdotetaan kaavoituksen ja YVA-menettelyn suhteen kehittämistä nykyistä joustavammaksi. MTK lisää, että silloin, kun YVA-menettely ja kaavoitus tähtäävät samaan asiaan, eli jonkin tietyn hankkeen toteutumiseen, on menettelyt ilman muuta syytä yhdistää. Kaavoitukseen voi kuitenkin liittyä myös paljon muuta ympäröiviin alueisiin liittyvää, mikä on tietysti ratkaistava erikseen. Joustavuuden täytyy tarkoittaa sitä, että pääasiallinen hanke saadaan järjestymään. 

Milloin menettely tulee vireille, on aina mahdollisuuksien mukaan järjestettävä yhteinen tiedotustilaisuus kaikille, ketä asia koskee ja selostettava kaikki hankkeeseen liittyvät asiat yhdellä kertaa. Useat eri kuulemiset eivät johda rakentaviin lopputuloksiin ja ovat asianosaisille raskaita. Hankkeiden vireille tuloon on myös syytä kiinnittää huomiota sekä vireillepano-oikeuden että ajankohdan suhteen. Vireillepano-oikeus on MTK:n näkemyksen mukaan Suomessa laajempi, kuin mitä direktiivi edellyttäisi.

Ehdotetussa lainkohdassa 13 § esitetään, että YVA-menettely ja hankekaavoitus voitaisiin yhdistää, ellei ole perusteltua syytä jättää niitä yhteen sovittamatta. Perustelutekstissä ei ole kuitenkaan avattu, mitä nämä perustellut syyt voisivat olla. Sovellettavuuden kannalta tällainen pohdinta olisi perusteltua hallituksen esityksessä. Ehdotuksen mukaan hankkeiden yhteensovittamisesta vastaavat kunta sekä ELY-keskus. Hankevastaavan rooli tässä yhteensovittamisessa jää epäselväksi. On myöskin huomioitava, ettei yhteensovittaminen voi jatkossa johtaa tilanteisiin, että kaavoitus kytkettäisiin helpommin YVA-hankkeeseen, vaikka varsinaista kaavoitustarvetta ei olisikaan.

Aito vuorovaikutus on paras keino hankkeiden hyvään ja joustavaan toteutumiseen. Byrokratian purkamiseksi on esimerkiksi maankäyttö- ja rakennuslakia kehitetty siihen suuntaan, että asioissa tutkitaan enenevässä määrin vain hankkeiden merkittäviä vaikutuksia. Hankkeiden yhteensovittaminen edellyttäisi, että myös YVA-tarkastelussa siirryttäisiin vain merkittävien vaikutusten selvittämiseen. Tämä tukisi myös sujuvoittamistavoitteita.


Yksityiskohtaiset huomiot

Nykyisen YVA-lain 5 § ehdotetaan poistettavaksi uudesta laista. 5 §:n mukaan arviointimenettelyä ei ole tarvinnut tehdä erikseen, mikäli vaikutukset on selvitetty muun lain mukaisessa menettelyssä ja selvityksistä on kuultu kaikkia niitä, joiden oloihin tai etuihin hanke saattaa vaikuttaa, sekä yhteisöjä ja säätiöitä, joiden toimialaa hankkeen vaikutukset saattavat koskea. MTK:n näkemyksen mukaan kyseinen lain kohta on ollut omiaan poistamaan päällekkäisiä selvityksiä ja vähentämään turhaa byrokratiaa. On vaikea keksiä, mitä perusteluita lainkohdan poisjättämiselle on.  

Hankeluettelon tuominen laintasolle on MTK:n näkemyksen mukaan perusteltua perustuslain näkökulmasta. Hankeluettelossa on kuitenkin kohtia, jotka ovat edustavat selvästi kansallista ylitulkintaa. Hankeluettelon tuominen lain tasolle tarkoittaa jatkossa sitä, että muutokset hankeluetteloon on tehtävä eduskunnan päätöksen kautta. MTK edellyttääkin, että ennen kuin luettelo voidaan tuoda lain tasolle, sen direktiivinmukaisuus on tarkistettava. On myös huomioitava, että YVA-laki mahdollistaa harkinnanvaraisten hankkeiden YVAuksen. On tarkasteltava myös sitä, onko tämä lainkohta todellisuudessa myös direktiivin vastaavaa kohtaa laveampi.

Lunastuslain muutokset eivät MTK:n näkemyksen mukaan muuta vallitsevaa nykykäytäntöä, eivätkä heikennä maanomistajien asemaa. 

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Antti Sahi                
toiminnanjohtaja        

Leena Penttinen    
lakimies