Takaisin Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta sekä sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annettujen lakien muuttamisesta

11.08.2016

Valtiovarainministeriölle

Pyydettynä lausuntonaan Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry esittää kunnioittavasti seuraavaa:

Veronkiristys heikentää yrittäjyyden edellytyksiä
Esitysluonnoksen mukaan maatalouden vuotuisen verorasituksen arvioidaan kasvavan lämmityspolttoaineiden veronkorotusten johdosta noin kolmella miljoonalla eurolla, koska veronkorotus painottuu hiilidioksidiveroon, joka ei ole maatalouden energiaveropalautuksen piirissä. Veronkorotusta perustellaan mm. päästöjenvähentämis- ja energiansäästötavoitteilla.
Esityksellä ei ole käytännössä väitettyjä ympäristövaikutuksia, sillä vaihtoehtoista käyttäytymismahdollisuuksia ei juurikaan toiminnassa ole. Lämmitys- ja työkonepolttoaineiden veronkorotuksen painopisteen kohdentuminen hiilidioksidiveroon, jota ei palauteta maataloudelle, nostaa suoraan kustannustasoa maataloussektorilla. Energiaverotuksen kiristykset tulevat alan lisäkustannukseksi ja jäävät myös maataloudenharjoittajan maksettaviksi. Veromuutos on omiaan heikentämään suomalaisen maatalouden ja yrittäjyyden edellytyksiä.

MTK katsoo, ettei maa- ja metsätalouden energiaverotusta tulisi kiristää miltään osin. Esityksen vaikutukset ovat puhtaasti fiskaalisia ja pahentavat entisestään maataloudenharjoittajien syvää kustannuskriisiä.

Antti Sahi

Timo Sipilä