Takaisin HE 141/2015 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kasvinterveyden suojelemisesta annetun lain muuttamisesta

15.03.2016

MTK kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi kasvinterveyden suojelemisesta annetun lain muuttamisesta ja esittää lausuntonaan seuraavaa.

Lakia kasvinterveyden suojelemisesta esitetään muutettavaksi siten, että laissa otettaisiin huomioon Euroopan unionin uusittujen valtiontukisääntöjen vuoksi tarpeelliset maa- ja metsätalousalalla maksettavaa tukea koskevat säännökset. MTK:lla ei ole tähän huomautettavaa.

MTK pitää valitettavana sitä, että valtion budjettileikkausten vuoksi lakia kasvinterveyden suojelusta muutettiin kaksi vuotta sitten. Tällöin maa- ja metsätalousministeriön asetuksen 17/08 korvaussäännöksiä koskeva 8 luku kumottiin. Tämä aiheutti sen, että 1.1.2014 alkaen torjuttavien kasvintuhoojien torjunnasta aiheutuneita kustannuksia ei enää korvata toimijoille lainkaan. Hävitettävän kasvintuhoojan hävittämiseksi määrätyistä torjuntatoimenpiteistä aiheutuneita kustannuksia korvataan valtion varoista vain, jos torjuntakustannukset olisivat poikkeuksellisen suuret.

MTK toteaa, että pienillä valtiontalouden säästöillä voidaan aiheuttaa suuret vahingot kansantaloudelle ja elinkeinoille. Kasvintuhoojien löytymisestä ja leviämisestä ei enää ilmoiteta viranomaisille niin herkästi kuin ennen, koska korvauksia ei enää makseta ja toimijoille tulee kasvintuhoojan torjumisesta ja leviämisen estämisestä pelkästään kustannuksia ja velvoitteita. Kasvintuhoojien leviäminen Suomessa nopeutuu ja kasvinterveyden tila maassamme huononee.

MTK esittää, että Maa- ja metsätalousministeriö käynnistää kasvintuhoojien torjunnasta ja hävittämisestä aiheutuvien kustannusten korvausjärjestelmän uudistamistyön. Tässä yhteydessä on selvitettävä mahdollisuudet rahoittaa järjestelmästä aiheutuvia kustannuksia ns. EU:n maksuasetuksen (EU) N:o 652/2014 mukaisesti, eli hyödyntämällä Euroopan Unionin rahoitusta.

Mika Virtanen
kasvinviljelyasiamies