Takaisin Hallituksen esitys eduskunnalle maatalousyrittäjien lomituspalvelulain 7 §:n muuttamisesta (HE 84/2016 vp)

31.05.2016

Eduskunta
Sosiaali- ja terveysvaliokunta

Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi maatalousyrittäjien lomituspalvelulakia siten, että maatalousyrittäjä voi saada sijaisapua työkyvyttömyystilanteissa riippumatta siitä, mitä ansionmenetyskorvausta hänelle maksetaan.

MTK pitää tärkeänä lomituspalvelulakia koskevaa muutosesitystä, jolla korjataan vuoden alussa voimaan tulleeseen lakiin valmisteluvaiheessa jäänyt epäkohta. Ottaen huomioon lomituspalvelulain tavoitteet – maatalousyrittäjien sosiaaliturvan toteutumisen tukeminen sekä työurien pidentyminen ja työssä jaksaminen – MTK katsoo, ettei esityksessä tulisi rajata sijaisapuoikeuden piiristä tilanteita, joissa maatalousyrittäjä saa ansionmenetyskorvauksena esimerkiksi tapaturman jälkeen kuntoutusrahaa ammatilliseen uudelleen koulutukseen. Sijaisapuoikeuden epääminen näissä tilanteissa voi johtaa toisen maatalousyrittäjän uupumiseen hänen korvatessaan myös kuntoutujan työpanosta tai estää kuntoutuksen toteutumisen kokonaan. Samoilla perusteilla MTK katsoo, että olisi perusteltua luopua lakiin sisältyvästä lausuntomenettelystä, kun sijaisapua haetaan työeläkelakien mukaisen kuntoutustuen perusteella.

Maire Lumiaho
lakimies