Takaisin Lausunto yrityskaupasta Ruokakesko Oy / Suomen Lähikauppa Oy

Lausunto yrityskaupasta Ruokakesko Oy / Suomen Lähikauppa Oy

04.01.2016

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV)

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry kiittää mahdollisuudesta lausua ilmoitetusta yritysostosta ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Kilpailu- ja kuluttajavirastolle (”KKV”) on 9.12.2015 ilmoitettu järjestely, jossa Ruokakesko Oy hankkii yksinomaisen määräysvallan Suomen Lähikauppa Oy:ssä sen nykyiseltä omistajalta, Bodem Holding Finland Oy:ltä (välitön myyjä, jonka pääomistaja on pääomasijoittaja Tritonin hallinnoima rahasto).

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tehtäväksi on kilpailulain 4 luvussa määrätty tiettyjen yrityskauppojen tutkiminen sen selvittämiseksi, estääkö yrityskauppa olennaisesti tehokasta kilpailua Suomen markkinoilla tai niiden oleellisella osalla erityisesti siitä syystä, että sillä luodaan määräävä markkina-asema tai vahvistetaan sitä.

Suomen päivittäistavarakauppa on erittäin keskittynyttä. Kilpailulain mukaan Ruokakesko Oy on määräävässä markkina-asemassa. Maataloustuottajien kannalta tämän ilmoitetun yrityskaupan myötä yksi itsenäinen kauppaketju häviäisi ostajien puolella. Ostajia olisi siten tulevaisuudessa vähemmän. Maantieteellisesti on paikkakuntia, joissa kuluttajien vaihtoehdot kutistuisivat oleellisesti ja pahimmassa tapauksessa olisi vain yksi kauppa jäljellä. MTK ymmärtää kuitenkin ”failing firm -tilanteen”. Suomen Lähikauppa on ollut tappiollinen jo pidemmän ajan.

MTK toivoo, että KKV tutkii mahdolliset kielteiset vaikutukset sekä päivittäistavarakaupan myyntimarkkinoilla että hankintamarkkinoilla ja varmistaa, että kilpailua ei oleellisesti heikennetä. KKV:n tulee myös tutkia mahdollisia välillisiä vaikutuksia esimerkiksi kuljetusmarkkinoilla.
Jos mahdollisia kielteisiä vaikutuksia voidaan poistaa tai lieventää KKV:n asettamilla ehdoilla, MTK toivoo, että KKV niin tekee.

Maataloustuottajien erittäin haastava taloudellinen tilanne johtuu osittain päivittäistavarakaupan keskittyneisyydestä ja päivittäistavarakaupan ostajavoimasta. MTK toivoo, että tästä yrityskaupasta ei tule lisää taakkaa maataloustuottajille.

Antti Sahi

Marica Twerin