Takaisin Ehdotus maa- ja metsätalousministeriön asetukseksi laitosten elintarvikehygieniasta annetun asetuksen (795/2014) muuttamiseksi

07.01.2016

Maa- ja metsätalousministeriö

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto em. muutosehdotuksesta.

Alan toimijoilta tulleiden viestien perusteella kentällä on selkeä tarve parantaa lihantarkastuksen käytännön toimivuutta laitoksissa sekä helpottaa erityisesti pienten toimijoiden hallinnollista taakkaa, parantaa niiden toimintaedellytyksiä, selkeyttää lainsäädäntöä ja yhtenäistää valvonnan tulkintoja. MTK katsoo, että nyt ehdotetut muutokset ovat tarkoituksenmukaisia ja kannattaa niitä lämpimästi.

Ehdotuksessa siipikarjan teurastusmäärät on kuitenkin säilytetty ennallaan. MTK näkee, että niitä olisi voitu nostaa ilman elintarviketurvallisuuden vaarantumista.

Antti Sahi

Leena Suojala