Takaisin Lausuntopyyntö 1923/01.03/2015

08.01.2016

Maa- ja metsätalousministeriö

Ehdotetut muutokset:
– Vähäriskisen asetuksen 1258/2011 muutokset koskien tilalla teurastetun siipikarjan ja tarhatun kanin toimittamista vähittäismyyntiin
– Hirven, peuran ja metsäkauriin toimittaminen paikalliseen vähittäismyyntiin nylkemättöminä alkutuotannon tuotteina
– Vähäriskistä toimintaa määrittelevien kilomäärien nosto
– Vähäriskisen asetuksen sanamuotojen selkeyttäminen
– MMM:n asetuksen muutokset koskien ilmoitettujen elintarvikehuoneistojen elintarvikehygieniaa, alkutuotannon elintarvikehygieniaa ja kanojen ja kalkkunoiden salmonellavalvontaa
– Muutokset Vn:n asetukseen eläinten terveysvalvonnasta ja eläintautien vastustamisesta eläinten keinollisessa lisäämisessä
– Alkutuotannon elintarvikehygieniaa koskevaan asetukseen kirjanpidon säilytysvelvoitteen muutos

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto em. muutosehdotuksista.

MTK katsoo, että ehdotetut muutokset sekä valtioneuvoston että maa- ja metsätalousministeriön asetuksiin ovat tarkoituksenmukaisia ja helpottavat toimijoiden hallinnollista taakkaa. MTK:n näkemys on, että unionin lainsäädännön mahdollistamat helpotukset tulisi hyödyntää kansallisessa lainsäädännössä täysimääräisesti ja kannattaakin lämpimästi nyt ehdotettuja muutoksia. Lähiruuan saatavuuden parantaminen helpottamalla pienten toimijoiden ja yritysten lainsäädännöllisiä vaatimuksia, tarjoaa myös kuluttajalle enemmän mahdollisuuksia ostaa lähellä tuotettuja suomalaisia elintarvikkeita.

Antti Sahi

Leena Suojala