Takaisin Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelman valmistelu

Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelman valmistelu

16.09.2016

Maa- ja metsätalousministeriö

Maa- ja metsätalousministeriö on pyytänyt ehdotuksia politiikkatoimiksi, jotka on tarkoitus sisällyttää ympäristöministeriön valmistelemaan, ilmastolain (609/2015) toimeenpanoon kuuluvaan keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmaan. Edellä mainitussa suunnitelmassa esitetään, millä toimilla ilmastonmuutosta hillitäänpäästökaupan ulkopuolisella sektorilla.

MTK ry. toteaa, että maatalouden päästövähennyspotentiaali metaanin ja dityppioksidin osaltaon huomattavan rajallinen ilman, että maataloustuotantoa rajoitetaan. Suomalainen maatalous on jo nyt muihin maihin verrattuna varsin kehittynyttä sekä resurssi- ja energiatehokasta. Yksittäisiä päästövähennyskeinoja voisivat olla nautojen eliniän pidentäminen, ruokinnan muutokset tai lannankäsittelyn vaihtoehdot, mutta näiden vaikutus päästövähennystavoitteeseen pääsemisessä on marginaalinen. Ilmastonmuutoksen hillintää tavoittelevien politiikkatoimien mahdollisuus
maatalouden osalta on erityisesti maankäyttösektorilla hiilidioksidin sidonnassa:

1.Maaperän hiilinielujen ylläpitäminen ja kasvattaminenerityisesti hyviin satoihin kannustamalla, nurmen viljelyä ja talviaikaista kasvipeitteisyyttä lisäämällä sekä erityisesti turvepeltojen muokkausta vähentämällä.

2.Biokaasuunliittyvät toimet ovat kokonaisuuden kannalta keskeisiä, sillä ne liittyvät erityisesti maatalousyritysten kehitysnäkymiin ja toteutuessaan auttavat päästökaupan ulkopuolisen sektorin päästövähennystavoitteiden saavuttamisessa, vaikka eivät sellaisenaan olekaan laskettavissa suoraan maatalouden päästövähennyksiksi.Tämän vuoksi MTK ry. ei kannata erillisiä korvamerkintöjä eri taakanjakosektoreille kansallisen ilmastolain puitteissa.Biokaasu tukee myös maaperän hiilivarastoja nurmenviljelyn kautta.
Varovaistenkin arvioiden mukaan biokaasun päästöjen kompensaatiopotentiaali on suuri ja energiantuotannossa olisi saavutettavissa terawattien mittaluokka. Jos nurmenviljelyyn kannustetaan voimallisesti ja edistetään biokaasun tuotantoa nurmesta laitosten toimintaedellytyksiä parantamalla, potentiaali voi olla moninkertainen.

3. Säätösalaojituksen suuntaaminen erityisesti turvemaille on kannatettavaa. Säätösalaojitus on hyvä tapa vähentää päästöjä. Kustannustehokkuus ja pellon
viljelyominaisuuksien ylläpito tulee kuitenkin ottaa huomioon.

4.Keskipitkän aikavälin suunnitelman valmistelussa esiin nostettu turvemaiden viljelyn rajoittaminen tai kokonaan kieltäminen ei ole kannatettavaa.Sen sijaan huomio tulee suunnata sellaisiin politiikkatoimiin, jotka edesauttavat turvemaiden viljelystä aiheutuvien päästöjen pienentämistä.

Niin turvemaiden viljelyyn liittyvissä kuin muissa maatalouteen kohdistuvissa ilmastonmuutoksen hillintään tähtäävissä politiikkatoimissa tulee huomioida elinkeinon toimintakyky ja toimien hyväksyttävyys maatalousyrittäjän näkökulmasta. Tavoitteet ovat paremmin ja hyväksyttävämmin saavutettavissa, kun toimeenpanoa tuetaan vapaaehtoisilla toimilla pakottavan lainsäädännön
sijaan.

Liisa Pietola