Lausunto soidensuojelutyöryhmän loppuraportista
Lausunto
Lausunto soidensuojelutyöryhmän loppuraportista
15.01.2016
Ympäristöministeriö
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry esittää pyydettynä lausuntonaan soidensuojelutyöryhmän ehdotuksesta soidensuojelun täydentämiseksi (ympäristöministeriön raportteja 26/2015) seuraavaa:
1. Taustaa
Ympäristöministeriö asetti 5.9.2012 työryhmän, jonka tavoitteena oli valmistella luonnonsuojelulain mukainen luonnonsuojeluohjelma soidensuojelun täydentämiseksi. Työryhmän tehtävän oli määritellä luonnonarvoiltaan valtakunnallisesti merkittävät suot sekä tehdä ehdotus tällaisten kohteiden valinnasta ja rajaamisesta riittävien luontotietojen pohjalta. Jatkokaudella 2015 työryhmän tavoitteeksi tarkentui tehdä ehdotus valtakunnallisesti arvokkaista ja nykyistä suojeluverkkoa parhaiten täydentävistä suoalueista sekä niiden suojelun vaihtoehtoisista toteutuskeinoista. Lakisääteisen luonnonsuojeluohjelman valmistelusta luovuttiin.
2. Loppuraporttia koskevat kommentit
Yleistä
MTK pitää soidensuojelutyöryhmän loppuraporttia ja siitä ilmeneviä täydennysehdotuksia valtaosin onnistuneina. Työryhmässä on saatu aikaiseksi toimiva kompromissi. Valtakunnallisesti luontoarvoiltaan merkittävät suot on valittu työryhmän toimeksiannon mukaisesti muodostettujen kriteerien perusteella.
Suojelu on mahdollista toteuttaa käyttämällä erilaisten soiden kohdalla erilaisia suojelukeinoja. Valtion mailla suojelu alkaa välittömästi, kun taas yksityismaiden osalta suojelu etenee valtion talousarvion mukaisesti. Vapaaehtoisia keinoja käyttämällä maanomistajien tulee voida suojella myös muita kohteita, kuin soidensuojelutyöryhmän ehdottamat 117 000 hehtaarin pinta-alan kattavat kohteet.
Loppuraportin perusteella voidaan tehokkaasti ja yleisesti hyväksyttävästi edistää soiden suojelua eri maanomistajaryhmien soilla. MTK suosittaa edelleen erilaisten soidensuojelua edistävien pilottihankkeiden käynnistämistä sopivien vapaaehtoisten soidensuojelukeinojen löytämiseksi.
Kaavoituksen käyttäminen suojelussa
Työryhmä ehdotti loppuraportissaan välittömiä suojelutoimia ainoastaan valtion omistamille soille. Loppuraportin mukaan yksityisessä omistuksessa oleville suoalueille ei kohdistu uusia maankäyttöä rajoittavia oikeusvaikutuksia. Raportin mukaan muiden kuin valtion omistuksessa olevien arvokkaiden soiden täydentävä suojelu Etelä-Suomen valituilla arvokkailla yksityismaiden suoalueilla tullaan toteuttamaanvapaaehtoisin keinoin.
MTK esitti toistuvasti työryhmän jäsenenä ja loppuraporttia valmisteltaessa, että edellä mainittua yksityisten maanomistajien suojelun vapaaehtoisuutta ei saa kiertää siten, että soidensuojelua toteutetaan ei-vapaaehtoisesti maakunta- ja kuntakaavoituksella.
Loppuraporttiin on kirjattu seuraavasti:”Edistetään suoluonnon suojelua ja soiden muiden arvojen turvaamista maakuntakaavoituksella sekä kuntakaavoituksella ottaen huomioon toteutusresurssit ja maanomistajien näkemykset . (Vastuutahot: YM, maakuntien liitot, kunnat)”
Uudenmaan maakuntaliitto on ympäristöministeriön työryhmän loppuraportin vastaisesti sisällyttänyt vaihemaakuntakaavaluonnokseensa kaikki (yht. 41 kpl) yli viiden hehtaarin suuruiset suoalueet, jotka on otettu soidensuojelutyöryhmän loppuraportin liitteeseen valtakunnallisesti merkittävinä soina. Näin ne suot, jotka olisivat soidensuojelutyöryhmän tahdon ja loppuraportin sanamuodon mukaisesti suojeltava vapaaehtoisesti, tullaan tosiasiassa suojelemaan kaavoitusta käyttäen - ja alkuperäinen tarkoitus sivuuttaen - pakolla.
MTK vaatii, ettei soidensuojelun vapaaehtoisuutta kierretä kaavoitusta käyttäen siten, että soidensuojelutyöryhmän loppuraportin liitteessä mainittujen yksityisten soiden suojelusta tulee ei-vapaaehtoista toimintaa. Työryhmän loppuraportista ilmenevä yksityismaita koskeva vapaaehtoisen suojelun periaate ei muussa tapauksessa toteudu.
Kaavoituksen käytölle soidensuojelussa tulisi luoda nykyistä selkeämmät suuntaviivat yhdessä eri sidosryhmien kanssa. Käytäntö on jo nyt osoittanut, että nykyinen loppuraportin kirjaus johtaa maanomistajien eriarvoiseen kohteluun asuinpaikan ja kaavoittajien mielipiteiden suhteen.
Ympäristöministeriön tulee ohjeistaa kaavoituksesta vastaavia tahoja - eli maakuntien liittoja ja kuntia - siitä, millä tavalla soidensuojelutyöryhmän loppuraportin liitteestä ilmenevien yksityissoiden suojelu on työryhmän loppuraportin mukaan tarkoitus tapahtua. Loppuraportissa painotettiin yksityismaiden suojelun vapaehtoisuutta.
Ottaen huomioon valtiontalouden huonon tilanteen ja hallituksen ”norminpurkutalkoot”, tulee huomata, että kaavoitus lisää tavanomaiseen luonnonsuojelulailla ja Metso-ohjelmalla toteutettavaan suojeluun verrattuna kustannuksia ja byrokratiaa (valmistelu, kuulemiset ja valitusprosessit).
Toimenpide-ehdotusten toteutumisen arviointi
Loppuraportin mukaan soidensuojelutyöryhmän toimenpide-ehdotusten toteutuminen, erityisesti vapaaehtoisen soidensuojelun eteneminen ja eri suojelukeinojen vaikuttavuus sekä valtionmailla että yksityisillä mailla, arvioidaan viiden vuoden kuluttua. Arvion perusteella harkitaan mahdollisia jatkotoimenpiteitä.
MTK katsoo, että arvioinnissa on kyse toimenpide-ehdotusten toteutumisen väliarvioinnista, jonka jälkeen loppuraportin ehdotusten toteuttamista tulee jatkaa raportista ilmenevien periaatteiden ja linjausten mukaisesti.
Puuttomien soiden suojelun toteuttaminen
Valtakunnallisesti luontoarvoiltaan merkittäviksi valituista soista valtaosa on puuttomia tai muuten METSO-suojeluun soveltumattomia kohteita. Puuttomat suot eivät kuulu METSOn soveltamisalan piiriin, mikäli avosuon yhteydessä ei suojella myös reunametsiä.
MTK esittää, että puuttomien soiden vapaaehtoista suojelua edistettäisiin aktiivisemmin. Avosoiden taloudellisten menetysten korvauksia tulisi tarkistaa siten, että korvaukset kannustaisivat maanomistajia tehokkaammin vapaaehtoiseen suojeluun.
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Juha Marttila
puheenjohtaja
Tommi Siivonen
Lakimies