Takaisin Lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi perustuesta, viherryttämistuesta ja nuoren viljelijän tuesta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta

27.01.2016

Maa- ja metsätalousministeriö

Muutosasetusluonnoksessa on kyse maatalousmaan säilyttämiseen, viherryttämistukeen, nuoren viljelijän tukeen sekä perustuen, viherryttämistuen ja nuoren viljelijän tuen maksamiseen liittyvien eräiden seikkojen muuttamisesta.

MTK kiittää mahdollisuudesta lausua asetusluonnoksesta ja esittää lausuntonaan kohteliaimmin seuraavaa.

Lausuntoasiakirjoihin sisältyvässä valmisteluperustemuistiossa todetaan, että Euroopan komission tulkinnan mukaan tukikelpoista on vain viljely, jossa kasvien juurilla on mahdollisuus päästä maapohjaan. Sanottua seikkaa silmällä pitäen asetuksen 20 pykälään, jossa säädetään perustuen, viherryttämistuen ja nuoren viljelijän tuen maksamisesta, esitetään lisättäväksi teksti, jonka mukaan po. tukia ei makseta sellaisesta viljelystä, jossa viljelykasvien juuret eivät ole yhteydessä maaperään. Lisäksi asetuksen 13 pykälän 4 momentista, jossa pykälässä säädetään viherryttämiseen liittyvästä viljelyn monipuolistamisvaatimuksesta, esitetään poistettavaksi maininta kasvihuonealoista. Valmisteluperustemuistion mukaan tukea ei jatkossa maksettaisi esimerkiksi viljelystä kiinteärakenteisissa kasvihuoneissa ja edelleen, että astiataimitarha-aloista ja astioissa tai säkeissä viljeltävistä marjakasveista tukea voitaisiin maksaa, jos pohjarei’itetyt viljelyastiat ovat suoraan maapohjan päällä siten, että välissä on vain vettä läpäisevä kangas.

MTK pitää yllä sanottua tukiehtojen muuttamista nyt käytössä olevien uusien tukiehtojen ensimmäisen soveltamisvuoden jälkeen ongelmallisena. Mikäli tukiehtojen sanotuin tavoin muuttamista ei kuitenkaan ole mahdollista välttää, MTK edellyttää, että hallinnon on erityisesti huolehdittava siitä, että asianomaiset viljelijät, joiden toimintaa ehtomuutos koskettaa, saavat riittävästi ja selkeää informaatiota muutoksen sisällöstä, käytännön vaikutuksista viljelijän tukiin sekä siitä, millä tavoin viljelijä voi tilanteeseen varautua ja minimoida hänelle koituvat menetykset.

MTK toteaa lisäksi, että mikäli asetusluonnoksessa esitetty muutos toteutetaan, asiassa on kaikin keinoin huolehdittava siitä, että asialla ei olisi kielteisiä heijastusvaikutuksia luomusäädösten puolelle, joita koskevan uudistuksen yhteydessä viljelykasvien juuriston maaperäkosketukseen liittyvä kysymys on niin ikään ollut esillä ja jota maaperäkosketuksen edellyttämistä MTK on vastustanut.

MTK:lla ei ole muilta osin asetusluonnoksessa esitetyistä muutoksista huomautettavaa.

Antti Sahi

Leena Ala-Orvola