Takaisin Valtioneuvoston selvitys: Ehdotukset asetuksiksi komission delegoitujen asetusten (EU) N:o 639/2014 ja 640/2016 muuttamiseksi

Lausunto

Valtioneuvoston selvitys: Ehdotukset asetuksiksi komission delegoitujen asetusten (EU) N:o 639/2014 ja 640/2016 muuttamiseksi

19.09.2016

Maa- ja metsätalousvaliokunta

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry esittää seuraavaa:

Viherryttäminen tuli osaksi suoria tukia vuonna 2015 toimeenpannussa yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksessa. Viljelyn monipuolistamisen kolmen viljelykasvin vaatimus koskee Etelä-Suomen viljelyalaltaan yli 30 hehtaarin maatiloja ja kahden viljelykasvin vaatimus Pohjois-Suomen yli 10 hehtaarin
tiloja sekä Etelä-Suomen 10 - 30 hehtaarin tiloja. Pysyvää nurmea on tarkastelu viljelyn monipuolistamiseen liittyvistä vaatimuksista erillisenä kokonaisuutena, mikä on osaltaan vaikeuttanut viljelyn monipuolistamiseen liittyvien prosenttirajojen laskentaa. Ekologisen fokusalueen (myöhemmin efa)
viiden prosentin vaatimus koskee yli 15 hehtaarin maatiloja Varsinais-Suomen ja Uudenmaan maakunnissa.

Viherryttäminen on koettu viljelijöiden keskuudessa hallinnollista taakkaa lisääväksi asiaksi. Efan vaatimus on Suomessa toteutettu lähinnä kesannoimalla ja viljelemällä typensitojakasveja, erityisesti härkäpapua ja hernettä. Suomessa härkäpavun viljelyala on efa -vaatimuksen seurauksena kasvanut. Efan toimeenpanon yksityiskohtaisissa ehdoissa pyrittiin kansallisesti huomioimaan viljelijän ja hallinnon näkökulmat. Nykyisillä ehdoilla efa parantaa Suomen valkuaisomavaraisuutta. Efan pystyy sovittamaan osaksi viljelykiertoa esimerkiksi mahdollistamalla syysviljan kylvön. Toisaalta hallinnollinen
taakka pyrittiin pitämään mahdollisimman pienenä valitsemalla kansallisesti mahdollisimman yksinkertainen toteutusmalli erilaisista efa-vaihtoehdoista ja valvonnalle annettiin elokuun loppuun asti aikaa valvoa viherryttämisen ehtoja.

Asetusten (EU) N:o 639/2014 ja 640/2016 muutosesitykset viljelijän näkökulmasta ovat kokonaisuutena vaikeasti miellettävissä yhteisen maatalouspolitiikan yksinkertaistamiseksi. Typensitojakasvien osalta seoskasvustojen salliminen ja pienten vierekkäin sijaitsevien kasvien alojen ilmoittaminen seoskasvustoina ovat hyviä muutoksia. Valvontaseuraamusten osalta yksinkertaistaminen kohdistuu enemmän hallintoon kuin viljelijään. Yksinkertaistamisen hyödyt uhkaavat vesittyä efan kasvinsuojeluaineiden
käyttökiellolla ja yhdeksän kuukauden mittaisella kesantokaudella. Valkuaiskasveja, kuten härkäpapua ja hernettä, ei ole mahdollista viljellä nykyisessä laajuudessa ilman kasvinsuojeluaineiden käyttömahdollisuutta. Kesannon osalta kasvinsuojeluaineiden käyttökielto yhdessä yhdeksän kuukauden säilyttämisvaatimuksen kanssa vaikeuttaa efa -kesantojen pitämistä osana maatilan viljelykiertoa. Syysviljan kylvö ei onnistuisi ja kesantonurmen päättäminen kemiallisesti olisi mahdollista vasta seuraavan vuoden keväällä. Esitettyjen muutosten toteutuessa efat olisivat todennäköisesti normaalin viljelykierron ulkopuolella olevia kesantopeltoja. MTK ei siis voi hyväksyä esitettyjä muu-toksia kesannon aikajakson pituuteen ja kasvinsuojeluaineiden käyttökieltoon, etenkään maatalous-politiikan yksinkertaistamisen nimissä.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Juha Lappalainen
tiimipäällikkö