Takaisin Lausunto Valtioneuvoston U-kirjelmään U 8/2017 vp Energia Unionin hallintomalli

Lausunto Valtioneuvoston U-kirjelmään U 8/2017 vp Energia Unionin hallintomalli

02.03.2017

Talousvaliokunta

MTK kiittää mahdollisuudesta lausua asiasta ja huomioi lausunnossaan muutamia järjestön näkökulmasta tärkeitä näkökohtia. MTK yhtyy valtioneuvoston kantaan ja kiinnittää huomiota erityisesti esityksen hallinnollisen taakan minimointia, raportoinnin yksinkertaistamista, kustannusvaikutuksia ja aikataulua koskeviin valtioneuvoston näkemyksiin.

MTK esittää seuraavia tarkentavia huomioita hallintomalliesityksestä. MTK kummeksuu esitystä, jossa erikseen tulisi kuvailla erityisiä toimia joilla edistetään biomassalla tuotettua energiaa. Esityksestä jää epäselväksi, miksi biomassalla tuotettu uusiutuva energia on haluttu nostaa erikseen hallintomallissa tarkasteltavaksi, mutta vastaavaa vaatimusta ei ole esitetty muille uusiutuvan energian tuotantomuodoille? MTK:n näkemyksen mukaan hallintomalliesitys ei näiltä osin ole teknologianeutraali, vaan jättää avoimeksi sisältyykö hallintomalliin myöhemmin määriteltäviä poliittisia päämääriä, joilla pahimmillaan rajoitettaisiin jäsenvaltioiden valtaa määritellä oman energiapolitiikkansa sisältöä. Hämmentävää esityksessä on erityisesti se, että niiden tuotantomuotojen osalta ei vastaavaa vaatimusta ole esitetty, jotka ovat tuotannoltaan riippuvaisia säiden vaihtelusta. MTK:n näkemyksen mukaan vaihtelevan tuotannon edistämiskeinojen tarkempi tarkastelu toisi Energia Unionin kehittämiseen lisäarvoa esitettyä paremmin, koska systeemisuunnittelussa voitaisiin paremmin varautua mahdollisiin pullonkauloihin.

Hallintomalliesityksessä esitetään, että jäsenvaltion vastuulla olevassa pitkän aikavälin strategiassa tulee mm. arvioida kaikkien kasvihuonekaasujen päästöjen vähentämistä ja nielujen vahvistamista eri toimintasektoreilla, ml maankäyttö-, maankäytön muutos ja metsätalous (LULUCF)-sektori. Lisäksi tulee arvioida nielujen aikaansaamat kasvihuonekaasujen poistumat. MTK huomauttaa, että LULUCF sektorin kasvihuonekaasujen poistumien tarkka arvioiminen etukäteen pitkälle tulevaisuuteen on haastavaa, koska kasvihuonekaasupäästöjen poistumat ovat ensisijaisesti riippuvaisia maailman markkinoiden kysynnästä metsäteollisuuden tuotteille. Näin ollen raportointia politiikan teon työvälineenä käytettäessä, pitäisi ymmärtää asioiden syy-seuraus-suhteita selvästi vallitsevia kansallisia tai EU-politiikkoja pidemmälle.

MTK haluaa kiinnittää huomiota esityksen taloudellisiin vaikutuksiin. Tavoitteeksi on asetettu hallintomalli-asetusehdotuksella raportoinnin ja monitorointivelvoitteiden virtaviivaistaminen. Komissio on arvioinut hallintomallin raportoinnin osalta kustannussäästöjä syntyvän vuosittain EU-tasolla 3,4 miljoonaa €. MTK kiinnittää huomiota valtioneuvoston huomioon, että arviota voidaan pitää koko EU-tasolla vähäisenä. Raportoinnin virtaviivaistamisesta huolimatta jäsenvaltion raportointivelvoitteet eivät vähene. Itse asiassa raportointivelvoitteen piiriin on ehdotettu uusia asioita, myös sektoreilta, joilla aiempaa EU-lainsäädännön asettamaa raportointivelvoitetta ei ole, sekä aiemmin vapaaehtoisen raportoinnin muuttumista pakolliseksi.

Keskitettyyn raportointiin siirtymisessä on paljon käytännön haasteita, kun useita ja laajoja raportointikokonaisuuksia niputetaan. Integroidun kansallisen energia- ja ilmastosuunnitelman laatiminen on uusi velvoite, josta voidaan arvioida aiheutuvan vähäistä hallinnollisen taakan lisääntymistä kaikille jäsenvaltioille ja komissiolle. Hallinnollisen raportointitaakan voidaan ainakin siirtymävaiheessa arvioida kasvavan. Erityisenä puutteena MTK näkee valtioneuvoston tavoin, että komission ehdotus ei sovita yhteen EU:n raportointivaatimuksia, eikä kv. tasolla tehtävää YK:n ilmastosopimuksen raportointia. MTK:n näkemyksen mukaan hallinnollista taakkaa voitaisiin vähentää sovittamalla YK:n ilmastosopimuksen raportointia ja EU:lle tehtävää raportointia selvästi esitystä paremmin yhteen.

Antti Sahi

Anssi Kainulainen