Ruusukaali parhaimmillaan

7.10.2013

Ruusukaalin satokausi alkoi elokuussa. Lähellä tuotettuna ruusukaalia riittää tammikuulle saakka. Nyt nostotuoreena sen maku, ulkonäkö ja ravintoarvo ovat parhaimmillaan. Nykyiset ruusukaalit maistuvat herkullisilta jo ennen pakkasen puraisua toisin kuin vanhat, voimakkaanmakuiset lajikkeet.

Ruusukaali on nopeasti kypsyvä, moderni kaali monenlaiseen ruoanlaittoon. Pienet ruusukaalin kerät voi puolittaa ja niistä voi irrotella lehtiä, jolloin kypsyminen vesitilkassa tai höyryssä entisestään nopeutuu. Ruusukaalit voi myös paistaa voissa tai rypsiöljyssä. Viiden minuutin kypsennys riittää.

Kasvisruokailuun ja lihan lisäkkeeksi

Ruusukaali on hyvä valinta kasvisruokailussa. Sitä voi täydentää pähkinöiden ja erilaisten siementen avulla. Chili ja inkivääri, sienet ja omena sopivat ruusukaalin kumppaneiksi. Liharuokien parina ruusukaali on vanhastaan tuttu. Kokonaisten paistien, poro- ja lammasruokien sekä hirvi-, peura- ja sorsapaistien kanssa ruusukaalit ovat loistava valinta.

Ravinteikasta ruokaa

Muiden kaalien tavoin myös ruusukaali on todellista terveysruokaa. Kilokaloreita ruusukaalissa on vain saman verran kuin kukkakaalissa. Kuitua ruusukaali sisältää enemmän kuin muut kaalit. Tällä on merkitystä veren kolesteroliarvojen alentamisessa ja suolistosairauksien ehkäisyssä.

Vitamiineista ruusukaalista löytyy eniten C-, K- ja A-vitamiineja sekä folaattia, joka on tärkeä B-ryhmän vitamiini. Ruusukaali on vähähiilihydraattista ruokaa. Lisäksi se sisältää flavonoideja, jotka toimivat elimistöä suojaavina antioksidantteina.

Yhdistä sitrusmakuihin

Kaali ja sitrushedelmät ovat yhdessä upea makupari. Appelsiiniruusukaalit syntyvät näin: Sekoita voin joukkoon pestyn appelsiinin kuoriraastetta. Halkaise puhdistetut ruusukaalit ja paista niitä muutama minuutti appelsiinivoissa. Lisää pannuun appelsiinin mehua ja hauduta ruusukaaleja kannen alla viitisen minuuttia. Mausta mustapippurilla. Voit lisätä vielä päälle appelsiinin kuoriraastetta.

Toinen tapa on kypsentää ruusukaalit 200-asteisessa uunissa puolitettuina. Pyöräytä vuokaan mukaan ruusukaalien lisäksi rypsiöljyä, sitruunamehua, suolaa ja pippuria. Lisää pinnalle mantelilastuja ja paista 20 min. Pannulla öljytilkassa ruusukaalien kypsennys sujuu helposti. Mausteeksi sopivat valkosipuli, suola, tilkka hunajaa ja limetin mehua. Auringonkukansiemenet täydentävät ravintoarvoa.

Ruusukaaliviikkoa vietetään 7. – 13.10.2013.

Kokeiltuja ruokaohjeita:

Ruusukaalia ja sitruunakastike