Takaisin Suomalainen saunapalvi vaarassa

Suomalainen saunapalvi vaarassa

17.02.2017

Perinteisen suomalaisen saunapalvikinkun ja muiden maistuvien perinnepalvituotteiden valmistus uhkaa loppua syksyllä. Syynä ovat kiristyneet EU-säädökset. Lihakeskusliitto ry sekä tuottajien MTK ovat yhdessä päättäneet lähteä vastaiskuun saunapalvin puolesta.

Lihateollisuuden edunvalvoja Lihakeskusliitto ry sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry ovat lähdössä pelastamaan suomalaista perinteistä saunapalvia, jonka valmistus uhkaa loppua tiukentuvien EU-säädösten takia.

– Perinteisen saunapalvin pelastusoperaatio on lähdössä vauhdilla käyntiin. Monet pienemmät palvaamot toimivat maatilojen sivuelinkeinona. Tämä kiinnostaa siksi myös MTK:ta ja olemmekin tyytyväisiä yhteistyöstä Lihakeskusliiton kanssa, MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi kertoo.

Ongelmana PAH-yhdisteet

Lihakeskusliiton toimitusjohtaja Mari Hannuksela selostaa, että ongelmana saunapalvissa ovat terveydelle haitalliset PAH-yhdisteet. Näitä syntyy erityisesti tuotteissa, joita on paahdettu, savustettu, grillattu tai kuivattu.

– Liiallisina määrinä nämä PAH-yhdisteet ovat terveydelle haitallisia, ja siksi säädöksiä on lähdetty kiristämään EU-tasolla.

PAH-yhdisteiden raja-arvoissa viimeisimmän kiristyksen siirtymäaika on loppumassa syyskuussa. Teollisuus on tehnyt paljon toimenpiteitä sekä itse että viranomaisten kanssa PAH-pitoisuuksien alentamiseksi tuotantoprosessissa.

– Ikävä kyllä perinteiset savustusmenetelmät eivät taivu uusiin raja-arvoihin. Jäsenyrityksemme pystyvät kyllä valmistamaan raja-arvoihin mahtuvia tuotteita, mutta valmistusprosessia pitää muuttaa niin paljon, ettei kysymyksessä ole enää sama perinteinen tuote. Tuotteiden maku, tuoksu ja rakenne muuttuvat ratkaisevasti, Hannuksela selostaa valmistusprosessia, sanoo Hannuksela.

Maaseudun työpaikat vaarassa

MTK:n Anni-Mari Syväniemi pelkää, että perinnepalvauksen loppuminen iskisi lujasti maaseudulla toimiviin liha-alan pk-yrityksiin.

– Suomen noin 300 lihanjalostajasta juuri maamme noin 100 perinnepalvaria ovat niitä, jotka työllistävät maaseudun haja-asutusalueilla. Kun lihateollisuus nykyisin työllistää noin 8000 henkilöä, määrä voi pudota pahimmillaan jopa puoleen, Syväniemi laskee.

Ratkaisuksi pysyvä poikkeus perinnetuotteille

Sekä Lihakeskusliitossa että MTK:ssa tehdään täysillä töitä, että löytyy pysyvä ratkaisu  perinnepalvauksen pelastamiseksi. Luottamus on luja siihen, että ratkaisu perinteisen saunapalvin hyväksi löytyy yhteistyössä viranomaisten kanssa.

Lihakeskusliiton Mari Hannuksela muistuttaa, että Lihatiedotuksen tilastojen mukaan täyslihaleikkeleitä kulutetaan Suomessa vain 4,6 kiloa henkeä kohti vuodessa.

– Tästä määrästä valtaosa on ihan muuta tavaraa kuin perinnepalvia. Isot lihatalot ja suurin osa pk-yrityksistäkin käyttää muita savustusmenetelmiä. Kuluttajan turvallisuus tuskin vaarantuu, kun syötävät määrät ovat ehkä vain joitakin satoja grammoja henkeä kohti vuodessa.

MTK ja Lihakeskusliitto yrittävät saada pysyvän poikkeuksen perinteisellä valmistustavalla valmistetuille tuotteille. Tätä tavoitetta edistää EU-nimisuoja, jota Lihakeskusliittoa lähellä oleva Saunapalviyhdistys ry on ansiokkaasti hakenut näille tuotteille.

Saunapalvissa on kyse artesaanituotteesta, jolla on valtava kulttuurinen ja gastronominen arvo osana suomalaista ruokakulttuuria. Näillä tuotteilla on iso työllistävä vaikutus. Suomen 100-vuotisjuhlavuotena olisi kansallinen häpeä luopua saunapalvista. Annetaan siis lahja Suomelle, ja varmistetaan saunapalvin valmistus jatkossakin. Hyvä maku kunniaan!

Lisätietoja:
Syväniemi Anni-Mari, MTK ry, 050 511 8909