Takaisin Lunttila MTK:n valtuuskunnan kokouksessa: Ruuan sertifioinnista potkua vientiin

Lunttila MTK:n valtuuskunnan kokouksessa: Ruuan sertifioinnista potkua vientiin

22.11.2017

MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Tommi Lunttila uskoo vahvasti maa-ja metsätalouden tulevaisuuteen. Myönteisiksi asioiksi hän nostaa suomalaisten elintarvikkeiden vientimahdollisuudet ja ehdottaa ruuan sertifiointia viennin tehostamiseksi.

– Ruuan viennistä puhuvat kaikki, mutta aika vähän on saatu aikaan. Yksittäiset lihatalot ja yrittäjät ovat saaneet ovea raolleen, mutta sekä yritysten että muiden tahojen yhteinen isompi harjoitus puuttuu. Tuotteemme ovat laadullisesti huippuluokkaa, mutta markkinointi uupuu, Lunttila sanoo.

MTK:ssa mietitään parhaillaan hallituksen vientirahoilla tehtäviä toimia viennin tehostamiseksi. MTK:n johtokunta päätti kokouksessaan 21.11.2017 hakea rahoitusta vienninedistämistoimintaan. Hankkeen kärkitavoitteena on elintarvikeyritysten yhteistyön edistäminen ja mukana olisivat keskeiset elintarvikeyritykset ja viranomaiset. Myös maaseutumatkailu otetaan mukaan hankkeeseen.

Ruuan verkkokaupan markkinat ovat suuret. Esimerkiksi Kiinan verkkokaupan arvo oli viime vuonna yli 750 miljardia dollaria ja elintarvikkeiden verkkokaupan arvioidaan kasvavan ensi vuonna yli 30 prosenttia. Suomalaiset laatutuotteet voivat saada noilta markkinoilta jo pienellä panostuksella merkittävän osuuden ja mahdollisesti kysyntä tuo myös kaivattua nousua tuottajahintoihin.

Helppoa Kiinan markkinoille pääsy ei kuitenkaan ole, koska kiinalaiset vaativat tarkat tiedot kaikista maahan tuotavista elintarvikkeista. Kiinassa panostetaan terveellisyyteen, ja taustalla ovat ruokaskandaalit.

– Me voimme erottua Kiinan markkinoilla, koska meillä on valmiina maailman seuratuin ruokaketju. Tiedämme tuotteemme laadun, puhtauden ja hyvinvoinnin sen takana, Lunttila muistuttaa.

– Esitän, että selvitämme mahdollisuuden sertifioida suomalaisen ruuan. Laatujärjestelmät ovat olemassa, miksi niitä ei mallinnettaisi ja tehtäisi tunnetuksi? Suomalainen ruuan tuotantotapa on aika tehdä näkyväksi ja saada siitä arvoa tuottajallekin. Mallina voisimme käyttää PEFC-sertifikaattia, joka on puun markkinoille pääsyn edellytys. Myydystä puusta onkin nykyään 90 prosenttia sertifioitua. Luomme samanlaisen toimintatavan myös suomalaiselle ruualle, Lunttila ehdottaa.

– Tällä sertifioinnilla vakuutamme ostajat suomalaisesta laadusta ja vastuullisuudesta, Lunttila uskoo.

MTK:n valtuuskunta pitää kokouksensa 22.-23.11.2017 Espoossa.

Lisätietoja: MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Tommi Lunttila puh. 0400 716 090