Takaisin MTK teki kulttuuriteon – uusi näytelmä itsenäisen Suomen historiasta taltioitu kaikkien katsottavaksi

23.09.2017

Maan ja metsän laulu -näytelmä on reilun tunnin mittainen elämysmatka itsenäisen Suomen käänteentekeviin vaiheisiin suomalaisen maaseudun näkövinkkelistä. Tunteikas näytelmä kuvaa teatterin, musiikin, tanssin ja videotaiteen keinoin suomalaisen viljelijäsuvun kohtaloita itsenäisessä Suomessa. Esille nousee yhteisen MTK-järjestön ja järjestäytymisen rooli monia vaikeita yhteiskunnallisia kysymyksiä ratkottaessa. Esitys on taltioitu lauantaina 10.6. MTK:n 100-vuotisjuhlassa Helsingin Messukeskuksessa.

Näytelmän toteuttajina on kymmeniä ammattilaisia sekä toistasataa kuorolaista, tanssijaa ja näyttelijää – niin aikuisia kuin lapsia. Näytelmän musiikki ulottuu "Arvon mekin ansaitsemme" -laulusta ja Maataloustuottajien marssista Hiljaiseen kylätiehen ja nettihitti Böndeboogieen. Esityksen aikamatkaa havainnollistavat myös filmiharvinaisuudet, joita on löydetty muun muassa Ylen arkistosta.

Näytelmän on ohjannut Ville Saukkonen ja käsikirjoittanut Kirsti Manninen . Musiikin johdosta vastaa Jonas Rannila ja koreografiasta Laura Humppila . Näytelmän pääosissa ovat muun muassa tanssija Oskari Nyyssölä , näyttelijät Tapio Liinoja , Ritva Oksanen ja Saija-Reetta Kotirinta . Evakon laulun tulkitsee Katri Helenan kanssa Ella Vesa .

MTK:n satavuotisjuhlavuoden kulttuuripanostus on ollut vahvaa. Järjestö oli tänä vuonna valotaidefestivaali Lux Helsingin kumppani ja toteutti installaatio- ja mediataiteilija Teemu Lehmusruusun kanssa Lux Helsingissä esitetyn valotaideteoksenMaa jalkojemme alla. Lisäksi Lehmusruusu toteutti nykypäivän maaseudun elinkeinoja kuvaavan videotaideteoksen5.5, joka lähti 11 kaupungin ulkoprojisointikiertueelle huomioiden MTK 100 juhlavuoden alueellista toimintaa.

MTK 100 -juhlavuoteen on liittynyt runsaasti yleisö- ja jäsentapahtumia eri puolelle Suomea. Satavuotisjuhlavuottaan viettävät keskusjärjestön lisäksi useat jäsenliitot ja -yhdistykset. Juhlavuoden teemana on ammattiylpeys. Järjestön juhlavuosi on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

MTK perustettiin suuressa helluntaikokouksessa 28.-29.5.1917. Lopullinen sinetti järjestäytymiselle saatiin piiriliittojen yhteiskokouksessa 18.9.1917.

Lisätietoja:

Bettina Lindfors, MTK 100 -juhlavuoden tuottaja, p. 040 920 9810