Takaisin Olo Creative Kitchenin klassikkomenu Matka on Suomen paras ruokamatkailutuote 2017

Tiedote

Olo Creative Kitchenin klassikkomenu Matka on Suomen paras ruokamatkailutuote 2017

06.09.2017

Hungry for Finland – kansallisen ruokamatkailukilpailun arviointiryhmä on valinnut  Olo Creative Kitchenin klassikkomenu Matkan Suomen parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi 2017. Palkinnot jakoivat elinkeinoministeri Mika Lintilä ja maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä. Kilpailuun osallistui 73 korkeatasoista ehdokasta. 

Hungry for Finland – kansallisen ruokamatkailukilpailun arviointiryhmä on valinnut  Olo Creative Kitchenin klassikkomenu Matkan Suomen parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi 2017. Palkinnot jakoivat elinkeinoministeri Mika Lintilä ja maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä. Kilpailuun osallistui 73 korkeatasoista ehdokasta. 

– Tuote on taitavasti toteutettu vuorovaikutteinen elämys, jossa yhdistyvät innovatiivinen toteutus, visuaalisuus ja erinomaiset maut – jokainen yksityiskohta on mietitty. Tuote on noin 15 ruokalajin maistelukokonaisuus, jonka valmistusta voi seurata ja samalla keskustella keittiömestareiden kanssa. Menu Matkassa toteutuvat ravintoloitsija Jari Vesivalon lapsuusmuistot ja mahdollisimman lähellä tuotetut sesongin raaka-aineet. Perinneruokien ja -menetelmien modernisointi ja ruokiin liittyvä tarinallisuus ovat olennainen osa menua. Keittiömestareiden ja tarjoiluhenkilökunnan vuorovaikutus on aitoa vieraanvaraisuutta niin kotimaisille kuin kansainvälisille asiakkaille – palvelupolku toimii hyvin, arviointiryhmä toteaa.  

Lisäksi palkittiin kolme merkittävää ruokamatkailutekoa: 

1. Hotelli Punkaharjun sienet ja yrtit -viikonloppu 
2. Fiskarsissa artesaanijuomatuottajien opastettu kierros: Fiskarsin Panimo, Kuura Cider ja Ägräs Distillery 
3. Skördefesten, vuosittainen sadonkorjuujuhla Ahvenanmaalla (22.-24.9.2017).

Arviointiryhmä antoi kunniamaininnan SMAKU, porvoolaiselle opastetulle kävelykierrokselle sekä kuusamolaiselle Studioravintola Tundralle. 

Kilpailijoiden arvioinnissa kiinnitettiin huomiota asiakaslähtöisyyteen, paikallisuuteen ja tarinoihin, lähiruokaan, elämyksellisyyteen, yhteistyöhön, liiketoiminnallisuuteen, kannattavuuteen sekä monipuolisuuteen myynti- ja markkinointikanavien käytössä. 

Ruokamatkailun kehittäminen on keskeinen matkailun kehittämiskohde. Kilpailulla rohkaistaan ruokaan ja matkailuun liittyviä verkostoja kehittämään uutta, paikallisuuteen perustuvaa ruokamatkailutarjontaa. Kilpailuun haettiin yrityksiä ja yhteisöjä, jotka ovat innovatiivisia ruokamatkailun edelläkävijöitä. Kilpailu on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

– Suomi on nykyisin kiinnostava ruokamatkailukohde ja toivon, että HungryforFinland-kisa lisää omalta osaltaan yrittäjien kiinnostusta ja innostusta kehittää yhteistyössä uudenlaisia toimintamalleja. Nyt on niin suomalaisella ruualla kuin matkailullakin mahtava mahdollisuus saada aikaan lisää vientiä, korostaa ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi.   

– Kotimaisen, puhtaan ja lähellä tuotetun ruuan merkitys ja asema matkailutuotteissa on noussut laadukkaasti ja innovatiivisesti esille ruokamatkailukilpailussa. Ruuan ympärille pystytään paketoimaan monipuolisesti teemaan sopivia opastuksia, kädentaitoja, matkailijoiden osallistamista ja yhteistä tekemistä yrittäjien ja matkailutoimijoiden yhteistyöllä, hehkuttaa maaseutumatkailun asiantuntija Kimmo Aalto.

Ruokamatkailukilpailun arviointiryhmän jäseninä toimivat lähiruokaohjelman koordinaattori Kirsi Viljanen, MMM, kehittämispäällikkö Terhi Hook, Visit Finland (Finpro), freelance-ruokatoimittaja Mariaana Nelimarkka ja ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi, MTK.

Ruokamatkailukilpailun rahoittajina toimivat VisitFinland, MMM, Haaga-Helia ja MTK ry. 

Lisätietoja:
ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi, MTK ry, puh. 050 511 8909
maaseutumatkailun asiantuntija Kimmo Aalto, MTK ry, puh. 040 179 1618