Takaisin Suomalainen kotieläintuotanto haluaa olla jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa

28.02.2018

– MTK haluaa Suomeen maailman parhaan ja toimivimman eläinten hyvinvointilain Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK näkee, että uudesta eläinten hyvinvointilaista tulee maailman paras huomioimaan sekä tuotantoeläinten että maatalousyrittäjien hyvinvoinnin ja varmistamaan kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuuden.

Suomalaiset maatalousyrittäjät ovat valinneet kotieläintuotannon strategiaksi vastuullisuuden ja laadun. Eettisen laadun keskeinen tekijä on eläinten hyvinvointi, jonka varmistamisessa osaavat ja ammattitaitoiset eläintenhoitajat ovat tärkein asia. MTK muistuttaa kuitenkin lausunnossaan, että kansallisen lainsäädäntömme ei tule heikentää kotimaisten kotieläintuotteiden kilpailuasemaa tuontia ja muita EU-maita tiukemmilla eläintenpidon normeilla.

MTK korostaa, että lain tulee olla selkeä ja yksiselitteinen. Jokaisen suomalaisen on ymmärrettävä, mihin eläinten hyvinvointisäädökset velvoittavat. Lakiin ei tule nostaa epäselviä tai tuntemattomia käsitteitä.

– Uusi eläinten hyvinvointilaki on merkittävä askel kohti parempaa eläinten hyvinvointia. Euroopan tasolla Suomi on edelläkävijä. Meillä on tässä eläinsuojelutahojen kanssa yhteinen tavoite - eläinten hyvinvoinnin edistäminen, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sanoo.

– Kivuliaat toimenpiteet, silloin kun niitä välttämättä täytyy tehdä, kuten vasikan nupouttaminen tai karjupossun kastraatio, tulee MTK:n mielestä tehdä aina kivunlievityksessä ja siitä pitää huolehtia toimenpiteen jälkeenkin, MTK:n asiantuntijaeläinlääkäri Leena Suojala sanoo. MTK ei kuitenkaan kannata parsinavettojen ja emakkojen porsitushäkkien kieltoa lailla, vaan näkee parempana suunnata investointituet ja eläinten hyvinvointikorvausjärjestelmän toimenpiteet niin, että tuotanto-olosuhteiden muutos etenee rivakasti.

Tuotantoeläinten kasvuolosuhteiden kehittämisen tulee pohjautua todelliseen markkinakysyntään sekä kaupan ja kuluttajan haluun maksaa siitä korkeampaa hintaa. Tällöin myös tuotannossa tarvittaviin investointeihin syntyy taloudellisia kannusteita. Toistaiseksi lainsäädäntö on jättänyt tilaa myös elinkeinojen ja teollisuuden omaehtoiselle eläinten hyvinvoinnin kehittämiselle. Viljelijät ovat aina olleet innokkaita kokeilemaan uusia parempia tapoja tehdä asioita, ja eläinten hyvinvoinnin edistäminen on yksi näistä.

– Lähes kaikki Suomen sikatilat ja valtaosa nautatiloista on mukana säännöllisessä eläinten terveydenhuollossa. Eläinten terveys on tärkeä osa eläinten parempaa hyvinvointia ja Suomessa tuo pitkään tehty työ näkyy nyt mm. lääkkeiden käytön vähäisyytenä sekä laadukkaina ja turvallisina kotieläintuotteina, Suojala sanoo.

Lisätietoja:
Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, puh. 050 341 3167