Takaisin Viljatori – viljan sähköinen kauppapaikka on avattu

Viljatori – viljan sähköinen kauppapaikka on avattu

30.05.2018

Viljatori.fi on verkkopalvelu, jossa viljelijät voivat myydä satoansa haluamissaan erissä helposti ja luotettavasti, parhaaseen markkinahintaan. Ostajina kauppapaikalla ovat viljaa käyttävä teollisuus ja kotieläintilat. Viljakaupan perinteiset käytännöt uudistava kauppapaikka on laatuaan ensimmäinen maailmassa. Viljatori avattiin 30.5.2018.

– Viljatorissa on kaksi erilaista tapaa tehdä kauppaa, sopimuskauppa ja tarjouskauppa. Sopimuskaupassa voi tehdä viljelysopimuksia ja viljelysopimuksen alla myyntejä ja ostoja. Lisäksi viljelijät voivat saada suoria ostotarjouksia teollisuudelta tai kotieläintiloilta, sanoo MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi.

Viljatorista on monenlaista hyötyä viljelijälle

Viljatorilla viljaerät saa myytyä tehokkaasti kun useampi ostaja tavoitetaan kerralla. Erikoiserien ostajien tavoittaminen helpottuu, ja sopimuskaupan myötä viljelijän tulovirtojen ennustettavuus paranee. Myyjällä on mahdollisuus myydä viljaa pienissäkin erissä.

– Tarjouskaupassa myyntitoimeksiantoon määritellään viljalaji, lajike, laatu ja tilahinta. Viljan kuljetusvaihtoehtoina on viljelijän oma kuljetus tai joku viljaa kuljettavista logistiikkayrityksistä. Kaupankäyntialusta yhdistää toisiinsa sopivat myynti- ja ostotoimeksiannot automaattisesti, kertoo MTK:n vilja-asiamies Max Schulman.

Viljatori mahdollistaa kaupankäynnin ilman ylimääräisiä välikäsiä, jolloin viljasta saa parhaan mahdollisen hinnan. Näin kaupankäyntikustannukset pysyvät alhaisina ja myynnin tuotto kasvaa. Sähköisessä ympäristössä hinnan seuranta helpottuu ja toimitusketju tehostuu. Myyjällä on myös parempi mahdollisuus itse vaikuttaa viljan hintaan.

Viljatorilla omien myyntitoimeksiantojen tekeminen ja seuranta on helppoa. Viljelysopimuksia on helppo hallita ja seurata, ja kattavat hintatiedot markkinatilanteesta ja toteutuneista kaupoista löytyvät saman palvelun alta. Näin myös kaupankäynnin läpinäkyvyys lisääntyy.

Viljan laadulla voi vaikuttaa hintaan ja menekkiin, kun paremmasta laadusta saa paremman hinnan. Palvelussa on mahdollisuus vaikuttaa oman sadon laatuun markkinatilanteen mukaan. Näin kaiken laatuiselle viljalle löytyy ostaja.

Viljatori.fi on MTK:n, SLC:n sekä Agroxin, Altian, Atrian, HK Scanin, Raision ja Valion yhdessä rakentama palvelu. Käyttäjiksi Viljatoriin voivat liittyä kaikki vilja-alan toimijat. Liittyminen on maksutonta.

Lisätietoja:
maatalousjohtaja Johan Åberg, MTK ry,  puh. 040 5233 864