Takaisin Maahanmuuttajien työllistymistä maaseudulla voidaan helpottaa – suositukset maahanmuuttajien helpommaksi työllistämiseksi laadittu

Tiedote

19.09.2018

Työvoimapula vaikeuttaa maaseudun yritysten kehittymistä. Maahanmuuttajat ovat tärkeä osa maaseudun työvoimaa ja merkitys on edelleen kasvussa. MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola peräänkuulutti Integration 2018 -tapahtumassa 19.9.2018 toimenpiteitä, joilla maahanmuuttajan palkkaaminen helpottuisi nykyisestään. Lisäksi on tärkeää, ettei yritystä perustava tai työllistyvä maahanmuuttaja kohtaa ylimääräisiä esteitä Suomen kansalaisiin verrattuna.

Maaseudun yrityksissä on suuri kasvupotentiaali, mutta työvoiman saatavuus rajoittaa monen yrityksen kehittymistä. Jo tällä hetkellä muista maista tulevat työntekijät ovat välttämättömiä maaseudun liiketoiminnalle. Löytääkseen avaimia etenkin EU:n ulkopuolelta tulevien maahanmuuttajien työllistämisen helpottamiseksi, laati maaseutuverkoston yrittäjyysryhmä suositukset asian helpottamiseksi.

– Työllistämisen helpottamiseen ei ole yhtä taikatemppua, vaan tarvitaan useita samanaikaisia toimenpiteitä. Työryhmämme teki konkreettisia esityksiä, kuten saatavuusharkinnan poistamisen maaseutuyrityksistä sekä maahanmuuttajan sähköisen työkortin kehittämisen, työryhmää vetänyt MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kertoo.

Ryhmän suosituksissa pureudutaan työllistämisen käytäntöihin, kulttuurien tuntemiseen, työpaikkojen näkyvyyden parantamiseen, kokonaisharkinnan kehittämiseen, kuntien rooliin ja osaamisen parempaan tunnistamiseen.

– Haluamme myös korostaa kulttuuritulkkauksen merkitystä, onnistuminen työllistämisessä vaatii sekä työntekijältä että työnantajalta ymmärrystä toistensa taustatekijöistä. On myös tärkeää nopeuttaa työllistämiseen liittyviä prosesseja kuten tutkintojen vastaavuuden selvittämistä ja lupien saamista. Kotoutumisen ja työllistymisen kannalta haluamme myös kiinnittää huomiota siihen, että kotoutumistyössä autetaan maahanmuuttajaa tekemään asiat itse, eikä tehdä kaikkea valmiiksi, Mäki-Hakola toteaa.

Lisätietoja:

elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK, puh. 040 502 6810