Takaisin MTK:lta tukea Karhisen esityksille

MTK:lta tukea Karhisen esityksille

07.02.2019

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti tänään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi.  Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK tukee raportin esityksiä. Erityisesti MTK kiittelee Karhisen esityksiä elintarvikeviennin lisäämisestä, maatalouden uusista rahoitusmalleista sekä ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisestä ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisesta korvauksetta viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön.

MTK muistuttaa, että useisiin raportissa esitettyihin toimiin on jo tartuttu ja työ on hyvässä vauhdissa. Järjestö on toiminut aktiivisesti muun muassa maatalouden, ruuan ja kiertotalouden sähköisten kauppapaikkojen rakentamisessa ja elintarvikeviennin kehittämisessä.

MTK korostaa, että Karhisen esitykset eivät tuo uusia ratkaisuja akuuttiin kannattavuuskriisiin vaan raportissa katsotaan pidemmälle, usean vuoden päähän. Meille on tärkeää varmistaa rakennekehityksen sujuvuus sekä riittävä rahoitus maaseudun ja maatilatalouden uusille investoinneille ja innovaatioille, joita muun muassa ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen edellyttää.

- Valtaosa Karhisen esityksistä tuo tuloksia keskipitkällä tai pitkällä aikavälillä. Lyhyellä aikavälillä on tärkeä varmistaa maatalouden rahoitus ja markkinoiden toimivuus sekä vahvistaa viljelijöiden markkina-asemaa. Myös maatalousbyrokratian purkamista on määrätietoisesti jatkettava, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Pitkäjänteistä työtä vientimarkkinoilla tulee jatkaa sinnikkäästi. Siihen tulee myös seuraavan hallituksen sitoutua, jotta jo tehty työ ei mene hukkaan. MTK korostaa, että ruokavienti tukee myös matkailua ja maabrändimme kehittymistä.

- Vaikka maatalouden kannattavuus on heikko niin tuotteemme, suomalainen maailman puhtain ja turvallisin ruoka, on kunnossa. Haluamme tuottaa ja kehittää sitä kuluttajien mieltymysten ja toiveiden mukaisesti. Tarvitsemme kaupoilta tarkempaa informaatiota ruuan menekistä, jota tuotanto voidaan ohjata entistä paremmin vastaamaan kulutusta. Kuluttajalle kiitos, Marttila summaa.

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, 050 341 3167
Johan Åberg, maatalousjohtaja, MTK, 040 5233 864