Takaisin MTK aikoo uudistaa maaseudun kuljetukset – Kaikki kyytiin -yhteistyössä mukana Kyyti Group ja Coreorient

Tiedote – Maaseudun edunvalvonta

24.03.2019

Maaseudun kuljetuksiin on saatava muutos. Joukkoliikenteen puuttuminen, taksien ongelmat ja tavarankuljetusten vaikeudet romuttavat maaseudun elinvoimaa. Koska maaseudun vaikeudet uhkaavat koko yhteiskunnan kehittymistä, aloittavat MTK, Kyyti Group ja Coreorient Oy yhteistyön maaseudun kuljetusten uudelleen luomiseksi. Tavoitteenamme on luoda malli, jolla sekä henkilö- että tavaraliikenne maaseudulla nostetaan uudelle tasolle. Perustana voidaan käyttää olemassaolevia Kyyti Groupin ja Coreorientin ratkaisuja, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kertoo.

Maaseudulla ei tulevaisuudessa tarvitse tyytyä heikkoihin liikenneyhteyksiin. Maaseudun kuljetukset voidaan luoda uudelleen voimassaolevan liikennepalvelulainsäädännön ja markkinoilta löytyvien sovellusten avulla.

– Meidän ei tarvitse keksiä mitään uutta, vaan muuttaa ajattelutapaamme ja ottaa käyttöön olemassa olevat työkalut. Kaikki kyytiin -yhteistyöhön ovat tervetulleita mukaan kaikki, jotka haluavat kehittää maaseudun kuljetuksia, Mäki-Hakola korostaa.

Maaseudulla kulkee jo tällä hetkellä runsaasti henkilökuljetuksia. Kyyti Group on kehittänyt mallin, jolla yhteiskunnan maksamiin kyyteihin voidaan yhdistää muita maksullisia henkilökuljetuksia.

– On välttämätöntä, että maaseudun eri kuljetuksia yhdistetään ja samoissa autoissa kulkevat erilaiset kuljetuksen tarvitsijat. Kyyti Group haluaa ensin pelastaa Suomen maaseudun kuljetukset, mutta myös vallata kansainvälisiä markkinoita, Kyyti Groupin toimitusjohtaja Pekka Möttö sanoo.

Kuljetus maaseudulla on kustannuksiltaan haastavaa ja myös tavarat tulee saada kulkemaan olemassaolevien kyytien mukana.

– CoReorientin PiggyBaggy-sovelluksen avulla kuka tahansa voi tarjota kyytiä toisen paketille tai tavaralle. Luomamme palvelu säästää aikaa, rahaa ja ympäristöä kuljetusten osuessa normaalimatkan varrelle, jos maksullista kuljetusta ei ole tarjolla, Coreorient Oy:n toimitusjohtaja Harri Paloheimo kertoo.

MTK haluaa Kyyti Groupin ja Coreorientin kanssa tuoda esille, miten maksulliset henkilökuljetukset, kimppakyydit ja tavarakuljetukset voidaan järjestää maaseudulla. Yhteistyössä välitetään tietoa ratkaisuista, autetaan kuntia pohtimaan julkisia hankintoja sekä kehitetään olemassa olevia sovelluksia entistä paremmin vastaamaan maaseudun tarpeita. Kimppakyydit auttavat myös vähentämään yksityisautoilua ja vähentämään liikenteen päästöjä.

Uudet mallit auttavat maaseudun asukkaita, yrittäjiä ja matkailijoita. Taksiyrittäjienkin mahdollisuudet paranevat, kun kuljetettavien määrä kasvaa.

Kaikki kyytiin-kampanjaan tullaan vuoden aikana haastamaan yhteiskunnan eri toimijoita ja vaikuttajia. Lisätietoa löytyy sivustolta  www.kaikkikyytiin.fi .

Lisätietoja:
elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK ry, puh. 040 502 6810 marko.maki-hakola(at)mtk.fi
toimitusjohtaja Pekka Möttö, Kyyti Group, puh. 044 974 2477 pekka.motto(at)kyyti.com
toimitusjohtaja Harri Paloheimo, Coreorient Oy, puh. 050 483 6399 harri.paloheimo(at)coreorient.com

Maaseudulla tarvitaan uusia kuljetusratkaisuja, kerrotaan Kihniön kunnasta ja Tynkkylän Lomaniemestä

Maaseudulla kulkee runsaasti henkilöitä ja tavaroita kuljettavia ajoneuvoja. Kihniön kunnassa ja Punkaharjulla sijaitsevassa matkailuyrityksessä Tynkkylän Lomaniemessä toivotaan, että nämä alueella valmiiksi liikkuvat erilaiset ajoneuvot saadaan aiempaa paremmin hyödynnettyä kuljetuksissa.

Tynkkylän Lomaniemi Punkaharjulla vuokraa mökkejä, pitää kesäkahvilaa, vierasvenelaituria ja tarjoaa ateriapalveluita. Yrityksen sijainti on haastava, rautatieasemalle ja bussipysäkille on matkaa 13 kilometriä.

- Kohdettamme harkitessa matkailijat usein kysyvät, miten teille pääsee? Etenkin kansainväliset matkailijat eivät kulje omalla autolla. Matkailijoille on pystyttävä tarjoamaan kokonaispalvelua. Lisäksi päivittäin tarvitsemamme tavarankuljetukset on nykyään vaikea järjestää. Onneksi lähellä on taksiyrittäjiä. Toivottavasti uudet mallit auttaisivat myös taksiyrittäjiä liiketoiminnassaan, Tynkkylän Lomaniemen yrittäjä Jukka Heikkonen toteaa.

Matkailuyrittäjällä on hyvä mahdollisuus hankkia henkilöiden kuljettamisessa tarvittavat luvat ja antaa matkailijoille parempaa kokonaispalvelua.

- Jos itselläni olisi myös oikeudet henkilökuljetuksiin, pystyisin paremmin kehittämään kokonais- ja ohjelmapalveluita. Haluan myös ajatella niin, että kalustoa ei tarvitse omistaa itse. Meidän pitäisi pystyä kehittämään kuljetuksia yhdessä alueen muiden yrittäjien kanssa siten, että kalusto olisi vilkkaassa käytössä, Heikkonen uskoo.

Kihniön kunta kuuluu Pirkanmaan maakuntaan ja sijaitsee kolmen maakunnan Etelä-Pohjanmaan, Pirkanmaan ja Satakunnan risteyksessä. Maaseutukunnassa on noin 2000 asukasta ja meneillään esimerkiksi Meidän Kihniö -hanke, jolla halutaan kehittää Kihniön laajoja mahdollisuuksia elää, asua ja yrittää.

- Kihniössä ei ole pulaa kunnan alueella liikkuvista ajoneuvoista. Kyydit junalta keskustaan ja kyliltä kauppaan olisi varmasti järjestettävissä, kunhan saisimme uudet jakamistalouden mallit käyttöön. Vaikka joukkoliikennettä ei Kihniöllä juurikaan ole niin autojahan kyllä joka kylällä kulkee. On yksityisten, yritysten ja kunnankin ajoneuvoja, kulkemisia ja kuljetuksia.

- Nuo pitää saada valjastettua tarjonnaksi ja luotua rakenne, jossa kysyntä eli kulkemisen ja kuljetusten tarve voi kohdata tuon tarjonnan, visioi hankekoordinaattori Jyrki Mattila Kihniöstä visioi.

Haluamme olla eturivissä kehittämässä uusia ilmastoystävällisiä ja älykkäitä logistiikkaratkaisuja. On meidän vakituisten ja loma-asukkaiden etu, että kehitämme uusia malleja. Myös yrityksillemme on tarjolla monipuolisia mahdollisuuksia, Mattila jatkaa.

Nyt lanseerattavassa KaikkiKyytiin-yhteistyössä haluamme ottaa käyttöön Tynkkylän Lomaniemen ja Kihniön kunnan toivomia ratkaisuja. Sopivat henkilö- ja tavaraliikennesovellukset ovat jo olemassa ja niitä on kuvattu www.kaikkikyytiin.fi-sivuilla, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola valottaa.

Kihniössä ja Tynkkylän lomaniemessä ollaan kiinnostuneita uusista malleista ja kokeiluista.
- Alueilla ajaa paljon tavarantoimittajia ja henkilökuljetuksia. Olisi hienoa, jos kuljetuksia voitaisiin yhdistää, Heikkonen ja Mattila toteavat.

Lisätietoja
Jukka Heikkonen, Tynkkylän Lomaniemi, puh. 040 732 6138, jukka.heikkonen(at)lomaniemi.fi
Jyrki Mattila, Kihniön kunta, puh. 044 754 1260 jyrki.mattila(at)kihnio.fi
Marko Mäki-Hakola, MTK, puh. 040 502 6810 marko.maki-hakola(at)mtk.fi