Takaisin Sääntelyn sujuvoittaminen hyvässä alussa – jatkoa tarvitaan

Sääntelyn sujuvoittaminen hyvässä alussa – jatkoa tarvitaan

10.01.2019

Suomen hallitus on onnistunut sujuvoittamaan runsaasti yrittäjyyttä koskevia säädöksiä. MTK korostaa, että työtä on jatkettava myös tulevina vuosina. Tarpeeton byrokratia heikentää yritysten kannattavuutta, kehittämistä ja yrittäjien hyvinvointia. Viisas sääntely puolestaan edistää yrittäjän menestymistä. EU-rahoituskauden muutos ja uusi hallitusohjelma antavat hyvät mahdollisuudet ottaa byrokratian purkamisessa seuraava askel. Tulevina vuosina etenkin maatalousyrittäjiä rasittavaa kohtuutonta sääntelyä on purettava, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola vaatii.

Maaseudun yritykset ovat jo pitkään nääntyneet kohtuuttoman sääntelyn alle. Nykyinen hallitus nosti perustellusti sääntelyn sujuvoittamisen kärkihankkeeksi. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner kertoi 7.1.2019, että esimerkiksi lainsäädäntökulttuuria ja viranomaisten toimintatapoja on suunnitelmallisesti uudistettu.

– Hallituksen tekemä työ on hyvä aloitus sääntelyn kohtuullistamiseksi. Fiksuja, byrokratiaa vähentäviä linjauksia on tehty runsaasti maa- ja metsätaloudessa sekä liikenteessä. Metsätalouden maisematyöluvista sekä hitaampien traktoreiden liikenneluvista luopumiset ovat konkreettisia esimerkkejä hallituksen onnistumisista. Lisäksi monet sähköiset palvelut ovat nopeuttaneet hallintoa huomattavasti, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa.

MTK on syksyn ajan kerännyt jäseniltään esimerkkejä, miten sääntelyä voidaan edelleen keventää. Vastauksissa maaseudun yrittäjät peräänkuuluttavat kohtuullisuutta etenkin maatalouden byrokratiaan sekä valvontaan. Tuleva EU-kausi tuleekin rakentaa huomattavasti aiempaa yksinkertaisemmaksi. Tämä vaatii onnistumista sekä EU-valmistelussa että kotimaan lainsäädännössä ja toimintatavoissa.

Yksittäisillä säädösmuutoksilla voitaisiin nopeasti sujuvoittaa monen yrittäjän arkea. Esimerkkejä löytyy runsaasti maatalouden valvonnoista hoivaeläinten kuljettamiseen ja maatilamatkailuyrittäjien asemasta ulkomaisen työvoiman hankintaan.

Esimerkkejä sääntelyn kohtuullistamiseksi voi edelleen antaa osoitteessa:

– Yrittäjien konkreettisten tapausten avulla säädöksiä voidaan muokata pykälä kerrallaan, niitä kannattaakin lähikuukausina tuoda esille mahdollisimman paljon. Säädösvalmistelussa sekä toimeenpanossa mukana oleville hyvä lisätyökalu olisi sääntelyn maaseutuvaikutusten arviointi, Mäki-Hakola ehdottaa.

Lisätietoja:
elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, puh. 040 502 6810