MTK-K-S kevätkokous 2016

kuva

18.4.2016

Kallio MTK-Keski-Suomen vuosikokouksessa: Elintarvikemarkkinoiden vaikeasta tilanteesta huolimatta Suomen on ollut tärkeää pysyä EU:n linjoilla Venäjän kauppapakotteissa. Kokousväki tuskaili politiikka- ja hallintokoneiston kankeutta maatalouden talouskriisin hoitamisessa.

MTK:n kansainvälisten asioiden johtaja Seppo Kallio pitää oikeana ratkaisuna sitä, että Suomi on pysynyt EU:n kanssa yhtenäisessä linjassa Venäjän kauppapakotteissa.  Suomen maatalouden osalta poliittinen riski on realisoitunut kalliisti, kun elintarvikevienti oli painottunut liian paljon Venäjän varaan.

Kallio kertoi näkemyksestään tänään MTK-Keski-Suomen vuosikokouksessa Varjolan matkailutilalla Laukaassa. Talousahdingossa olevat viljelijät kysyivät, oltaisiinko Suomen elintarvikemarkkinoilla tasapainoisemmassa tilanteessa, mikäli Suomi olisi jatkanut kahdenvälistä kauppaa Venäjän kanssa ja ottanut siten pakotepolitiikassa etäisyyttä EU:iin.

Keski-Suomen paikallisten MTK-yhdistysten edustajat purkivat maatilayrittäjien tuskaa maatalouden vaikeasta taloudellisesta tilanteesta. Maatalouden yrittäjätulo romahti viime vuonna 40 % edellisvuodesta. Byrokratian taakka on käynyt kestämättömäksi ja kotimaisin hallinnollisin päätöksin on heikennetty elintarvikesektorin kilpailukykyä ja toimintaedellytyksiä. Ruokaketjun tulonjako on vääristynyt entisestään ruokaa halpuutettaessa, alkutuottajien osuus kapenee jatkuvasti.

Seppo Kallio jakoi viljelijöiden huolen ja totesi, että EU:n ja Suomen poliittinen ja hallinnollinen koneisto on ollut kankea ja hidasliikkeinen tämän kriisin hoitamisessa. Kallio muistutti kuitenkin, että kaikki viljelijöiden ahdinkoa helpottavat toimenpiteet eivät ole EU-päätösten varassa. Esimerkiksi vero- ja sosiaalipolitiikan keinovalikoimassa olisi paljon itsenäistä kansallista päätösvaltaa. Kokouksen puheenvuoroissa mainittiinkin, että kotimaisen ruoantuotannon kannalta mm. maatalouslomitusjärjestelmän heikennykset ovat vaarallista ja lyhytnäköistä politiikkaa.

Lisätietoja:

• Seppo Kallio, MTK kv-asioiden johtaja 040 751 1178