Miten elintarvikevientiä vauhditetaan luottamuksen avulla?

Tervetuloa Luottamusaamuun torstaina 29.4.2021 klo 9.15-11.45. Virtuaalinen Luottamusaamu 2021 järjestetään Teams-alustalla. Ilmoittaudu mukaan tästä. 

MTK:n, Suomen Yrittäjien ja Perheyritysten Liiton yhteistyössä 29.4.2021 järjestettävässä Luottamusaamussa keskitytään tänä vuonna onnistuneen elintarvikeviennin tekijöihin. Huipputason tapahtumassa korostetaan luottamuksen merkitystä elintarvikeketjussa, viennissä ja kansainvälisen kaupan onnistumisessa sekä esitellään viennin menestystarinoita.  

Tapahtuman näkökulma on positiivinen ja rakentava; se keskittyy ongelmien sijasta ratkaisuihin ja kannustamiseen konkreettisten yritysesimerkkien ja globaalin tutkimustiedon valossa (Edelman Trust Barometer 2021).  

Mikä ihmeen Luottamusaamu?

Viestintä- ja sisältötoimisto Pilgrimin vuosittainen Luottamusaamu -tapahtumakonsepti pohjautuu Edelman-viestintäyrityksen jokavuotiseen Trust Barometer -tutkimukseen. Tutkimuksessa kartoitetaan väestön luottamusta yrityksiä, järjestöjä, julkista sektoria ja mediaa kohtaan. Luottamusaamussa tutkimustuloksia käsitellään ennen kaikkea suomalaisten organisaatioiden näkökulmasta. Tänä vuonna tuloksia tarkastellaan elintarvikearvoketjun ja kansainvälistymisen näkökulmasta.   

Virtuaalinen Luottamusaamu 2021 järjestetään Teams-alustalla. Ilmoittaudu mukaan 26.4.2021 mennessä tästä. 

Ohjelma

9.15 Tervetuloa Luottamusaamuun 2021!
Nina Alivirta, Pilgrim
9.20 Luottamuksen merkitys elintarvikearvoketjussa Edelman Trust Barometerin näkökulmasta
Olli Ollila, Pilgrim
9.40  Luottamus yrityksen kansainvälistymisen ytimessä
Tanja Leppäaho, Professori LUT, akatemiatutkija
10.00   MTK: Suomen elintarvikeviennin hyvät uutiset & yhteinen Vientipolku
Esa Wrang, Food from Finland-ohjelman johtaja & Mikaela Vuorisalmi, MTK
10.15      Menestystarina: Raising the Irish Food Export to 13 Billion €
Declan Coppinger, Marketing Finance Manager Bord Bia, EU agri promotions & state aid specialist, Chair ETPOA Agrifood Promotion Committee
10.35

Alkutuotannon ja yrittäjien kommenttipuheenvuoro
Johan Åberg, maatalousjohtaja, MTK & Mika Kuismanen, pääekonomisti, Suomen Yrittäjät

10.45

Paneeli: Viennin testattuja menestysreseptejä
Moderaattori: Jaakko Tapaninen
Markku Hirvijärvi, vientijohtaja, Atria Oyj
Kirsi Puntila, SVP marketing, ALTIA Oyj
Rolf Ladau, toimitusjohtaja, Paulig Group
Juha-Petteri Kukkonen, perustaja ja hallituksen puheenjohtaja, KVKI Capital Oy
Jussi Salonen, toimitusjohtaja, Goodio USA

11.45   Webinaari päättyy  


Ilmoittaudu mukaan tästä.

Päivän puhujat ja tallenteet
 

Talenne - Aloituspuheenvuoro
Luottamuksen merkitys elintarvikearvoketjussa Edelman Trust Barometerin näkökulmasta
Olli Ollila, Pilgrim

Katso tallenne alta


KEY NOTE

Declan Coppinger, Marketing Finance Manager Bord Bia, EU agri promotions & state aid specialist, Chair ETPOA Agrifood Promotion Committee

Bord Bia on Irlannin valtion virasto, joka edistää irlantilaisen ruuan ja juoman asemaa maailmalla. Bord Bian tehtävänä on toimia linkkinä tuottajien ja näiden asiakkaiden välillä, globaalisti. Irlanti on jo vuosia sitten tunnistanut elintarvikesektorin potentiaalin maan talouden tukijalkana ja kyennyt kasvattamaan elintarvikevientinsä arvoa yli 13 miljardiin euroon.

Declan kertoo puheenvuorossaan, mitkä tekijät ovat olleet tämän menestystarinan taustalla. Hän kertoo myös Irlannin kansallisen ruokabrändin, Origin Greenin synnystä ja miten se on mahdollistanut ja mahdollistaa maan elintarvikeviennin edelleen kasvun nyt ja tulevaisuudessa.

Tallenne: Raising the Irish Food Export to 13 Billion €
Declan Coppinger

Katso tallenne alta. Esitysmateriaalin voit avata tästä

Declan Coppingerin powerpoint-esitys tästä. 

 

Tanja Leppäaho, professori LUT, akatemiatutkija

Tanja Leppäaho on maailman johtavia perheyritysten kansainvälistymistutkijoita ja Suomen akatemiatutkija. Hän toimii kasvuyrittäjyyden professorina LUT-yliopistossa Lappeenrannassa.

Tanja Leppäahon ja Sarah Jackin toimittama ja 15.4.2021 julkaistava Palgrave Handbook of Family Firm Internationalization on kautta aikain ensimmäinen käsikirja perheyritysten kansainvälistymisestä. Tanja avaa puheenvuorossaan kansainvälistymisessä menestyneiden yritysten yhdistäviä tekijöitä ja onnistumisen avaimia luottamuksen teemalla.
 

Luottamus yrityksen kansainvälistymisen ytimessä
Tanja Leppäah
o, professori LUT, akatemiatutkija

Katso tallenne alta. Esitysmateriaalin voit avata tästä

   Tanja Leppäahon powerpoint-esitys täällä. 

 

Olli Ollila, toimitusjohtaja, Pilgrim

Olli avaa puheenvuorossaan luottamuksen merkitystä elintarvikearvoketjussa Davosin World Economic Forumissa vuosittain julkaistavan Edelman Trust Barometrin näkökulmasta. Olli vastaa kansainvälisten suuryritysten vastuuviestinnän implementoinnista suomalaiseen toimintaympäristöön sekä yritysten kriisi- ja vastuuviestinnän koulutuksista. 
  

Esa Wrang, Food from Finland -ohjelman johtaja

Esa on Suomen ruokaviennin tärkeimmän julkisen toimijan, Food from Finland-ohjelman johtohahmo. Hän on ollut itse ruokavientiä tekemässä, sitä johtamassa ja rakentamassa, sekä avustamassa useimpien suomalaisten elintarvikeyritysten vientiä lähes koko elämänsä. Tämä intohimolla työtään tekevä viennin moniosaaja avaa puheenvuorossaan elintarvikeviennin hyviä uutisia ja ajatuksiaan niiden takana olevista tekijöistä, julkisen toimijan näkövinkkelistä

Suomen elintarvikeviennin hyvät uutiset & yhteinen Vientipolku
Esa Wrang, Food from Finland -ohjelman johtaja ja Mikaela Vuorisalmi, projektikoordinaattori, RuoKasvu-hanke, MTK

Katso tallenne alta. Esitysmateriaalin voit avata tästä

Panelistit
 

Markku Hirvijärvi, vientijohtaja, Atria Oyj

Kiinan vientiä ja Kiina-tiimiä johtava Markku tuo paneeliin käytännön kokemuksiaan onnistuneen vientiprosessin tekijöistä. Atria oli ensimmäinen suomalaisyritys, joka sai sianlihan vientiluvan Kiinaan vuonna 2017. Vienti on käynnistynyt erittäin lupaavasti ja suomalaista sianlihaa on ollut kolmen vuoden ajan tarjolla kiinalaisissa ravintoloissa. Prosessi on ollut pitkä, mutta tulokset puhuvat puolestaan ja antibioottivapaan suomalaisen laatupossun vientitarina on vasta alussa. 
 

Kirsi Puntila, SVP marketing, ALTIA Oyj

Kirsi on sähäkkä ja sanavalmis markkinointiammattilainen, jonka sydän sykkii brändeille ja innovaatioille. Puntila teki töitä pitkän pätkän maailmalla ja haki oppinsa maailmanluokan tuotemerkkien rakentamisesta. Kirsi innostuu aina, kun toiveena on muutos ja altavastaajasta halutaan kasvattaa voittajaa. Ulkomaan vuosien jälkeen Kirsi on uudistanut Altian brändimarkkinoinnin ja tehnyt mm. Koskenkorva-vodkasta ja Larsen-konjakista kansainvälisesti iskukykyisiä tuotemerkkejä. Vastuullisuus ja kiertotalous ovat Altialla aivan liiketoiminnan strategisessa ytimessä ja Kirsin mielestä kilpailuetu myös ulkomaan menestyksessä.
 

Rolf Ladau, toimitusjohtaja, Paulig Group

Rolfia kuvataan innostavaksi johtajaksi ja markkinoinnin rautaiseksi ammattilaiseksi. Ladau on viettänyt suurimman osan työurastaan ulkomailla, maailman kovimpia brändejä (mm. Coca-Cola, Oral-B, Kellogg's) rakentamassa ja niitä johtamassa. Viime vuosina Ladau on luonut menestystarinaa Suomessa, ensin Fazerin makeisliiketoiminnan ja nyt myöhemmin Paulig konsernin toimitusjohtajana. Rolf tuo paneeliin suuren maailman markkinointi- ja myyntikokemusta isolla K:lla. 
  

Juha-Petteri Kukkonen, perustaja ja hallituksen puheenjohtaja, KVKI Capital Oy

Juha-Petteri tuo paneeliin enkelisijoittajan ja ruoka-alan innovoijan näkökulmaa.  Hän on liiketoiminnan kansainvälistämisen ja brändäämisen ammattilainen. Kukkonen luotsasi yhdessä veljiensä kanssa suomalaisen Kaslinkin menestykseen ja vei suomalaisen kauran maailmalle.

Yrityskaupan jälkeen Juha-Petteri Kukkonen toimi loppuvuoden Fazerin luovana johtajana. Hän toimii hallitusammattilaisena useissa eri yrityksissä kuten Foodinissa, Ysubissa ja Green Planet Astronautissa. Enkelisijoittajana tietä viitoittaa missio muuttaa maailmaa auttamalla ihmisiä syömään paremmin nyt ja tulevaisuudessa.
 

 

Jussi Salonen, toimitusjohtaja, Goodio USA

Jussi toimii suomalaisen huippubrändi Goodion operatiivisena johtajana ja vastaa yrityksen USA:n liiketoiminnoista. Salonen on luotsannut Goodion suklaat jo 10 uudelle markkinalle ja yli 3000 vähittäiskaupan valikoimiin. Aiemmin Salonen on toiminut mm. Sitran palveluksessa ja Suomen suurlähetystön kaupallisena avustajana Los Angelesissa.  

Paneelissa Jussi avaa Goodion menestystarinaa ja arvoja aidosti läpinäkyvänä yrityksenä. Toivottavasti kuulemme myös miten nämä Suomi-suklaat, vai pitäisikö sanoa “ihmisten hyvinvoinnin tueksi luodut tuotteet”, on saatu mm. luomujätti Whole Foodsin tai kirjakauppa Barnes & Noblen hyllyille.
 

Moderaattori: Jaakko Tapaninen

Jaakko on journalisti, strategi ja yrittäjä. Ensin hän teki kaiken mitä vanha media saattoi tarjota: toimi reportterina, päätoimittajana, kustantajan ja toimitusjohtajana, mutta sitten maailma muuttui. Tapaninen päätti muuttua sen mukana ja perusti Great Pointin, joka keskittyy digitaalisiin johdon sisältöihin. Hän myös isännöi suosittua podcastia nimeltä Hybrid Times - Hybridielämää.


Muut puhujat
 

Mika Kuismanen, pääekonomisti, Suomen Yrittäjät

Mika Kuismanen tuo tilaisuuteen Suomen Yrittäjien terveiset ja tarkastelee kansainvälistymisen mahdollisuuksia pääekonomistin silmin. 
 

Johan Åberg, maatalousjohtaja, MTK

MTK:n maatalousjohtaja tuo tilaisuuteen alkutuotannon terveiset ja avaa lisäarvon rakentamisen tärkeyttä koko arvoketjun näkökulmasta. Kuulemme myös,  miten MTK näkee elintarvikeviennin potentiaalin tulevaisuudessa.   

Alkutuotannon ja yrittäjien kommenttipuheenvuoro

Johan Åberg
, maatalousjohtaja, MTK ja Mika Kuismanen, pääekonomisti, Suomen Yrittäjät


 

Nina Alivirta, liiketoimintajohtaja, Pilgrim

Nina on Luottamusaamu-konseptin perustanut vastuuviestinnän uranuurtaja, jonka intohimo on vastuuviestinnän kuningaslaji: luottamusviestintä. Nina avaa luottamusaamun jo kahdeksatta kertaa.
 

Mikaela Vuorisalmi, projektikoordinaattori, RuoKasvu-hanke, MTK

Suomalaisen alkutuotannon lisäarvon ja vientiyhteistyön rakentaja Mikaela esittelee juuri valmistuneen elintarvikeyritysten yhteisen Vientipolun. Tämä Team Finland -julkaisu selkeyttää viennin prosesseja ja aikajännettä sekä ohjaa oikea-aikaisesti juuri oikeaan julkiseen palveluun. Vientipolun on rakentanut Makera-rahoitteinen MTK:n  RuoKasvu-hanke. Vientipolku löytyy nyt Food from Finland -ohjelman sivuilta.   
 

Lisätietoja Luottamusaamusta:
Thimjos Ninios, vientijohtaja, MTK, +358 45 264 7131
Mikaela Vuorisalmi, projektikoordinaattori, MTK +358 50 470 7982

----------------
Pilgrim

Vuonna 1995 perustettu Pilgrim Oy tekee viestintää ja sisältöjä ja on toiminut viestintätoimisto Edelmanin Suomen affiliaattina vuodesta 2009. Toimialariippumattomalla Pilgrimillä on kokemusta muun muassa elintarviketeollisuuden, kuluttajatuotteiden, lifestylen, teknologian ja terveysalan viestintähankkeista ja sisällöntuotannosta.

Yhtiö on toiminut vuodesta 2009 uranuurtajana vastuuviestinnässä, joka on luottamusviestinnän sisarlaji. Pilgrim on erikoistunut luottamusta luovien, monimediallisten sisältöjen suunnitteluun ja toteuttamiseen, ja palveluihin kuuluvat myös PR ja mediaviestintä, kriisiviestintä sekä vaikuttajaviestintä. 

Pilgrimin tapahtumakonsepteihin kuuluvat vuodesta 2014 järjestetty Luottamusaamu ja vuodesta 2019 järjestetty Tulevaisuusaamu.

Ilmoittaudu mukaan tästä.

--------------------

Tutustu myös: 

Vientipolku
Edelman Trust Barometer
Bord Bia
Food from Finland
Suomen Yrittäjät
Perheyritysten liitto
RuoKasvu